در اوضاع سخت اقتصادی، کنار آمدن با مشکلات شغلی بیش از حد، سخت به نظر میرسد.
استرسی که ما همراه خود به محل کار میبریم و حتی استرسی که در محل کار منتظر ما است، طغیان می کند و بدین ترتیب کارکنان، مدیران و کارگران همه و همه فشار مضاعفی را تجربه خواهند کرد.
با اینکه وجود کمی استرس در زندگی روزانه عادی است، ولی استرس زیاد، سطح بهره وری را کاهش داده و از لحاظ جسمی و روانی صدماتی به همراه دارد، پس یافتن راه کارهایی برای مقابله با آن بسیار حائز اهمیت است. خوش بختانه راه های زیادی برای کاهش استرس وجود دارد که مقاله زیر به بررسی برخی از آنها می پردازد.
برای کارگران در هر نقطه از جهان، وجود اقتصاد مریض و نابسامان، مساوی است با نگرانیهای فکری و روانی این قشر. با توجه به اینکه استرس های کاری در شرایط بحران اقتصادی، رشد افزونی دارد، بسیار مهم است که راه های جدید و معقول تری را برای کنار آمدن با این شرایط تجربه کنیم.
توانایی کنترل استرس در محیط کاری میتواند طعم موفقیت را در زمان ناامیدی و شکست به ما بچشاند.
میدانید که احساسات افراد به راحتی به دیگران منتقل می شود، بنابراین استرس میتواند بر کیفیت ارتباط شما با دیگران تاثیر بگذارد. راهکارهای مثبت و مناسب برای مقابله با استرس به معنای تاثیرگذاری مثبت بر محیط اطراف خود و تاثیرپذیری کمتر از شرایط یاس و ناامیدی است.علائم و نشانه های استرس:
– احساس اضطراب، تحریک پذیری و یا افسردگی
– بی علاقگی و از دستدادن تعلقات شغلی
– کاهش تمرکز
– ناراحتی های شکمی
– کاهش میل جنسی
– بی قراری در هنگام خواب
– خستگی مفرط حین کار
– پرش عضلات و یا سردرد
– گوشه گیری از اجتماع
– استفاده مداوم از داروهای محرک روانعلائم استرس مضاعف:
هنگامی که افراد احساس درماندگی میکنند، اعتماد به نفس خود را از دست داده و تحریک پذیر و گوشه گیر میشوند، بهره وری و اثربخشی شان کاهش یافته، در نتیجه پاداش و مزایای آنان نیز کاهش مییابد.
اگر علائم استرس، ناخودآگاه افزایش یابد میتواند به مشکلات بزرگی ختم شود.
جدا از تاثیر منفی استرس بر رضایت شغلی و اجرایی کار، استرس مزمن و یا حاد، مطمئنا بر سلامت جسمی و روحی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.دلایل متعارف پیدایش استرس مضاعف:
– ترس از بیکاری
– افزایش ساعات کاری بهدلیل کاهش حقوق و مزایا
– فشارهای ناشی از افزایش انتظارات بدون در پی داشتن رضایت اجرایی کار
– فشارهای ناشی از افزایش حداکثر بهرهوری در تمام ساعات کاریشما میتوانید با استفاده از روشهای زیر، استرس شغلی خود را کاهش دهید:- تقبل مسئولیت در محیط کار
– سعی در حذف عادات غیرارادی و منفی که موجب ازدیاد استرس میشود.
– یادگیری مهارتهای ارتباطی برای تسهیل و بهبود بخشی روابط کاری با مدیران و همکاران.
– با خودتان مهربان باشید:
هنگامی که استرس کاری باعث تداخل در بازدهی کارتان میشود، با خودتان مهربان تر باشید و سکان زندگی را در دست بگیرید. حالا نوبت شماست که وارد عمل شده و آستین ها را بالا بزنید، به سلامت خود توجه کنید و نیازهای روحی و جسمی خود را در حد توان برآورده کنید. مطمئنا هر چقدر احساس بهتری داشته باشیم، نسبت به استرس و نتایج مخرب آن مقاوم تر و انعطاف پذیرتر خواهیم شد.
در واقع لازم نیست تغییرات عمدهای در زندگی تان بهوجود آورید، حتی تغییرات کوچک نیز میتواند در بهبود شرایط روحی شما تاثیر بالقوه ای داشته باشد. اگر همین حالا شروع کنید، متوجه خواهید شد که به مرور زمان با در نظر گرفتن نکات مثبت زندگی، تغییرات قابل توجهی در زندگی و محیط کاری و محیط خانه ی شما پدید خواهد آمد.- جنب و جوش داشته باشید:
انجام ورزش های هوازی مثل پیاده روی، یک روش درمانی مؤثر برای کاهش استرس، افزایش انرژی، افزایش هوشیاری و بالاخره تنش زدایی از فکر و جسم است. حتی میتوانید برای آرامش خاطر بیشتر، هر روز به مدت چند دقیقه به صدای آب گوش دهید. ورزش را می توانید طی ۲ یا ۳ نوبت در روز انجام دهید.- وعده های غذایی مناسب را انتخاب کنید:
کاهش حجم غذا همراه با افزایش تعداد وعده های غذایی در طی روز می تواند سطح قند خون بدنتان را در حد مطلوبی نگاه دارد. قند خون پایین، باعث تحریک پذیری و اضطراب میشود و از طرف دیگر پُرخوری بیش از حد، شما را سست و بی حال میکند.- سیــگار را کنـار بگذارید:
کشیدن سیگار حین اضطراب و استرس اگرچه ممکن است احساس آرامش را به فرد تلقین کند، اما در حقیقت، نیکوتین موجود در سیگار یک ماده مخدر محرک است که خود افزایش دهنده ی استرس است، نه کاهش دهنده آن.- به قدر کافی بخوابید:
استرس و نگرانی، بیخوابی را به همراه دارد و بی خوابی شما را مستعد استرس بیشترمیکند. اگرچه هنگام عدم وجود خواب کافی در شبانه روز، بدن با شرایط موجود تطابق نسبی می یابد، ولی نباید فواید داشتن خوابی آرام و کافی را در حفظ تعادل روحی و روانی انکار کرد.
در اینجا چند پیشنهاد برای کاهش استرس شغلی از طریق اولویت بندی و برنامه ریزی برای مسئولیت های اجرای تان داریم:- برنامه ریزی متعادلی داشته باشید:
برنامه، مسئولیت ها و وظایف روزانه تان را تحلیل و بررسی کنید. کار مداوم و نداشتن تفریح، صبر شما را در یک آن لبریز خواهد کرد. بین کار و تفریح و زندگی خانوادگی، فعالیت های اجتماعی و فردی خود تعادل برقرار کنید.
– بیش از حد خود را درگیر تعهدات کاری نکنید:
برنامه های کاری را پشت سر هم قرار ندهید. همه ما غالبا میدانیم که برای هر کاری تقریبا چه زمانی لازم است. اگر وظایف زیادی به گردن شما نهاده شده، بین کارهای واجب و غیر ضروری تفاوت قائل شوید. کارهایی که از اهمیت کمتری برخوردارند، باید در انتهای فهرست قرار گیرند و یا به کلی حذف شوند.- زودتر از خواب بیدار شوید:
حتی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیر یا زود آمدن به سر کار، می تواند تفاوت بین هجوم عصبی شما به میز کارتان و یا با کمال آرامش رسیدن به محل کار را نشان دهد، پس استرس خود را با دیر رفتن به سر کار مضاعف نکنید.- استراحت کوتاه و منظمی برای خود فراهم کنید:
لحظاتی را به خود استراحت دهید تا ذهن تان نظم پیدا کند. همچنین سعی کنید حتیال امکان در هنگام ناهار از پشت میز بیرون بیایید. قدم زدن دور از میز، باعث آرامش خاطر شما و بازدهی بیشتر کارتان خواهد شد.- استرس را از طریق ارتقای هوش هیجانی کاهش دهید:
حتی اگر در محیطی هستید که دائما شرایط استرس زای آن در حال افزایش است، باز هم می توانید بر خودتان تسلط داشته و اعتماد به نفستان را حفظ کنید، به شرطی که هوش هیجانی را شناخته و آن را تقویت کنید. در واقع هوش هیجانی، توانایی اداره و بهکارگیری صحیح احساسات در راه مثبت و سازنده است. از این طریق شما دیگران را بیشتر به سوی خود جذب کرده، با تفاوتهای موجود بین خود و دیگران کنار آمده، احساس سرخوردگی خود را التیام داده و استرس و تنش را از روابط خود دور میکنید.
هر قدر ضریب هوش هیجانی شما بیشتر باشد، استرس کمتری در محیط کار خواهید داشت. خوشبختانه هوش هیجانی ارثی نیست، در واقع خصیصهای است که ما قادر به یادگیری و ارتقای آن هستیم.
آموختن مهارتهای زیر شما را قادر میسازد تا هوش هیجانی را در خود شکوفا کرده و راههای ارتباط غیرکلامی را بیاموزید:
– بیاموزید که چگونه نسبت به استرس واکنش نشان دهید و با روش هایی که میتواند به شما آرامش و انرژی مثبت منتقل کند، آشنا شوید.
– با احساسات درونی خود ارتباط برقرار کنید و از این راه، احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید. شناخت احساسات فردی نه تنها بر اعتماد به نفس شما می افزاید، بلکه باعث خواهد شد تا کنترل بیشتری روی خود داشته باشید.
– توانایی مقابله با چالش های زندگی را با شوخ طبعی افزایش دهید. هیچ چیز بهتر از شوخ طبعی و خنده نمی تواند سد دفاعی استرس شما را بشکند.- یاد بگیرید که با مشکلات بدون هیچ واهمه ای روبه رو شوید و همواره در این اصل، ثابت قدم باشید که کنار آمدن با تضادها و تفاوت های موجود، رابط های مستحکم را خواهد آفرید.
helpguide.org :منبع
ترجمه : ساناز سرابی زاده
اشتراک گذاری این صفحه در :

مدت زمان شیردهی نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۹
هم کفو بودن در ازدواج
۱۴۰۴/۰۱/۱۸
روان شناسي رابطه خانواده با نوجوان
۱۴۰۴/۰۱/۱۷
اذان و اقامه نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۶
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