بخند تا بمانی

بخند تا بمانی

حتماً این ضرب‌المثل را خیلی شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم زیاد به شما سفارش کرده‌اند که خوش اخلاق و خنده‌رو باشید تا بیشتر عمر کنید. بیشتر پزشکان هم با این حرف‌ها موافق هستند و بسیاری از آنها شادی و نشاط را برای افزایش طول عمر توصیه می‌کنند. باوجود تمام این تلاش‌ها و سفارشات، تاکنون پزشکان هیچ‌گونه مدرک علمی مستندی بر پایه تحقیق و پژوهش پیدا نکرده بودند تا ثابت کنند شادی و نشاط و شوخ‌طبعی طول عمر را زیاد می‌کند اما به تازگی پژوهشگران هلندی برای نخستین بار شواهد علمی مستحکمی پیدا کرده‌اند که شوخ طبعی از میزان مرگ و میر می‌کاهد.

این مطالعه که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم و تکنولوژی هلند و بیمارستان دانشگاهی استریت اولاو به انجام رسیده است به وسیله یک گروه تحقیقاتی باتجربه، متشکل از چند پزشک و پرستار طراحی شده است. این گروه در ماه ژانویه چند سال پیش، تمام بیمارانی را که به نارسایی مزمن کلیه مبتلا شده بودند وارد طرح تحقیقاتی خود کردند. شدت نارسایی کلیوی این بیماران به قدری شدید بود که حداقل باید یک بار در هفته دیالیز می‌شدند تا خون آنها از مواد زاید تصفیه شود، چرا که کلیه آنها دیگر قادر به تصفیه خون‌شان نبود. در اصل اکثر این بیماران بدون دیالیز قادر به ادامه زندگی نبودند. سپس از این بیماران یک بررسی کلی اخلاقی صورت گرفت تا درباره کیفیت زندگی، میزان تحصیلات و نیز میزان شوخ‌طبعی، شادی و شادابی و نشاط آنها ارزیابی دقیق به عمل آید.

شوخ‌طبع باشید تا زنده بمانید

نتایج حاصل از این پژوهش بسیار جالب بود و نشان داد که واقعاً خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. براساس این تحقیق، بیماران به دو دسته تقسیم شدند: گروه اول عده‌ای بودند که شوخ‌طبع، خنده‌رو و شاداب بودند و گروه دوم را کسانی تشکیل می‌دادند که روحیه پایینی داشتند و افسرده و کسل بودند.

پژوهشگران این بیماران را دو سال تحت پیگیری قرار دادند و مشخص شد آنهایی که در گروه اول قرار دارند ظرف دو سال ۳۰ درصد کمتر شانس مرگ و میر دارند. از آنجا که شدت بیماری زمینه‌ای و نارسایی کلیوی بین این دو گروه برابر بود، پژوهشگران این طور نتیجه‌گیری کردند که کمتر بودن میزان مرگ و میر در گروه اول به علت بالاتر بودن روحیه افراد، شادابی بیشتر و زیادتر بودن قوای روحی از طریق شوخ‌طبعی و مزاح است. جالب اینجا بود که این افراد، کیفیت زندگی بهتری هم داشتند و کمتر از گروه دوم دچار بدحالی و تشدید بیماری می‌شدند.

پزشکان از جنبه دیگری هم این یافته را مهم می‌دانند. به طور معمول پزشکان سعی می‌کنند از روی جواب آزمایش‌ها عاقبت بیمار را پیشگویی کنند. به طور مثال در مبتلایان به نارسایی کلیوی این طور پیشگویی می‌کنند که هر چه سطح اوره خون بالاتر رود، به معنای بدتر بودن عملکرد کلیه فرد است و بنابراین حدس می‌زنند که این بیمار زودتر خواهد مرد.

اما در این تحقیق، نتایج چیز دیگری بود و آن اینکه میزان شوخ طبعی و سرخوشی افراد حتی از نتیجه آزمایش‌ها و عکس‌ها هم در پیشگویی آینده سلامت جسمانی فرد دقیق‌تر و بهتر عمل می‌کند. پزشکان تاکید می‌کنند هیچ چیز بهتر از سطح روحیه فرد نمی‌تواند سیر بیماری و توالی وقایع را در روند زندگی فرد پیش‌بینی کند.

به عقیده بسیاری از پژوهشگران، در حال حاضر بسیاری از پزشکان در زمان درمان و رسیدگی به بیماران خود تنها به فکر مسائل جسمانی آنها هستند و توجه چندانی به وضعیت روحی و روانی و سطح شادابی و نشاط آنها نمی‌کنند.

علاوه بر اینکه این مسائل موجب افزایش و بهبود کیفیت زندگی فرد می‌شود، می‌تواند روی سیر طبیعی بیماری و سرعت و میزان مرگ و میر هم مؤثر باشد. سال‌هاست که پژوهشگران دریافته‌اند وضعیت روحی و روانی افراد به طور مستقیم بر بسیاری از واکنش‌های بدن مثل ترشح هورمون‌ها و نیز فعالیت دستگاه ایمنی اثر می‌گذارد.

واکنش قلب و عروق و احساسات هم پدیده‌ای شناخته شده و طبیعی است اما هیچ‌گاه به این وضوح مشخص نشده بود که بیماری‌هایی مثل نارسایی کلیه و سرطان هم می‌توانند تحت تأثیر روحیه و شادابی و نشاط افراد قرار گیرند و هیچ‌گاه به این شفافی توضیح داده نشده بود که هر چه شوخ‌طبعی بیشتر باشد مرگ و میر ناشی از نارسایی کلیه هم کمتر می‌شود.

این یافته‌ها نه تنها باید به پزشکان تاکید کند که به مسائل روحی و روانی بیماران بیشتر توجه کنند، بلکه باید گوشزدی به اطرافیان، وابستگان و حتی خود بیماران هم باشد که بعد روانی بیماری را بیشتر مدنظر قرار دهند. بیمار خود نیز باید جنگ علیه بیماری را آغاز کند و هیچ نبردی بهتر و مفیدتر از جنگ روانی علیه بیماری نخواهد بود.

اگرچه اطلاعات حاصل از پژوهش جدید تنها از روی بیماران مبتلا به نارسایی کلیه به دست آمده اما می‌توان این نتایج را به بیماری‌های دیگر هم ارتباط داد و به تمام بیماران توصیه کرد، برای ارتقای سطح شادابی و نشاط و روحیه خود تلاش کنند.‌

salamatnews.com

گردآوری: پایگاه اینترنتی پرشین وی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا