ریشه علاقمندی به رنگ ها مشخص شد

ريشه علاقمندي به رنگ ها مشخص شد

خانواده سالم – روح و روان

گل های صورتی را ترجیح می دهید یا زرد؟ ژاکت سبز رنگ را به آبی رنگ ترجیح می دهید؟ دلیل چنین انتخاب هایی، از انتخاب رنگ اتومبیل گرفته تا مبلمان منزل و یا حتی آی-پاد، اکنون برای دانشمندان آشکارتر شده است.

به گزارش دیسکاوری، مطالع های جدید نشان می دهد تعیین رنگ مورد علاقه افراد کاملا در خاطرات آنها ریشه دارد، مطالعه ای که برای اولین بار ایده قدیمی علاقه افراد به رنگهایی که از آن خاطره خوب دارند را مورد آزمایش قرار داده است.

این یافته می تواند در توضیح اینکه چرا رنگ آبی برای برخی همیشه رنگ خوشایندی است، چرا زنان ژاپنی به رنگ های روشن تمایل دارند و چرا رنگ های تیره در مقابل دیگر رنگ ها معمولا ناخوشایند به نظر می آیند، تاثیرگذار باشد. اطلاعاتی که می تواند برای طراحان لباس بسیار ارزشمند باشد.

کارن اسکولز از دانشگاه کالیفرنیا برکلی می گوید دیدگاه مثبت نسبت به یک رنگ به دلیل وجود خاطره ای مثبت درباره آن در انتخاب رنگ ها بسیار تاثیرگذار است وی به همراه تیمی از محققان تلاش کردند برای درک دلیل علاقمندی افراد به رنگ هایی خاص بر تکامل و روند رشد انسان متمرکز شوند نظریه اصلی این است که انسان رنگ هایی را دوست دارد که با پدیده های سالم که بقای انسان را تضمین می کنند در ارتباط باشند.

برای مثال یک آسمان آبی نشان دهنده آب و هوایی آرام و پایدار است که همین ویژگی می تواند دلیل محبوبیت این رنگ را در فرهنگ های مختلف توضیح دهد در مقابل رنگ های زرد تیره و نارنجی یادآور مواد ناخوشایند و نامطبوع مانند غذاهای فاسد شده اند و همانطور که انتظار می رفت میزان علاقمندی به این رنگها در گوشه و کنار جهان بسیار پایین است.

دانشمندان همچنین دریافته اند زنان علاقه خاصی به رنگ قرمز دارند که این می تواند ریشه در توانایی ماقبل تاریخ انسان در تشخیص سریع میوه های سرخ رنگ در برابر انبوه گیاهان سبز رنگ داشته باشد.

با وجود این گرایش های کلی، انتخاب رنگ در میان افراد مختلف نیز با یکدیگر تفاوت های زیادی دارد و دانشمندان برای درک دلیل این تفاوت ها آزمایش هایی را انجام دادند در بخشی از این آزمایشها برای داوطلبان اسلایدهای رنگی به نمایش درآمد این تصاویر به صورت هدفدار و به گونه ای انتخاب شده بودند که در یکی رنگ قرمز بر روی موضوعی خوشایند و در دیگری بر روی موضوع ناخوشایند قرار گرفته باشد.

نتایج این آزمایش نشان داد افراد رنگ هایی را انتخاب می کنند که با موضوعی مثبت و خوشایند در ارتباط بوده باشد در آزمایشی دیگر مشخص شد دانشجویان دانشگاه برکلی که از نظر تعصب به دانشگاه خود بالاترین رتبه را دارند، گرایش زیادی به رنگ های آبی و طلایی، دو رنگ ویژه برکلی، داشته و از رنگ های سفید و قرمز که رنگ دانشگاه رقیب آنها یعنی استنفورد است، چندان دل خوشی ندارند.

بر اساس این گزارش، با توجه به این نتایج محققان دریافتند ارتباطات اجتماعی می تواند بر انتخاب رنگ ها و تعیین رنگ های مورد علاقه فرد در زمان های مختلف زندگی تاثیرگذار باشد. در واقع رنگ ها ابزاری هستند که می توان با کمک آن به دلیل علاقمندی یا تنفر نسبت به پدیده های مختلف پی برد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا