سوداگری جوانانه

سوداگري جوانانه

جوانی است ۱۸ ساله، می لرزد و عصبانی است، احساس می کند که جهان در دستان او جای گرفته است. قلبش بسیار سریع می زند.آنها را بارها دیده ام. به قول همکاری که می گفت اورژانس بدون آنها صفایی ندارد.
پسرک شلوغ می کند و برادرش از او می گریزد. او اکس زده یا به قولی روی اکس است. این حالت خیلی فاز می دهد.
یکی از آنها پس از مدتی به درمانگاه آمد و گفت: اکس ترکوندن آخر عشق است.

مجبورم برای ادامه بحث درباره این موضوع بی طرف باشم.
از چی درستش کردن؟

این را مادری می گوید که معلم است و فرزندش در مهمانی شبانه قرص مصرف کرده است.

برایش می گویم:

ترکیب MDMAیا ۳ و ۴ متیلن دی اکسی متا مفتامین که به نامهای اکستاسی، اکستازی، XTC، E(ای)،X(اکس) هم معروف است. در ایران به نام قرص شادی هم شناخته می شود. این ماده در ۱۹۱۴ در آلمان به عنوان کم کننده اشتها مورد استفاده قرار گرفت که به علت اثرات آن از رده مصرف خارج شد.

در دهه ۷۰ میلادی این دارو کاربرد مجدد یافت و در روان درمانی برای کمک به بیان احساسات بیماران استفاده شد که در ۱۹۸۴ با اثبات اثرات آن روی مغز حیوانات آزمایشگاهی، از رده خارج شد. در ۱۹۸۵ در آمریکا، مصرف آن ممنوع اعلام شد. در دوره زمانی خاصی در اروپا، مصرف این مواد انرژی زا و شادی بخش برای کاهش مصرف سایر مواد مخدر مثل هروئین تشویق شده است، به طوری که مصرف آن در اروپا در ۱۹۹۵ از ۵۰۰ هزار قرص در سال به ۳۰ میلیون قرص در دو سال بعد رسیده است.

از اینور آب چه خبر؟
مصرف این قرصها در ایران به خصوص در یک سال اخیر در پارتیهای شبانه به شدت افزایش یافته است. جوانان مرفه مصرف کنندگان اصلی این داروها هستند. لازم است عموم مردم و پزشکان با اثرات سوء مصرف این دارو آشنا شوند.

همچنان که ذکر خواهد شد مشکل اصلی در مصرف این مواد عوارض مزمن آن می باشد. عوارض حاد مصرف بیشتر در مرتبه اول مصرف و در صورت تداخل با بعضی داروهای ضدافسردگی پیش می آید.
بازار کثیف

این عنوان بی طرفی را نقض می کند، اما واقعگرایی را نه…
این دارو در آمریکا به صورت قرصهای خوراکی و جویدنی، کپسول و مواد تدخینی و تزریقی موجود است. قیمت هر قرص بین ۱۰ تا ۳۰ دلار است. در ایران قیمت قرص بین ۴ تا ۲۰ هزار تومان (متوسط ۱۰ هزار تومان) است که با مارکهای مرسدس بنز و میتسوبیشی، $، KOو صلیب موجود است و به علت قابلیت ساخت آن که به راحتی انجام می شود در لابراتوارهای داخلی هم ساخته می شود که خطر وجود مواد اضافی در آن و عوارض آن است. هر قرص خوراکی حاوی ۸۰ تا ۱۶۰ میلی گرم MDMAاست. پس از بلعیدن اثرات قرص پس از ۲۰ تا ۹۰ دقیقه بعد ظاهر شده و حدود ۲ تا ۳ ساعت اثرات آن در یک حد حفظ شده و بعد افت می کند و از ۳ تا ۲۴ ساعت اثرات آن باقی است.

چه کسانی و چقدر؟

خوشبختانه! از ایران آماری در دست نیست، همه چیز پاک و تمیز است، ما بهترین جوانان راداریم و تعارفات همیشگی… این مقاله هم برای خالی نبودن عریضه چاپ می شود و گرنه ما و این کارها.!؟
میزان مصرف این قرصها در آمریکا به شدت میان جوانان و نوجوانان در حال افزایش است طبق آخرین آمار تعداد کسانی که برای حداقل یکبار از این ماده استفاده کرده اند بین دانش آموزان کلاس آخر دبیرستان در آمریکا از۹ درصد به دوازده درصد افزایش یافته است.
دو درصد از کل جمعیت ایالات متحده حداقل یک بار اکستاسی مصرف کرده اند.
با جان خود چه می کنی؟
بدون تحلیلهای جامعه شناختی؛ بحث علمی کردن لاف در غریبی زدن است. کسانی که دچار! می شوند دلایلی دارند و سپردن تریبون دست آنها جرأتی می خواهد که من…
از مسایل اقتصادی تا الگوی نامتوازن توسعه، از سیاست تا رفیق بد، معلمان ضعیف و شاگردان تنبل، گستره عجیبی است در این طیف همه بدهکاریم. اما هر کسی رسالت یا ساده تر بگویم شغلی دارد و من طبیب هم با بیمار سر و کار دارم و….

چه می کنه این اکستاسی!

اثرات مثبت:
افزایش شدید احساس خوب بودن در فرد
افزایش انرژی در فرد
احساس تمایل برای ارتباط با دیگران و احساس تعلق و نزدیکی به دیگران
احساس عشق و سرخوشی
دست و دلبازی
افزایش هوشیاری و درک موسیقی
افزایش حسهای بویایی و چشایی
احساس تجربیات و حالات روحی جدید در زندگی
احساس روشنایی
به علت افزایش انرژی در افراد، مصرف کنندگان تمایل برای فعالیت شدید دارند.
دیدید چه شد اثرات مثبت را هم گفتم از دستم در رفت خوب دیگه آدمیزاده.

