اسم من ((پنیر)) است !

اسم من ((پنير)) است !

مقوی معده ام و به هضم غذا کمک می کنم .
اگر مرا با مرزه و مغز گردو بخورید، به چاق شدن خود کمک کرده اید.
با پونه اگر خورده شوم پادزهر خوبی می شوم …
از قدیم نان خورش شما ایرانیان بوده ام ، و بسیاری از سالخوردگان روستا نشین ، زیادی عمر خود را از من می دانند. من از بسته شدن شیر به وسیله پنیر مایه بدست می آیم و بیش از سیصد نوع دارم و این انواع بستگی به انواع پنیر مایه دارد و بطور کلی انواع پنیر مایه به دو دسته حیوانی و نباتی تقسیم می شوند، انواع حیوانی آن را از مخاط معده ی حیوانات نوزاد که شیرخوار بوده و علفخوار نشده اند می گیرند و انواع نباتی ، از شیرابه درخت انجیر و چند درخت دیگر بدست می آید که مهمترین و سودمندترین آن ها گیاهی است به نام پنیر بند که در بلوچستان ایران بطور خودرو به عمل می آید و سی درصد مایه پنیر خالص دارد. این گیاه مفید یکی از ثروت های خداداد ایران زمین می باشد که متاءسفانه تاکنون مورد توجه و بهره برداری قرار نگرفته و در بوته فراموشی گذاشته شده است . اگر در نظر بگیرید که در دنیا روزانه چه مقدار پنیر مصرف می شود، به شما ثابت خواهد شد که ایران می تواند صادراتی هزار برابر کتیرا و منافعی هم عرض صادرات مهم از این محصول بدست آورد. با مطالعاتی که شده است ، در زمین های وسیع و مستعد بلوچستان و کرمان می توان این گیاه را کاشت و سالانه بیش از صدها هزار تن محصول بدست آورد.
پنیری که با پنیر بند ساخته شود، ویتامین های بیشتری داشته و خوش بو و خوش طعم تر از سایر انواع پنیرها است و من از شما ایرانیان که از وجود این نعمت خداداد استفاده نمی نمایید، بسیار متعجب و گله مند می باشم ، وقتی مرا با پنیر مایه حیوانی می سازند، و برای تهیه آن حیوان کوچکی را که تازه به دنیا آمده است می کشند پنیری بدست می آورند که از نظر شرع اسلام خوردن آن مکروه بوده ، و زود فاسد می شود، در صورتی که نوعی از پنیر مایه های نباتی بدست می آید، نواقص فوق را ندارد. یک نوع مرا از ماست تهیه می کنند و این نوع نیز بسیار مرغوب و سودبخش است . چنانچه مرا از شیر حیوان سالم که در صحرا چریده باشد درست کنند، بسیار مطبوع و گوارا بوده و منافع سرشاری خواهم داشت .بامداد زیان آور و در شب سودمند است ، آب پشت ( منی ) را زیاد میکند و دهان را خوشمزه و خوشبو میکند روایت شده که زیان آن در پوسته روی آن است و اصلاح کننده آن گردو است و اگر این دو با هم باشند در هر دو اینها شفا است و اگر جدا باشند هر یک از آنها دردی میآورد فراموشی می آورد به علت داشتن ویتامین های ((ث )) و انواع ((ب )) و املاح معدنی مخصوصا کلسیم ، نان خورش کاملی هستم که تمام عوامل حیاتی را در برداشته ، و کمبود آنها را جبران می نمایم ، من مقوی معده و روده ها هستم و موجودات مفیدی که در روده ها زندگانی کرده ، و به هضم غذا کمک می نمایند، از من تغذیه می کنند. من خون سالم درست می کنم ، من کمی دیر هضم هستم ، ولی پس از هضم زود جذب یاخته ها شده ، و آنها را وادار به سازندگی می کنم . با مغز گردو و مرزه ، چاق کننده بدن و باعث نرمی پوست می شوم ، و پادزهر املاح نقره و سرب می باشم .
چون تازه مرا در آب جوشانده و آب آن را به زن بچه شیرده بدهند، شیر او را زیاد می کنم ، خوردن برشته من بعد از پختن و گرفتن آب آن اسهال را بند می آورد، کهنه و فاسد شده من ، سمی و خطرناک است و تولید سنگ می نماید.
تازه من که آب آن را هنوز نگرفته و در اصطلاح پنیرسازان دلمه نامیده می شود، خواب آور بوده و جهت تقویت اعصاب و التهاب معده و امراض سل و دق زیاد تجویز می شوند و معالج خشکی پوست و علاج وسواس و امراض صفراوی و فشار خون است .
اگر می خواهید من دیر فاسد شده ، و مدتی در خانه شما بمانم . همیشه مرا در ماست یا آب ماست بیندازید.
نمک زده و کهنه من در صورتی که فاسد نشده باشد، بلغم را از بین می برد و اشتها را تحریک می نماید، رطوبت معده را می گیرد، ضماد آن را با عسل جهت باز شدن دمل و با روغن زیتون جهت نرم شدن مفاصل زیاد تجویز می شود و اگر آن را روی پینه های دست و پا بمالند، آنها را برطرف می نماید. اگر مرا با آب ژلاتین یا آب پاچه های گوسفند مخلوط کرده ، کمی نوشادر به آن اضافه کنید، و علاوه بر منافعی که جهت دستگاه گوارش دارد، پادزهر گزیدن زنبور و کژدم است . چنانچه مرا با خرما میل فرمایید کیفیت غذایی آن را بالا می برم ، به عقیده پزشکان قدیم ایران ، خوردن من همراه با یک سبزی یا یک میوه مثل گردو نافع تر خواهد بود.
من یک برادر مادری دارم که اسمش ماست می باشد مادر ما هر دو شیر است و پدرمان متفاوت می باشد. البته ماست به موقع خود را به شما معرفی می کند، ولی من می خواهم در اینجا سؤ الی از خوانندگان کنجکاو بنمایم .
اگر از شما بپرسند که اولین ماست را در دنیا چه کسی درست کرد، و چه مایه ای به او زد، چه جوابی خواهید داد؟ شما می توانید این سؤ ال را از دیگران هم بکنید و بپرسید، اولین ماست در جهان چگونه درست شد؟
بدون شک جواب این پرسش را نه شما می دانید و نه ماست بندان و نه دانشمندان حتی غذاشناسان امروزی . حل معما، افتخاری بر افتخار ایران عزیز خواهد افزود و ثابت خواهد کرد که اولین ماست برخلاف تصور دیگران در ایران بدست یک ایرانی درست شده و اینکه می گویند اولین بار آنرا در بلغارستان ساخته اند صحیح نیست !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا