آیا بدن دنیوی به عالم قیامت راه می‏یابد؟

آيا بدن دنيوي به عالم قيامت راه مي‏يابد؟

بله، جسم و بدن به آن دنیا راه می‏یابد ولی چنانکه در پاسخ پرسش قبل گفته شد از آنجا که نظام و سنن قیامت با نظام و سنن عالم مادی متفاوت است بدن دنیوی با تحول و تبدلاتی به عالم قیامت وارد می‏گردد. برای فهم بهتر این موضوع نگاشته ذیل را در باب تحول بدن با دقت مطالعه فرمایید: تحول بدن: پس از جدا شدن روح از بدن، بدن در نظام مادی در شرایط جدیدی قرار گرفته و مبدل به خاک می‏گردد. این بدن به صورت ذرات درآمده و در نظام مادی باقی می‏ماند تا هنگامی که نظام مادی در اوائل قیامت و حشر اوّل شروع به تحول کلی کرده و حرکت جدیدی را آغاز کند. در این تحول کلی که متوجه به کل نظام مادی می‏شود همه عالم ماده به مقتضای یک سلسله علل تکوینی تحول جدیدی را شروع کرده و وضع و نظم موجود آن متبدل می‏گردد. در این تحول کلی همه زمین و آنچه در آن است و همه آسمانها و آنچه در آنهاست تغییر صورت داده و به صورت دیگری می‏آیند. مثلاً خاک، دیگر به صورت خاک فعلی نمی‏ماند، سنگها، کوهها، دریاها، درختان و… تبدل پیدا می‏کنند در این تبدل کلی ذرات بدنی انسان نیز که به صورت خاک و ذرات خاکی و زمینی است و ذرات اصلیِ انسان در آن محفوظ می‏باشد صورت عوض کرده، متبدل شده و به صورت دیگری در می‏آید. این چنین نیست که زمین و اجزاء آن تحول یابد ولی ذرات بدنی انسان که در زمین محفوظ می‏ماند تغییر نیابد بلکه ذرات زمینی بدنی هر انسانی همگام با همه نظام مادی و موجودات آن مبدل شده و به صورتی بالاتر، کاملتر و لطیف‏تر در می‏آید. در حقیقت با این تحول همه جانبه، جنبه وجه الخلقی موجودات فعلی کنار رفته و جنبه وجه اللهی ظاهر می‏گردد. به بیان دیگر، چهره سرابی، باطل و به ظاهر استقلالی خود در این نظام مادی را کنار زده و صورت و قیافه واقعی و اصلی آنسوی زمین و آسمانها و موجودات که به طرف حضرت حق و از حق و نشان دهنده اوست تجلی می‏کند [قیامت‏]. توأم با تحول عالم و کلی این نظام مادی ذرات بدنی هر انسانی هم که به صورت ذرات خاک درآمده است با تبدل وجود سرابی خود را از دست داده و جنبه وجه اللهی خود را می‏یابد. بعد از این تحول اساسی و زوال و هلاک وجود قبلی و ظهور وجود حقیقی، این ذرات به صورت بدن درآمده با روح متحد گشته و در پیشگاه حضرت حق در اول حشر قرار می‏گیرد. آیات قرآن نیز به این تحول عام و کلی همه جانبه اشاره فرموده که با توجه به آنکه ذرات بدنی در این نظام مادی به صورت ذرات خاکی وجود دارد شامل تحول عام و کلی ذرات بدنی انسان نیز گشته و به آن ناظر می‏باشد: ۱- فَإِذا نُفِخَ فِی اَلصُّورِ نَفْخَهٌ واحِدَهٌ وَ حُمِلَتِ اَلْأَرْضُ وَ اَلْجِبالُ فَدُکَّتا دَکَّهً واحِدَهً فَیَوْمَئِذٍ وَقَعَتِ اَلْواقِعَهُ وَ اِنْشَقَّتِ اَلسَّماءُ فَهِیَ یَوْمَئِذٍ واهِیَهٌ وَ اَلْمَلَکُ عَلی‏ أَرْجائِها وَ یَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّکَ فَوْقَهُمْ یَوْمَئِذٍ ثَمانِیَهٌ یَوْمَئِذٍ تُعْرَضُونَ لا تَخْفی‏ مِنْکُمْ خافِیَهٌ؛ پس آنگاه که در صور یک بار دمیده شد و به دنبال آن زمین و کوهها گرفته شده و سخت در هم کوبیده، متلاشی و ریز ریز گردند پس آن روز است که واقعه بزرگ [قیامت]وقوع یابد در آن روز آسمان شکافته و سست گردد و فرشتگان در اطراف [آسمان‏]اند و عرش پروردگارت را در آن روز، هشت [فرشته ]بر سر خود بر می‏دارند. در آن روز، شما [به پیشگاه خدا ]عرضه می‏شوید و پوشیده‏ای از شما پوشیده نمی‏ماند.”