البته حجامت هم خوبیها و بدیهایی داشته ودارد که ما هم به هردوپرداختیم.

اثرات منفی:
کاهش اشتها
تغییرات بینایی
گشاد شدن مردمکهای افراد مصرف کننده در محلهای مصرف مثل پارتیها با وجود کم بودن نور مجبور به استفاده از عینکهای آفتابی در شب هستند که علت آن تحریک پذیری با نور است.
حرکات غیرطبیعی چشم
توهم بینایی
افزایش ضربان قلب و فشار خون (تاکی کاردی و هیپرتانسیون)
تغییر در نظم حفظ دمای بدن
فک زدنهای طولانی (افراد مصرف کننده برای جلوگیری از حالت قفل شدن فک مجبور به مصرف آدامس هستند، تا ساعتها پس از مصرف این حالت فک زدنهای غیر طبیعی موجود است).
لرزیدن، عصبی شدن، عدم تمایل برای استراحت
تمایل شدید برای مصرف مجدد این ماده پس از افت تاثیر اولیه

هنوز دلم خنک نشده اثرات بد ترش را بخوانید و…

اثرات منفی شدید:
اثرات شدید احساسی، اختلال خواب، کابوسهای شبانه حملات ناگهانی اضطراب (Panic Attack)، دیوانگی (Psychosis)
انقباض شدید فک و پارگی زبان در اثر فک زدنهای طولانی، در صورت بروز این حالت باید از آمپول دیازپام و یا قرصهای خوراکی آن استفاده کرد.
عدم تمرکز، فراموشی، اختلال در یادگیری (Confusion)
افزایش دمای بدن و کاهش آب بدن (در پارتیهایی که این دارو مصرف می شود افراد مجبور به مصرف آب فراوان و مکرر هستند و این مساله خطرات خاص خود را به دنبال دارد).
اختلال در مکانیسم نعوظ و نرسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم)
تهوع و استفراغ
کاهش سدیم خون در اثر مصرف زیاد مایعات (هیپوناترمی)
سردرد، سرگیجه و تشنج
آنمی آپلاستیک (سرکوب شدید خون سازی مغز استخوان)
افت شدید خلق در روزهای پس از مصرف
خستگی و افسردگی شدید تا یک هفته پس از مصرف
احتمال اعتیاد جسمی کم است، ولی احتمال اعتیاد روانی بسیار زیاد است.
احتمال سمیت کبدی
صدمه به اعصاب مغزی

بزرگ شدن پستان در آقایان

احتباس ادراری

تخریب عضلات مخطط (رابدومیولیز) که در نتیجه افزایش دمای بدن رخ می دهد و می تواند به علت رسوب مواد حاصل از این تخریب در کلیه باعث آسیب به این ارگان شود. میزان بروز مرگ در اثر مصرف اکستاسی ۲ در ۱۰۰هزار مصرف کننده است. دختران جوان به علت اثرات هورمونهای جنسی زنانه، در صورت مصرف اکستاسی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افت سدیم خون و به دنبال آن تشنج هستند.

موارد منع مصرف:

با توجه به اثرات اکستاسی در افزایش فشار خون و تعداد نبض و با توجه به این که گروهی از مردم پاسخ و واکنش بیشتری نسبت به این ماده نشان می دهند، افراد با سابقه فشار خون بالا، مشکلات قلبی (اختلالات ضربان قلب و…) یا افراد با سابقه سکته قلبی نباید از این ماده استفاده کنند. افراد با سابقه مشکل کبدی و کلیوی نیز منع مصرف قطعی دارند. کسانی که از داروهای ضد افسردگی مثل فنلزین، ترانیل سیپرومین و ضد افسردگیهایی مثل پروزاک و زولوفت (Zoloft) هم استفاده می کنند به هیچ وجه نباید از اکستاسی استفاده کننده چون موارد مرگ ناشی از مصرف همزمان این داروها با اکستاسی گزارش شده است. علایم مسمومیت با اکستاسی (مربوط به بالا رفتن بیش از حد غلظت دارو در خون) به شکل افزایش شدید ضربان قلب، فشارخون، خستگی، گرفتگی عضلانی یا حملات حاد ترس (Panic Attack) می باشد.در صورت بروز علایم فوق شخص باید فعالیت را کنار گذاشته، بنشیند و مایعات (آب و آبمیوه) به میزان کافی مصرف کند. در صورت بروز علایمی مثل تشنج، کاهش سطح هوشیاری و … هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه شود. در صورت مصرف همزمان قرصهای اکستاسی با الکل عوارض ناشی از دهیدراتاسیون و کاهش آب بدن تشدید می شود و در عین حال عوارض اکستاسی بر خلق کاهش می یابد.

پرسش لعنتی تکراری ؛ چه باید کرد؟
البته واضح و مبرهن است که جوانان ما اصولا نیازی به نصیحت ندارند، ما بهترین تماشاگران فوتبال در دنیا را داریم ( می گویید نه از مهدی هاشمی نسب بپرسید )
ما ازهمه نظر در دنیا از همه سریم، اما خوب جوان است، دیگر ما هم جوان بودیم و خورشت قرمه سبزی و این جور مسایل، اماهر پارتی نرین ! ممکن است به شما زیادی خوش بگذرد، اما در اورژانس پزشک کشیک بیچاره می شود تا شمارا زنده نگهدارد.
آخرش حرف خودم را زدم…
نویسنده:دکتر عطی الرضا بنانج

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا