تکامل عقول

تکامل عقول

عصر غیبت، عصر دوری عموم مردم از ملاقات با امام زمان (عج) است
امام، هادی بشر است، دوری از این هدایت گر آیا چیزی جز گمراهی و قساوت قلوب در پی خواهد داشت؟ پس انسانهایی که طالب هدایت اند چه خواهند کرد؟
طبق بیان نورانی امام سجاد (ع): خداوند به چنین افرادی درک و فهمی عنایت می فرماید که غیبت امامشان در نزد آنها به منزله حضور است.
چنین افرادی در زمینه سازی ظهور امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ بسیار مؤثرند چرا که یکی از ویژگی های ایشان انتظار واقعی شان است. آنها منتظرند و خود را برای آمدن امام زمانشان آماده می کنند و همچنین دعوت کننده مردم به سوی دین خدایند; و از آنان منتظرانی واقعی می سازند.پیدایش افراد شجاع و غیور
یکی از مهمترین عوامل زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) پیدایش افرادی شجاع و قوی دل است که یاران امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ خواهند بود.
غالباً امامان معصوم با کمبود رادمردانی استوار مواجه بودند، چون زمینه قیام فراهم نمی شد، علیه دولتهای باطل حرکتی نمی کردند. در زمان غیبت نیز این معضل وجود دارد تا اینکه افراد فوق الذکر پا به عرصه وجود گذارند.یاران امام زمان
در ستایش از این گروه وارسته روایت بسیاری وارد شده همچنین آیاتی از قرآن در مورد آنان تأویل شده است، از باب نمونه در مورد آیه ۱۴۸ سوره بقره که می فرماید:
… هر کجا باشید خداوند شما را گرد خواهد آورد.
از امام صادق (ع) آمده است که:
این آیه به ۳۱۳ نفر یاران اصلی حضرت مهدی ـ ارواحنا فداه ـ (به تعداد یاران پیامبر در جنگ بدر) اشاره دارد. به خدا سوگند! که آنان در شمار، اندک هستند، امّا در کارآیی و ایمان بسیارند و مانند ابر پراکنده پاییزی آنان ظرف لحظه ای در یک ساعت معیّن از سراسر گیتی در مکّه حاضر می گردند.
امیر مؤمنان (ع) در اشاره به شخصیت آنان می فرماید:
آنان در شایستگی و امتیازات بر اوج رفیعی هستند نه از نسلهای گذشته کسی از آنان پیشی گرفته است و نه از آیندگان کسی به مقام آنان می رسد.ایمان استوار یاران
یاران خاصّ حضرت مهدی ـ ارواحنا فداه ـ از نظر معنویّت و ایمان کامل و استوار و نداشتن ذرّه ای تردید، ترس و دلهره در دلها بی نظیرند.
بر این اساس هنگامی که به میدان جنگ گام می نهند کسی توان ایستادن در برابر آنان را ندارد.
امیر مؤمنان (ع) فرمودند:
آنها همچون شیرانی که از بیشه خود خارج شده اند (که کسی جرأت مقابله با آن شیران را ندارد) بر گرد آن حضرت حلقه می زنند. آنان به راستی مانند پاره آهنی هستند که اگر بر متلاشی نمودن کوهها تصمیم بگیرند آنها را نابود می سازند. آنان خدای را آنگونه که شایسته است به یگانگی می پرستند.تواضع و فروتنی یاران
آنان قهرمانانی متواضعند که هرگز مغرور و مست قدرت نمی شوند. آنها به مقام والای حضرت مهدیـ ارواحنا فداه ـ اعتقاد دارند، تا آنجا که امام صادق (ع) فرمودند:
چابک مانند عقاب بر مرکبهای خویش سوارند و در عشق به حضرت چنانند که زین مرکب او را برای تبرّک جستن مسح می کنند و بر گرد یار حلقه می زنند و در پیکارها او را بسان جان شیرین محافظت می کنند و هر دستوری دهد آن را به انجام رسانند.شب زنده داری یاران
یاران آن گرامی عبادت کنندگان خاضع و خاشعند; شبانگاهان را با نیایش به سحر رساند و روزها در اوج آمادگی برای انجام دستورات حضرت مهدی ـ ارواحنا فداه ـ ایستاده اند، که احادیث هم بر این معنا شاهد است.اتحاد و برادری یاران
از ویژگی های آنان این است که:
نه اختلافی در اندیشه و گفتار آنان خواهی دید و نه در رفتارشان و همگی یک دل و یک زبان هستند.
از امیر مؤمنان (ع) آمده است:
گویی یک پدر و مادر آنان را پرورانده و دلهایشان لبریز از مهر و محبّت و خیرخواهی است.سن یاران
اکثر یاران آن حضرت در سنین جوانی اند; مگر عده بسیار اندکی از پیران که در احادیث تعداد آنان به سرمه در چشم یا نمک در توشه شبیه شده است.آرزوی شهادت
آرزوی بزرگ یاران خاصّ امام مهدی ـ ارواحنا فداه ـ به انجام رساندن وظایف و شهادت در راه خداست چرا که معنا و مفهوم حقیقی شهادت را دریافته اند.
از امام صادق (ع) علاوه بر مفهوم بالا آمده است که شعار آنان خونخواهی امام حسین (ع) است.
نه غرور و مستی و نه احساس ضعف
انسانی که دارای ارتباط عمیق با آفریدگار توانا است، از شمار اندک همراهان در نخستین مرحله قیام احساس وحشت نمی کند و نیز از پیوستن دیگران به راه و رسم نجات بخشِ خود و بسیاریِ همراهان مغرور نمی گردد.حاکمیت ظلم و ستم
قبل از ظهور، زمین پر از جور و ظلم می شود و هیچ کس از ظلم ایمن نیست، که منشأ این ظلم وجود دستگاههای حکومتی است.جاذبه های قرآن و اسلام
یکی دیگر از عوامل زمینه ساز ظهور، جذب بسیاری از افراد بشری به اسلام و علاقه مند شدن آنها به کتاب آسمانی قرآن است.
در جوامع قبل از ظهور، فساد دنیا را فرا می گیرد. انسانهایی که نور فطرت در آنها به خاموشی نگرائیده است در زندگی خود احساس کمبود کرده، در پی جبران این کمبود گشته و در این میان با کتابی روبرو می شود که در آن بهترین روش های زندگی با توجه به ابعاد فردی و اجتماعی انسان بیان شده است.
در آن کتاب ژرفترین معانی برای عدالت بکار می رود. زنان چون گوهرانی پربها در لفافه عفت پیچیده شده اند و… این چنین با هماهنگ دیدن اسلام با فطرت پاک خود به اسلام روی خواهند آورد.استبداد
در جامعه قبل از ظهور انسان در ارتباط با انسان دیگر به سود و سرمایه می اندیشد، در
صورتی که سود مادی در کار باشد با هر انسان رابطه برقرار می کند والاّ با کسی رابطه ندارد.
طبقات اجتماعی هر کدام به نوعی تلاش می کنند تا حق دیگران را ببرند. مردمان گرگانی اند به جان هم افتاده و حکومتهای ظالم و مستبد درندگانی که به جان ملتها افتاده اند، بینوایان در این جامعه در حکم مردگانند; نه برای آنان رمقی مانده نه قدرتی برای طلب حق خویش دارند.
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
گروهی بر مردم حکومت خواهند کرد که اگر سخنی بگویند، کشته می شوند و اگر سکوت کنند همه چیزشان مباح می شود…
کودکان بر اریکه قدرت
پیش از ظهور به دلیل پشت پازدن به قوانین الاهی، عقلها از بین می رود، و مردم در امور حکومتی خود اشخاصی که از نظر فهم و درایت همچون اطفالی هستند که خوب را از بد تشخیص نمی دهند، را به عنوان حاکمان خود می پذیرند. و این بی درایتی به گونه ای پیش می رود که حتی نه تنها آنان که چون کودکان بی خردند بر اریکه قدرت تکیه می زنند بلکه اطفال مسند نشین این کرسی می شوند.
حضرت علی (ع) فرمودند:
«قائم نخواهد آمد تا آنکه کودکان زمام امور را در دست گیرند.»
نفوذ زنها در حکومتها
امام صادق (ع) فرمودند:
«می بینی که زنان در حکومت داری چیره شده و هر کاری که روی می دهد مطابق میل آنهاست.»
البته علت های این نکوهش در جای خود ثابت شده که همان طوری که تربیت نسل
انسانی فقط با مهر و صفای زن امکان پذیر است و از زن کارهای اساسی و سرنوشت سازی برمی آید که قطعاً روحیه مرد با آن کارها سازگاری ندارد، بالعکس کارهایی به عهده مرد گذاشته شده که با توجه به اختلاف روحیات زن و مرد (که غیر قابل انکار است) این کارهای اجرایی و طاقت فرسا و نیازمند ارتباط با مردان، از عهده زنان خارج و حیا و عفت ارزشمند آنان با این مسائل خشن ناسازگار است که بحث مفصل در این مورد به جای خود موکول می شود.
وضعیت دین
وضعیت ناهنجار جوامع در آخر الزمان ناشی از دگرگونی هایی در عرصه سیاست، اقتصاد و.. می باشد و لکن مهمترین تحوّلی که باعث دگرگونی در همه ابعاد زندگی بشر می شود ضربه خوردن به دین مردم آخر الزمان است که این ضربه برای مسلمین که اصیل ترین معارف آسمانی را دارا هستند بسیار سنگین تر خواهد بود.
وضعیت کلی اجتماع، پشت کردن به دین حق و کتاب خدا و فروگذاری برنامه های آن، یا توجیه و تفسیر غلط و نادرست احکامش می باشد. که بیانات معصومین (ع) هم مؤیّد این مطلب است.
بی توجهی به احکام
از آنجا که قبل از ظهور ملاک ارزشها به طور کلی عوض می شود و پول و قدرت و ریاست و هواپرستی حرف اوّل را می زنند، احکام الاهی زیرپا گذاشته می شود.
در احادیث متعدد از معصومین (ع) آمده که نزد مردم آخر الزمان زکات ندادن، گرفتن و دادن ربا، اندوختن مال حرام مورد ستایش و سود آور خواهد بود و بالعکس پرداخت زکات و به دنبال روزی حلال بودن و رعایت احکام شرعی نکوهش شده و آنرا خسارت و زیان می پندارند.
فقیهان دنیا دوست
جامعه بشری در آخر الزمان در اثر دوری از انسان کامل، ارزشهای اصیل خود را فراموش کرده و رو به پوچی گذارده است. تنها مانعی که از فزونی این دوری جلوگیری کرده شاگردان مکتب پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) (دین شناسان و فقیهان) بوده اند; که در طول قرنها پس از غیبت انسانها را به سوی سعادت رهنمون بوده و مکتب ولایت را به خوبی شناخته و عرضه داشته اند; و معضلات را برطرف ساخته اند.
لیکن رفته رفته تعداد اینان رو به کاستی نهاده و سرانجام به افرادی اندک، محدود می شود و به همین علت گروهی فقیه نما جای ایشان را خواهند گرفت.
از این رو اهل بیت (ع) نقاب از چهره فقیه نمایان برگرفته تا آنان که خواهان حقند حجابی مانع ایشان نگردد و مراقب باشند به دنبال کسانی نباشند که خود آنها طالب دنیا و مطیع هوایند; زیرا که آنان هم خود گمراهند و هم مردم را به گمراهی می کشانند.
پیدایش مدعیان مهدویت
به خاطر استواری اعتقاد به نبوت و امامت ـ و در بحث ما ـ امامت حضرت مهدی ـ ارواحنا فداه ـ در جامعه اسلامی عده ای با انگیزه های مختلف ـ غالباً یا همگی ـ دنیوی، خود یا دیگران را مهدی نجات بخش معرفی نموده اند. که شمار این افراد به بیش از ۵۰ نفر رسیده است. کسانی که در تاریخ به این عنوان شهرت یافته اند سه گروهند:
۱ـ کسانی که دیگران آنان را مهدی خواندند. مانند: (محمّد حنفیه فرزند امیر مؤمنان (ع)).
۲ـ کسانی که با انگیزه های جاه طلبی چنین ادّعایی نموده اند که این گروه بسیارند. مانند: (مهدی عبّاسی).
۳ـ کسانی که طبق نقشه استعمار به چنین ترفندی دست زده اند. مانند: بنیانگذار بهائیت (علی محّد باب).
نقش علمای خوب
در هر زمانی افرادی وارسته وجود دارند اگر چه زندگی برای آنان با این فساد رایج بسیار دشوار است.
از رسول خدا (ص) نقل شده است که:
«زمانی بر علما خواهد گذشت که مرگ از طلای سرخ نزد آنان عزیزتر است.»
امام هادی (ع) فرمود:
«اگر نباشند برخی دانشمندان که پس از غیبت قائم ما [مردم]به سوی او می خوانند و نزد او رهنمون می شوند و از دین خدا با حجّت قاطع الاهی دفاع می کنند و بندگان سست اعتقاد خدا را از دام شیطان و پیروان او می رهانند، هرگز کسی باقی نمی ماند مگر آنکه روی از دین خدا بر می تافت. لیکن آنان برترین ها نزد خدایند.
مساجد ویران
در روایات علائم پیش از ظهور آمده حاکی از آنست که مساجد در ظاهر بسیار زیبا و دلربا شده لکن از جهت معنوی، نشر معارف اهل بیت و تربیت الهی انسانها ضعیف شده که در روایات از آن به ویرانی مساجد در آخر الزمان تعبیر شده است.
مسجد شدن قبرستانها
یکی از نشانه های ظهور، تبدیل شدن قبرستانها به مسجد است، که حدیثی درباره واقعه معراج بر این مطلب دلالت دارد.
مؤمن در…
در احادیث آمده که با این اوضاع اسف بار پیش از ظهور، مؤمن از درون آب می شود ولی با زبان و عمل قادر نیست که با فتنه ها مقابله کند، در این حال مؤمنین غمناک شده توسط دیگران کوچک شمرده می شود.
سردی عواطف
سردی عواطف و گسیختن پیوندهای اسلامی و انسانی، از پدیده های ویرانگر پیش از ظهور است.
انسانها به ظاهر در کنار یکدیگر و در یک اجتماع زندگی می کنند، لیکن دلها و فکرها در کنار هم نیست. در کلمات ائمه (ع) وارد شده که در آن زمان بزرگسالان بر خردسالان و نیرومندان بر ضعیفان رحم نمی کنند.
شیوع فساد اخلاقی
دوستیها، ظاهری است و دلهای مردم با هم کینه دارد. پیوندها برای دستیابی به عیش و عشرت و فساد و آلودگی است. دین داری برخی موجب انزوای آنان از دیگران می شود و دامنه فسق و فجور به برخی خانه ها کشیده شده، انواع فساد جنسی، زنان و مردان را آلوده می کند; در حالی که همه این موارد مورد پسند و تشویق واقع می شود.!
سستی ارزش ها و رواج گناهان
طبق روایات در دوران پیش از ظهور، معیار ارزش پول است و هر کس در این میدان پیشتر باشد ارزشمندتر است. مردم از ثروتمندان فرمان می برند. ارزشهای معنوی مورد توجه قرار نمی گیرد; هنگامی که شخص در یک روز گناهی بزرگ مانند: کم فروشی، کلاهبرداری و… انجام ندهد ناراحت است و آن روز را روز ضرر خود می داند.
شیوع گرانی
از آنجا که عوامل گوناگونی چون رواج گناهان، ظلم و چپاول و بیداد حاکمان و… در دوران پیش از ظهور پدید آمده اند بدیهی است که پدیده گرانی جوامع را تسخیر می سازد.
امام صادق (ع) فرمودند:
«در آن زمان مؤمنین مبتلا به گرسنگی می شوند و علت آن بالا رفتن قیمت اجناس است بگونه ای که توان خرید ما یحتاج اولیه خود را از دست می دهند.»
بارندگی های زیان بار
یکی از شاخصه های دوران پیش از ظهور امام مهدی ـ ارواحنا فداه ـ بر هم خوردن نظم پدیده های طبیعی است ـ که علت آن خارج شدن بشر از نظم عالم (عبادت خدا)می باشد ـ آسمان یا نمی بارد و یا اگر ببارد زیانهایی را به بار می آورد که از مهمترین آنها ویرانی کشاورزی و محصولات آن است، که در فرمایشات اهل بیت (ع) قابل پیگیری است.
ازدیاد فاصله طبقاتی
در جامعه آخر الزمان فاصله بین طبقات اجتماع به گونه ای است که برخی چون گرگان و گروهی همچون مرداری بی جان و روح. که بیانات نورانی معصومین بر این مطلب گواه است.
تسلط اغنیاء
امام صادق (ع) می فرمایند:
«مردم، همراه قدرتهای غالب هستند (خواه سیاسی و خواه اقتصادی)… و مردم و جمعیتها همه دنباله رو سرمایه دارانند. بیشترین بحران در حیات انسانی پیش از ظهور، به ظلم اقتصادی و حاکمیت سرمایه داری باز می گردد.
وضعیت امنیت
عالَم برای انسان، و انسان برای خداست. هنگامی که انسان از دایره بندگی بیرون رود و نظم درونی اش برآشوبد و از حقیقت انسانی خود خارج شود، نظام بیرونی او نیز آشفته خواهد شد.
و لذا در آخر الزمان زلزله ها زیاد می شود، زمین مردم خود را فرو می برد، مرگ های ناگهانی دامنگیر می شود، جنگ ها و خونریزیها فراوان شده و انسانها آواره شده و پناهگاهی برای زندگی نمی یابند.
امنیت نیز در جامعه پیش از ظهور نابود می شود.
امیر المؤمنین (ع) می فرمایند:
آسمان و این زمین لایتناهی غبار آلود می شود (ممکن است اشاره به آلودگی به معصیت یا آلودگی ظاهری محیط زیست یا هر دو باشد) و امنیت از راههای زمینی و هوایی (مانند هواپیما ربایی و…) برداشته می شود.
ناامنی راهها
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
امنیّت از راهها (زمینی و هوایی) برداشته می شود.
جنگ ها
که در ابتدای بحث عوامل زمینه ساز ظهور، از آن سخن گفتیم.
بی پناهی مردم
در دوره آخر الزمان خیانتها ابعاد جامعه را فرا گرفته است. انسانهای امین و کسانی که به انسان خیانت نکنند، کم خواهند شد و مردم از این بابت در کمبود امنیت و آرامش به سر می برند.
گسترش هرج و مرج
از بیان نورانی امام باقر (ع) استفاده می شود که:
روابط ظالمانه استثماری تا بدان پایه است که مردم از فشار مشکلات و ستمهای فراوان، هر سپیده و شامگاه آرزوی مرگ می کنند، چون می بینند که همه یکدیگر را می آزارند و هر کسی قدرت داشت و دستش رسید دیگری را می درد و می خورد و حق و حقوق او را چپاول می کند و هیچگاه ملاحظات انسانی و اسلامی در رفتار اجتماعی مردم با یکدیگر دیده نمی شود.
نشانه های ظهور
اهل بیت (ع) زمان دقیق ظهور حضرت صاحب الزمان ـ ارواحنا فداه ـ را تعیین نفرموده اند بلکه دستور داده اند که هرگاه کسی زمانی را تعیین کرد، او را تکذیب کنید; لیکن برای آمدن آن حضرت نشانه هایی بیان فرمودند که برخی از آن علائم حتمی شمرده شده است، که پس از تحقق این امور ظهور آن امام قطعی است، که پنج علامت می باشد که برخی اندکی پیش از ظهور، برخی چند ماه بعد از آمدن آن حضرت و برخی اندکی پیش از قیام آن حضرت پدیدار می شود.
امیر مؤمنان (ع) فرمودند:
آنچه که بطور حتم پیش از قیام قائم تحقّق خواهد یافت، بپا خاستن سفیانی و فرو رفتن گروهی در زمین «بیدا» و کشته شدن نفس زکیه و فریادی که از آسمان بلند شده و خروج فردی از یمن است.
سایر علائمی که در این مورد بیان شده قابل تغییرند.
به عنوان مثال از معصومین (ع) وارد شده که:
اگر همه مردم دعا کنند امر غیبت به انتها (پر شدن زمین از ظلم و جور) نمی رسد.
این خود حکایت از غیر حتمی بودن این نشانه ها دارد.
برخی می گویند که وقوع همه این رویدادها نیز حتمی نیست بلکه علامت بودن آنها برای ظهور حتمی است. بدین معنی که اگر اینها واقع شود حتماً ظهور و قیام آن حضرت را در پی خواهد داشت ولی ممکن هست اینها نیز اتفاق نیفتد، از سوی دیگر روایاتی اشاره به ناگهانی بودن امر فرج کرده و شیعه را به انتظار لحظه به لحظه فرا می خواند.
مشخصات ظاهری سفیانی
طبق روایات این گونه است:
ـ این فرد از فرزندان ابوسفیان است (به همین جهت او را سفیانی می گویند)
ـ از بیابانی خشک (منطقه ای در دمشق) خروج می کند.
ـ او مردی چهارشانه با چهره ای وحشتناک است.
ـ دارای سری بزرگ و در چهره اش نشان زخمی چرکین دیده می شود.
ـ وقتی او را می نگری گوئی یک چشم ندارد.
ـ نامش عثمان و پدرش عنبسه است.
ـ حرکتش را تا سرزمینی که دارای آرامش و آب خوش گوار (کوفه) است ادامه می دهد و بر فراز منبر آن می نشیند.
شخصیت سفیانی (تفکرات، رفتار)
ابعاد شخصیت وی از روایات چنین استفاده می شود:
او مردی سفاک و خون آشام است که انسانها را مانند پشه به آسانی می کشد، هر حرامی را حلال نموده و به هر جنایتی دست می زند. اگر چه تظاهر به اسلام می کند لیکن صلیبی از طلا بر گردن آویخته است.
سنگدلترین انسانهاست که عاطفه و رحم در زندگیش دیده نمی شود. او و یارانش
دلهایی مالامال از کینه و نفرت، نسبت به خاندان پیامبر (ص) دارند.
از تمام کشورهای اسلامی علیه او بسیج می شوند آنگاه همگی را شکست داده و به خاک و خون می کشد.
در شهر «زوراء» هفتاد هزار نفر را به خاک و خون می کشد و شکم سیصد زن حامله را می درد.
فتنه گری سفیانی
نشانه های خروج سفیانی، پدیدار شدن سه پرچم (سه گروه) و شعله ور شدن آتش جنگ بین آنهاست:
۱ـ گروهی از سوی غرب به مصر می آیند.
۲ـ عده ای از بحرین قیام می کنند.
۳ـ گروهی از شام.
مردم شام و فلسطین دچار ترس می گردند و از سران شام و مصر کمک می خواهند. آنان سفیانی را برای کمک دعوت می کنند.
سفیانی پس از تشکیل سپاه از دمشق قیام می کند و با دو گروه دیگر (عده ای ترک و عجم با پرچم سیاه و گروهی با پرچم زرد) ـ هر سه با هم ـ درگیر می شوند که در نهایت گروه سفیانی پیروز می شود.
وی در ابتدا برای فریب مردم مدتی خوشرفتاری می کند ولی پس از مدتی با خشونت و قساوت همه شهرها را یکی پس از دیگری به تصرف درآورده به دمشق باز می گردد.
سپاه سفیانی در عراق
وقتی سفیانی در دمشق مستقر شد سپاهی را بسوی عراق گسیل می دارد که آنها با انجام جنایاتی بزرگ موفق به نابودی عراق می شوند و پس از آن بسوی شام باز می گردند اما در
بین راه پرچم هدایتی در کوفه به اهتزاز در می آید (سیّد حسنی) و در راه به سپاه سفیانی می رسد و همه را نابود می سازد.
فرو رفتن سپاه سفیانی در سرزمین «بیداء»[علامت حتمی ظهور]
همزمان با گسیل سپاه به عراق، سفیانی سپاهی بزرگ به مکه گسیل می دارد. آنها در ابتدا به مدینه وارد شده، آنرا غارت می کنند. پس از آن بسوی مکه رهسپار می شوند که جبرئیل به امر خدا در بین مکه و مدینه (سرزمین بیداء) مأموریت نابودی آنها را انجام می دهد که زمین همه آنها را می بلعد و جز دو نفر کسی باقی نمی ماند.
جبرئیل به صورت هر دو سیلی می زند بطوری که صورتشان به عقب برگشته به همان حال می ماند. جبرئیل به یکی از آن دو می گوید به دمشق برو و ظهور مهدی و شکست سپاه سفیانی را به وی خبر ده و به دیگری گوید به سوی مهدی برو و خبر هلاکت ظالمین را به او بده.
سفیانی و ندای آسمانی
طبق فرمایش حضرت علی (ع) وقتی سفیانی به شام برمی گردد به همراه سپاه خود به عیش و نوش و جنایات بی رحمانه و اعمال منافی عفت مشغول می شوند.
فرشتگان پریشان حال می شوند و خداوند فرمان ظهور قائم آل محمّد را صادر می کند. خبر ظهور او در سراسر گیتی پخش می گردد.
شکست سفیانی
پس از آنکه سفیانی می فهمد که حضرت مهدی قیام نموده است، خود را آماده رویارویی با آن حضرت می کند. خداوند پس از نبردی خونبار میان دو سپاه عدل و ظلم، حجّت خدا و یاران او را پیروزی کامل می بخشد و سپاه سفیانی نابود می شود.
خروج حسنی (با پرچم سیاه)
یکی دیگر از نشانه های ظهور امام عصر (عج) قیام فردی به نام حسنی است. او جوانمردی از بنی هاشم و پیرو اهل بیت (ع) است.
سپاه حسنی (از خراسان) و یمنی (از یمن) سپاه سفیانی را در عراق نابود می کنند و امور را به امام زمان (عج) تسلیم می کنند. در روایت به مؤمنین توصیه شده که به سپاه حسنی بپیوندند.
خروج یمانی [از علامتهای حتمی ظهور]
این حرکت، هدایت بخش ترین حرکت پیش از ظهور است.
پرچم های شرقی در یاری امام زمان
آنچه از سخنان معصومان (ع) بدست می آید این است که پرچم های متعددی از شرق قیام می کنند که ظاهراً محل اجتماع آنها خراسان است و «خراسانی» نیز که پرچم مستقلی دارد با کمک آنان حرکت خود را آغاز می نماید.