، (الحاقه/۱۸-۱۳) . از این آیات استفاده می‏شود که عرضه شدن انسانها بر حضرت حق پس از آنکه ذرات بدن بیایند و با روح متحد شده و در بارگاه الهی حاضر شوند هنگامی است که یک سلسله تبدلات و تحولاتی اساسی و چشمگیر بر کل عالم ماده، آسمان، زمین و کوهها و از جمله بدن خاکی انسان پیش آید. ۲- إِذَا اَلشَّمْسُ کُوِّرَتْ وَ إِذَا اَلنُّجُومُ اِنْکَدَرَتْ وَ إِذَا اَلْجِبالُ سُیِّرَتْ وَ إِذَا اَلْعِشارُ عُطِّلَتْ وَ إِذَا اَلْوُحُوشُ حُشِرَتْ وَ إِذَا اَلْبِحارُ سُجِّرَتْ وَ إِذَا اَلنُّفُوسُ زُوِّجَتْ‏؛ آنگاه که خورشید در هم پیچد و آنگاه که ستارگان همی تیره شوند و آنگاه که کوهها از هم متلاشی و به حرکت آورده شود وقتی شتران ماده [ذی قیمت ]و انهاده شوند و آنگاه که وحوش را همی گرد آرند، دریاها آنگاه که جوشان گردند و آنگاه که جانها به هم در پیوندند.”، (تکویر/۷ – ۱) . این آیات به صراحت اشاره دارد که هنگامی ارواح جفت می‏شوند یعنی روحها به طرف بدنها می‏روند که تحولاتی در کل عالم و نظام ماده رخ دهد و در این سیر تحول کلی و عام بدن خاکی انسان هم متحول شده و متناسب با چنین حشری می‏گردد. ۳- کَلاَّ إِذا دُکَّتِ اَلْأَرْضُ دَکًّا دَکًّا وَ جاءَ رَبُّکَ وَ اَلْمَلَکُ صَفًّا صَفًّا وَ جِی‏ءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ اَلْإِنْسانُ وَ أَنَّی لَهُ اَلذِّکْری‏؛ نه چنان است، آنگاه که زمین سخت [و بسیار شدید] در هم کوبیده شود [و متلاشی گردد]، [در این هنگام که زمین کوبیده شده و کل عالم و نظام ماده عوض شد ربوبیت خدا ظاهر می‏شود] و فرمان پروردگارت و فرشته‏[ها] صف در صف آیند و جهنم را در آن روز [حاضر] آورند [و پرده‏ها را کنار می‏زنند]، در آنجا و آن روز است که انسان متذکر می‏شود ولی کجا او را جای پند [و تذکر] گرفتن باشد؟”، (فجر/۲۳ – ۲۱) . این آیات به روشنی بیان می‏کنند که حشر و قرار گرفتن انسان در مقام ربوبیت پروردگار پس از تحول عام و کلی عالم ماده می‏باشد و چون بدن انسان هم به صورت ذرات خاکی در این نظام ماده وجود دارد به تبع آن تحول و تبدل عام، متبدل و متحول می‏گردد تا با نظام و عالم حشر سنخیت پیدا کند. دو نکته: در تحول بدن باید به دو نکته توجه داشت. اول آنکه زنده ساختن بدن در قیامت و به صورت بدن درآوردن ذرات بدن اولی مانند همه افعال الهی، حساب شده و بر اساس یک سلسله قوانین و سنن تعیین شده در نظام وجود و مطابق نظم دقیقی است که در همه افعال وجود دارد. به بیان دیگر، چنانکه خلق ابتدایی بدن به مقتضای قوانین و سنن کلی و تخلف‏ناپذیر بوده و با حساب تنظیم شده است، خلق ثانوی بدن هم بر اساس یک تدبیر و تنظیم الهی و نظام حساب شده‏ای است. دوّم آنکه، بدن اخروی و بدن ساخته شده در آخرت و در حشر در عین اینکه همین جسم و بدن است، در عین حال در اثر همین تبدلات، دارای احکام و آثار جدیدی که قبلاً نداشت خواهد بود و برخی از احکام دنیوی خود را نخواهد داشت.

 (منبع: بازگشت به هستی، همان، ص ۱۲۰ – ۱۲۴) .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا