چگونگی ظهور امام زمان (عج)

چگونگی ظهور امام زمان (عج)

پرسش: با توجه به پیشرفت علوم نظامی، حضرت مهدی چگونه با شمشیر قیام می‏کند؟

پاسخ: در این مورد باید به چند نکته توجه کرد: نکته اول اینکه در روایات  (همان، ج ۵۱ ، ص ۲۱۸.)    سخن از قیام با شمشیر به میان آمده است. این، حکایت از قیام مسلحانه دارد. باید توجه داشت که در زمان امامان معصوم نیز تنها شمشیر نبود بلکه سلاح ‏های دیگری هم وجود داشت، با این حال، هر کس مسلحانه قیام می‏کرد می‏گفتند قیام به شمشیر کرده است. حتی اگر قیام کننده، نیزه به دست بود یا سلاح ‏های دیگر داشت، می‏گفتند قیام به شمشیر کرده است. منظور این بود که قیام فلانی، صرفا مبارزه سیاسی و فرهنگی نبوده است. موضوع قیام حضرت مهدی با شمشیر نیز چنین است؛ یعنی ایشان مبارزه مسلحانه هم در پیش دارد.

نکته دوم اینکه چیزی که بر فرهنگ اسلام منطبق می‏باشد جنگِ مردانه است. سلاح‏ های کشتار جمعی که با آن، انسان‏ های بی‏ گناه و گناه کار رایکجا می‏کشند در فرهنگ اسلام جایی ندارد. در اسلام نبرد میان نیروهای حق و باطل مطرح است و کشته شدن انسان‏ های بی‏گناه در میان نیست. بنابراین اگر حضرت مهدی علیه‏ السلام قیام مسلحانه هم داشته باشد، از این سلاح ‏ها استفاده نخواهد کرد، بلکه جبهه اسلام با کسانی که در مقابلش ایستاده است می‏جنگد.

نکته سوم اینکه در روایات (بصائر الدرجات، ص ۱۴۱.)    داریم که حضرت مهدی علیه ‏السلام با پیشرفته ‏ترین سلاح‏ ها ظهور می‏کند. چه اشکال دارد که امام زمان علیه‏السلام در جنبه تدافعی، سلاح‏ های مدرن در اختیار داشته باشد. برای مثال اشعه ‏ای در اختیار حضرت باشد که بتواند با آن ضرادخانه را از کار بیندازد، از این طرف کره زمین تجهیزات نظامی قدرت‏های شیطانی را از بین ببرد. به هر حال، باید توجه کرد که گرچه ما روایتی داریم که قیام به سیف را تأیید می‏کند، ولی در مقابلش روایتی    (همان.)   هست که نشان می‏دهد حضرت با پیشرفته‏ترین سلاح‏ها ظهور می‏کند. از همه اینها گذشته، اگر جایی لازم باشد، امام علیه‏السلام برای پیشبرد دستورات الهی، از قدرت اعجاز خود استفاده می‏کند.

پرسش: آیا با ظهور امام زمان علیه ‏السلام ، زمان موعظه تمام می‏شود (برگرفته از کتاب خورشید مغرب، ص ۳۰) و همه بدون سؤال و جواب، زیر شمشیر آن حضرت می‏روند؟ پس قیامت چه می‏شود؟ آیا در این صورت، برای آن حضرت حکومتی در کار است؟

پاسخ: با ظهور آن حضرت، عمر موعظه و نصیحت تمام نمی‏شود. در زمان ظهور بزرگ‏ترین، سیاست امام، شفاف‏ سازی چهره نورانی اسلام در جهان است. ایشان، شبهات مردم را پاسخ می‏دهد و مبانی دین را به طور کامل بیان می‏کند. در روایات آمده است که در زمان ظهور، آن حضرت، دست مبارکش را بر سر مردم می‏کشد و عقل‏ ها بارور می‏شود.    (بحار الانوار، ج ۵۲ ، ص ۳۲۸. )   این مطلب، کنایه از این است که وقتی مردم، تحت راهنمایی تربیت امام معصوم، قرار می‏گیرند، زمینه بروز تمام استعدادهای‏شان فراهم خواهد شد.

با ظهور حضرت مهدی، دوران پند و اندرز به پایان نمی‏رسد، بلکه زمینه‏ای فراهم می‏شود تا مردم ابهامات و اشکالاتشان را برطرف کنند. اما بعد از عرضه کردن اسلام، اگر آنها اسلام را قبول نکردند و راه محاربه یا مبارزه با اسلام و مسلمانان را در پیش گیرند، از زیر شمشیر امام می‏گذرند و هیچ جایگاهی در جامعه بزرگ اسلامی ـ که به اندازه کل زمین خواهد بود ـ نخواهند داشت و با زمان ظهور امام زمان علیه ‏السلام ، حجّت بر مردم تمام می‏شود.

پرسش: امام زمان علیه‏ السلام از کدام شهر ظهور می‏کند؟ و ظهور حضرت چگونه به مردم ابلاغ می‏شود؟ و با چه شکلی و با چه کسانی می ‏آید؟پاسخ: امام زمان علیه ‏السلام از شهر مکه و از کنار خانه کعبه ظهور می‏کند. امام صادق علیه ‏السلام می‏فرماید: «حضرت قائم علیه ‏السلام به هنگام ظهور در مکه داخل و در جانب خانه کعبه ظاهر می‏گردد»    (منتهی الآمال، شیخ عباس قمی، ص ۱۱۳۲.)
در قرآن کریم درباره تعداد یاران حضرت و صنف آنها مطلبی نیامده، ولی در روایات تعداد هسته مرکزی و یاران اصلی حضرت ۳۱۳ نفر وارده شده است که پنجاه نفر آنان زن هستند. اینان، بعد از ظهور، با حضرت بیعت می‏کنند. در برخی روایات، آیه ۱۴۸ سوره بقره، بر این بیعت تطبیق داده شده است:    فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ أَیْنَ مَا تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللّهُ جَمِیعاً    
به سوی خیرات سبقت جویید هر جا باشید خداوند همه شما را گرد می‏ آورد.    (ر.ک: منتخب الأثر فی الامام ثانی عشر، آیه اللّه صافی گلپایگانی، باب نشانه‏های ظهور؛ بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۵۲ ، ص ۲۲۳.)
در آیات ۴۱ و ۴۲ سوره ق آمده است:
    وَاسْتَمِعْ یَوْمَ یُنَادِ الْمُنَادِ مِن مَکَانٍ قَرِیبٍ  یَوْمَ یَسْمَعُونَ الصَّیْحَهَ بِالْحَقِّ ذلِکَ یَوْمُ الْخُرُوجِ    
و گوش فراده و منتظر روزی باش که منادی از مکانی نزدیک ندا می‏دهد. روزی که همگان صیحه [و فریاد آسمانی] را به حق می‏شنوند، آن روز، روز خروج است.
از امام صادق علیه‏السلام ذیل این آیه نقل شده است: «هنگام ظهور، [ملکی] نام حضرت و پدرش را می‏برد و ظهورش را به مردم اعلان می‏کند». در حدیث دیگری آمده است: هنگام ظهور، ملکی بالای سر حضرت ندا می‏دهد: «این مهدی خلیفه خداست، از او پیروی کنید».   ( منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر، همان، ص ۵۵۳ .)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا