دوباره بهاری دیگر از تولد انقلاب رسید و زنگ فجر به صدا درآمد تا بار دیگر در کلاسهای بهمن، مشق خاطرات انقلاب کنیم.
با شروع دهه فجر صدای سرودهای انقلابی از بلندگوی مدارس به گوش میرسید.
از همان لحظه ورود به صحن مدرسه پرچمهای مثلثی و کاغذی که روی آن تصویری از امام و جمله دهه فجر مبارک باد،بود خودنمایی میکرد.
راهروهای منتهی به کلاسها نیز با شرشرههای رنگی چشم نواز بود، برخی کلاسها با همت خود بچهها تزیین میشد تا حس خوش دهه فجر در جای جای مدرسه جاری باشد.
آن طور که یک دانشآموز دهه ۶۰ گفت: از همان اوایل بهمن برای اجرای برنامههای دهه فجر سر از پا نمیشناختیم، هر کس دوست داشت گوشهای از کار را بگیرد و یک جور مقابل معلم و مدیر مدرسه عرض اندام کند، البته برنامهریزی و اجرای برنامه با سال بالاییها بود و در مدارس ابتدایی، کلاس چهارمیها و پنجمیها به نوعی رئیس بودند و بقیه از آنها در اجرای برنامههای دهه فجر اطاعت میکردند.
خاطره انگیزترین برنامهها
یکی از افرادی که در سالهای قبل از پیروزی انقلاب هم دانشآموز بوده است، هم گفت: سالی که انقلاب به پیروزی رسید، دانشآموز کلاس چهارم دبستان ۲۵ شهریور بیرجند بودم (بعد از پیروزی انقلاب به ۱۷ شهریور تغییر نام یافت) و تعطیلی حدود دو ماهه مدارس که در نتیجه اعتصاب کارکنان اداره آموزش و پرورش بود فرصتی برای بچهها به وجود آورد که در کنار بازیهای کودکانه در حرکتهای انقلابی هم شرکت کنند.
وی ادامه داد: به یاد دارم راهپیمایی هفتم بهمن ۵۷ از خیابان انقلاب آغاز شد و زمانی هم که یکی از مأموران ژاندارمری آن زمان تیراندازی به سمت مردم را شروع کرد، کودکی در آستانه ۱۰ سالگی بودم که در جمعیت خیابان حکیم نزاری حضور داشتم.
بعد از درگیری و تیراندازی مأموران حکومتی، مردم متفرق و از طریق کوچههای اطراف، از آن صحنه دور شدند که این یکی از خاطره انگیزترین خاطراتم در روزهای قبل از انقلاب است.
در سالهای بعد از پیروزی انقلاب مراسم دهه فجر یکی از خاطره انگیزترین برنامههایی بود که از زمان دانشآموزی به یاد دارم.
آماده شدن گروههای تئاتر، سرود و اجرای برنامهها و مسابقات مختلف برای دانشآموزان هم نسل ما که در مقایسه با دانشآموزان فعلی از امکانات سرگرم کننده کمتری بهرهمند بودیم بسیار لذت بخش بود و یک روز هم دانشآموزان مدارس را در دهه فجر برای تماشای برنامههای منتخب شهرستان به ویژه نمایش نامهها به یکی از سالنهای مهم شهر از جمله آموزش و پرورش یا کانون پرورش فکری میبردند.
در کنار همه اینها، برگزاری مسابقات ورزشی در کلاس نیز حال و هوای خاصی در بین دانشآموزان به وجود میآورد.
دانشآموزان ،پایه اصلی اجرای برنامهها
یکی دیگر از دانشآموزان سالهای ابتدای پیروزی انقلاب هم این طور ادامه داد که در سالهای اول گرامیداشت دهه مبارک فجر به دلیل این که برنامههای متنوع بسیاری از اجرای سرود و نمایشنامه گرفته تا برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی توسط دانشآموزان در مدارس اجرا میشد، در عمل در این ایام از درس و مشق خبری نبود و برنامهریزی برای اجرای برنامههای دهه فجر چند هفته قبل از فرا رسیدن دهه فجر شروع میشد.
با فرا رسیدن این دهه شور و نشاط خاصی در مدارس به وجود میآمد و پخش سرودهای انقلابی در زنگهای تفریح بر فضای مفرح به وجود آمده در مدارس میافزود و تهیه روزنامه دیواری و نصب آن در سالن مدارس، آذینبندی کلاسهای درس با شرشره، برپایی مسابقات و … از جمله برنامههای دهه فجر بود که توسط دانشآموزان به بهترین شکل اجرا میشد.
به گفته وی، سخنرانی افراد انقلابی در مراسم صبحگاه مدارس که در مبارزات قبل از پیروزی انقلاب حضور چشمگیری داشتند از دیگر برنامههای جذاب دهه فجر در سالهای ابتدای پیروزی انقلاب در مدارس بود.