پر شدن زمین از ظلم و جور
در روایات فراوانی از شیعه و سنی آمده که امام مهدی (عج) ظهور می کنند و زمین را از عدل و قسط لبریز می سازند بعد از آن که زمین از ظلم و جور پر شده است.
علامت بودن این نشانه حتمی است ولی وقوعش حتمی نیست. یعنی اگر زمین از ظلم و جور پر شود آن هنگام بی تردید زمان ظهور است ولیکن این طور نیست که حتماً این شرایط می بایست تحقق یابد چرا که ممکن است در یک زمانی همه انسانها با هم یکدل شده و از خداوند آن حضرت را طلب نمایند که طبق روایات در این صورت غیبت پایان می یابد.
شهادت نفس زکیه
(از علامات حتمی ظهور)
نفس زکیه لقب فردی از دودمان رسول خدا (ص) است. وی پس از ظهور و قبل از قیام
حضرت بقیه الله بدون هیچ جرمی، تنها به خاطر رساندن پیام شفاهی حضرت مهدی ـ ارواحنا فداه ـ به مردم مکه، مظلومانه به شهادت می رسد. در روایات آمده است که بین قیام قائم (عج) و شهادت نفس زکیه جز ۱۵ شب فاصله نیست.
ندای آسمانی
ندای آسمانی از روشنترین علامتها برای ظهور حضرت مهدی (عج) است.
رخداد پرشکوه و جهانی چون ظهور حضرت مهدی پیش از رخ دادن یک اعلام جهانی آن هم در روشن ترین معنا و مفهوم می طلبد. از امام صادق (ع) آمده است هر قومی به زبان خود آن را می شنود:
از روایات چنین بدست می آید که این فریادها متعدد است:
۱ـ در ماه رجب، سه فریاد:
الف) آگاه باشید، لعنت خدا بر ظالمین باد!
ب) ای مؤمنان قیامت فرا رسید.
ج) خداوند او (حضرت مهدی) را برانگیخت، سخن او را گوش و اطاعت کنید.
۲ـ در ماه رمضان (شب جمعه ـ شب ۲۳):
الف) ندای حق توسط جبرئیل به سوی حضرت مهدی ـ ارواحنا فداه ـ
ب) ندای باطل توسط شیطان (درآخر روز) برای ایجاد تردید که می گوید هان! فلانی مظلوم کشته شد.
۳ـ در ماه محرم همان ماهی که ظهور در ان واقع می شود و ندای جبرئیل به اعلام ظهور بلند می شود.
وقوع جنگ های بزرگ
انبوهی از احادیث با صراحت از نابودی مردم در اثر گرسنگی و قحطی و بیماری و قتل و کشتار خبر می دهند. از امیر المؤمنین (ع) است که: قبل از ظهور مهدی مرگ سرخ (جنگ و خونریزی) و… خواهد بود.
حوادث طبیعی
کسوف و خسوف
یکی دیگر از نشانه های ظهور امام مهدی ـ ارواحنا فداه ـ رخداد دو پدیده نابهنگام و غیر عادی کسوف و خسوف است. همیشه کسوف در اوائل ماه و خسوف در اواخر ماه رخ می دهد.
و لیکن قبل از ظهور آنحضرت ماه در ۲۵ و خورشید در ۱۵ ماه رمضان می گیرد. که به فرموده امام باقر (ع) از آن هنگام حساب منجمین نیز به هم می خورد.
تهاجم ملخها
پیش از ظهور مهدی (ع)… حمله ملخها به موقع و بی موقع که چون خون قرمزند، اتفاق می افتد.
طاعون
پیش از ظهور شیوع مرگ سفید (طاعون) خواهد بود.
زلزله
در حدیثی آمده است که سال ظهور سال پیدایش زلزله ها و سرمای شدید است و در روایتی دیگر زلزله ای بزرگ در شام ذکر شده است.
سیلاب رود فرات
یکی از نزدیکترین نشانه های ظهور، جاری شدن سیلاب فرات در شهر کوفه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا