ماءالشعیر باعث آرامش اعصاب میشود

ماءالشعير باعث آرامش اعصاب ميشود

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف ماءالشعیر باعث رفع خستگی اعصاب میشود و به دفع سنگهای کلیه کمک میکند.
مرتضی صفوی افزود: ماءالشعیر یکی از نوشیدنیهای رایج است که از جوانه ی جو به دست می آید و در رفع تشنگی مؤثر است.
این نوشیدنی دارای انواع ویتامین های گروه ب شامل B1، B2، B3، B6، اسید پانتوتنیک (B5)، بیوتین، اسید فولیک، B12 و ویتامین C است.
وی گفت: عصاره مالت جو برای افرادی که دچار یبوست هستند، میتواند مفید باشد و هر فردی باید در برنامه غذایی روزانه خود به مقدار کافی فیبرهای غذایی محلول و غیرمحلول را مصرف کند.
فیبرها اثرات مفید بسیاری دارند، از جمله باعث تنظیم عملکرد روده، کاهش خطر بیماریهای قلبی و بعضی انواع سرطان میشوند.
این متخصص تغذیه افزود: عصاره مالت جو نیز منبع خوبی از فیبرهای غذایی محلول است که برای افرادی که دچار التهاب روده، یبوست یا فتق معده هستند بسیار مفید است.
وی اضافه کرد: تنها مادهای که به عنوان افزودنی در ماءالشعیر استفاده میشود، عصاره رازک است که خواص طبی زیادی دارد؛ از آن جمله میتوان به دفع سنگ کلیه، ادرار آور بودن، ضدعفونی کننده دستگاه گوارش و دستگاه تنفس اشاره کرد.
صفوی ادامه داد: ماءالشعیر با دارا بودن ویتامینهای گروه B و اسید آمینه برای پوست و مو بسیار مناسب است و خواص درمانی بسیاری برای خانمهای باردار و شیرده دارد و تا حدودی در افزایش ضریب هوشی مؤثر است.
وی اضافه کرد: ماءالشعیر در رفع خستگی اعصاب، موثر است، به دفع سنگهای کلیوی کمک میکند. ماءالشعیر در تأمین آب و الکترولیتهای بدن مؤثر است.
صفوی گفت: ماءالشعیر دارای چند نوع ترکیب مختلف از جمله ساکارز، گلوکز، مالتوز و ویتامین C، ویتامینهای گروه B، اسیدهای آلی، انواع آمینواسیدها، املاح، اسید نوکلئیک و آب گازدار است که در مراحل ساخت آن، بعضی از این اجزا از مواد خاصی حاصل میشوند و در طول انجام فرآیند، بدون تغییر باقی میمانند.
این متخصص تغذیه افزود: جو تحت تأثیر فرایندهای مختلف، از لحاظ کمی و کیفی بهبود مییابد. سپس غربال شده و ضایعاتش گرفته می شود. بعد از آن خیس خورده و جوانه میزند.
وی گفت: جوهای جوانه زده را مالت میگویند که در مرحله جوانهزنی بر اثر عملکرد آنزیم های مختلف موجود در جو، مواد مغذی بسیاری تشکیل و یا افزایش مییابند (مثل ویتامینهای گروه B و اسیدهای آمینه ضروری). سپس مالت را میجوشانند و با افزودن مواد خوراکی مجاز و رازک، مایع حاصل را صاف و بستهبندی میکنند.
این متخصص تغذیه افزود: مزه تلخ ماءالشعیر، مربوط به رازک است. رازک خاصیت آنتی بیوتیکی دارد که به پایداری ماءالشعیر کمک میکند.
وی گفت: ویتامینهای گروه B و آمینواسیدهای موجود در آن برای پوست و مو بسیار مناسب هستند و برای رشد مو و جلوگیری از ریزش آن میتوانند مفید باشند. این ویتامینها محلول در آب هستند و در سنتز واسطه های عصبی نقش مهمی دارند که باعث رفع استرس و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر میشوند.
این متخصص تغذیه افزود: ماءالشعیر از منابع خوب برخی فیتوکمیکالها از جمله فلاوونوئیدها، کاروتنوئیدها و آنتوسیانینها است و مصرف آن میتواند در بهبود عملکرد خونرسانی قلب و همینطور کاهش ابتلا به پرفشاری خون و سلامت کلیه ها، محافظت از بدن در برابر بروز سرطانها، سکته های قلبی و مغزی مؤثر باشد.ماءالشعیر، شکم میآورداگرچه آب بهترین و سالمترین نوشیدنی است، اما خیلیها در روزهای گرم تابستان برای خنک شدن یا رفع عطش، اقدام به خرید و مصرف انواع نوشابه ها و از جمله ماءالشعیر میکنند و آن را به آب ترجیح میدهند.
گذشته از مصرف این قبیل نوشیدنی ها در بیرون از منزل، بعضی افراد عادت کردهاند از ماءالشعیر به جای آب بعد از هر وعده غذایی استفاده کنند. پس از مدتی این گروه متوجه میشوند که دچار اضافه وزن شده اند و شکم آوردهاند.
جالب است بدانید بر خلاف آنچه اغلب مردم میگویند، ماءالشعیر باعث شکم آوردن آن ها نمیشود.
آن چه موجب جمع شدن چربی در بدن آن ها می گردد، دریافت کالری اضافی است.
ماءالشعیر کالری قابلتوجهی دارد، هر چند که این میزان کالری از انواع دیگر نوشابه های گازدار کمتر است، ولی ناچیز هم نیست. وقتی شما از ماءالشعیر به جای آب استفاده میکنید، در واقع در حال رساندن کالری به بدنتان هستید. این کالریهای اضافه بر نیاز بدن، به صورت چربی ذخیره میشوند که در آقایان در اطراف شکم جمع میشوند و در خانمها در اطراف باسن و رانها(و البته پس از شروع یائسگی، در اطراف شکم.)
اگر از هر منبع غذایی بیش از انرژی مورد نیاز بدن تان، کالری دریافت کنید،
تعادل بین انرژی دریافتی و مصرفی بدن به هم میخورد و مازاد این کالری
به صورت بافت چربی در بدن شما ذخیره میشود.
با مصرف ماءالشعیر در هر روز، حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ کالری اضافه بر آنچه میخورید دریافت میکنید، حالا محاسبه کنید این کالری اضافی در ماه معادل چه عددی خواهد شد؟
بله، درست حدس زدید! میشود معادل یک کیلو چربی است که میتواند در ناحیه شکم شما که خودتان را به این نوشیدنی عادت داده اید، جمع شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا