پرسش . در مباحث گذشته ادعا کردید که اسلام تنها دینی است که جامعیت و کمال مطلق دارد. آیا براستی چنین است؟
پاسخ: شکی نیست که «جامعیت و کمال» از امتیازهای دین اسلام است و با توجه به اهمیت این مسئله و نیز شبهاتی که درباره آموزههای اسلام مطرح شده است (ر.ک. آزادی یا توطئه: نگاهی به کارنامه مطبوعات شبهه افکن، به اهتمام جمعی از فضلا و روحانیان حوزه علمیه قم.)ضرورت دارد که بیشتر و مستدلتر به آن پرداخته شود. (برخی از اندیشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، به بسیاری از شبهات وارد بر این آموزه اسلامی و سایر آموزه های آن، پاسخ گفته اند و ما نیز در مباحث آینده این کتاب به برخی از مهمترین این شبهات خواهیم پرداخت. از جمله مجلات و کتبی که میتوان در آنها به پاسخ برخی از این شبهات دست یافت، عبارتند از: فصلنامه های قبسات؛ کتاب نقد و اندیشه حوزه؛ و از کتب: معرفت دینی و قبض و بسط در قبض و بسطی دیگر از صادق لاریجانی در نقد آرای دکتر سروش؛ ایمان و چالشهای معاصر، محمد تقی فعالی؛ ولایت فقیه: جوانان، پرسش ها و پاسخ ها، احمد لقمانی. )
توضیح آن که جامعیت و کمال دین اسلام مورد اتفاق همه مذاهب و فرق اسلامی است. این اتفاق و اجماع از آنجا ناشی شده است که گذشته از دلایل عقلی، آیات و روایات بسیاری نیز بر آن تصریح و تأیید میکند.
منظور از جامعیت و کمال اسلام، این است که اسلام در بردارنده همه احکام و قوانینی است که در هدایت، کمال مطلوب و سعادت همهجانبه و آرمانی انسان نقش دارد؛ یعنی تأمین کننده هدف متعالی پیامبران در هدایت، رستگاری و سعادتمندی راستین انسانها در همه ابعاد مادی و معنوی است و در ارائه راهکارها و برنامه های لازم جهت رساندن انسان به این اهداف متعالی در صورت عمل کردن دقیق و کامل به آن، کامل و جامع است.