خواص ماهی و امگا ۳ موجود در آن

خواص ماهي و امگا 3 موجود در آن

غذاهای دریایی دارای پروتئین بالا، چربی کم، کلسترول کم و همین طور دارای ویتامین ها و املاح می باشند. توجه داشته باشید که میگو دارای کلسترول زیادی می باشد، اما با این حال مقدار کلسترول در میگو کمتر از مقدار آن در گوشت قرمز است.
به طور کلی ۸۴ گرم ماهی دارای ۱۲۰ کالری می باشد.
گوشت ماهی دارای ویتامین های B، A و D ، کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد. ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند، دارای مقدار زیادی ید می باشند. لازم به ذکر است که ماهی دارای مقدار بسیار کمی سدیم می باشد و به همین خاطر برای رژیم های کم نمک توصیه می شود.
متخصصان تغذیه برای همه افراد به خصوص بیماران قلبی، مصرف دو بار ماهی در هفته) هر بار ۹۰ گرم (را سفارش می کنند.
چربی ماهی مفید است و چربی گوشت قرمز مضر، زیرا چربی گوشت قرمز از نوع چربی های اشباع می باشد، اما چربی ماهی از ۲ نوع اسید چرب غیر اشباع امگا ۳ به نام های EPA و DHA است.خواص ماهی و روغن ماهی یا امگا ۳* روغن ماهی بیماری های قلبی را به صفر می رساند. لازم به توصیح است که اثر روغن ماهی بر سلامت قلب بیشتر از اثر مصرف سویا است.
* مقدار تری گلیسیرید خون را کم می کند.
* تجمع پلاکت های خونی را کم می کند.
* عملکرد سلول های خون رسان را زیاد می کند.
* ضربان قلب را تنظیم می کند.
* فشار خون را پایین می آورد.
* کلسترول خوب ( HDL ) را بالا می برد. این نکته برای بیماران دیابتی بسیار مفید می باشد.
* سلامت مغز را تامین می کند و برای بیماران مبتلا به MS مفید می باشد. مشاهده شده که افراد MS با مصرف ماهی، علائم و نشانه های این بیماری را کمتر بروز می دهند.
* درمان کننده دردهای کمر و گردن می باشد.
* اسید چرب امگا ۳ از دیابت نوع ۱ در کودکان جلوگیری می کند.
* مصرف امگا ۳ توسط مادران باردار، موجب افزایش قدرت ذهنی و)  IQ ضریب هوشی(نوزادشان می گردد.
* مادران باردار با مصرف روغن ماهی از زود متولد شدن نوزاد جلوگیری می کنند.
* روغن ماهی موجب افزایش متابولیسم بدن و به دنبال آن موجب کاهش وزن می گردد.
* روغن ماهی درمان کننده بیماری های تنفسی می باشد.
* اسید چرب امگا ۳ بر سلامتی پوست اثر مثبتی دارد. این اسید چرب از خشک شدن و پوسته پوسته شدن، اگزما، جوش و دیگر بیماری های پوستی جلوگیری می کند. علاوه بر آن موجب تسریع در بهبود پوست بیمار می گردد.
* موجب سلامت و افزایش قدرت بینایی می گردد.
* از افسردگی و پریشانی جلوگیری می کند.
* باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. لوپوس که یک بیماری سیستم ایمنی می باشد و می تواند منجر به مرگ شود، توسط کمبود امگا ۳ رخ می دهد. منابع اسید چرب امگا ۳
ماهی های سالمون و ساردین و همچنین گردو بیشترین مقدار امگا ۳ را دارا می باشند، یعنی در هر واحد از این ماهی ها حدود ۱۵/۱ گرم امگا ۳ می باشد. بقیه ماهی ها در هر واحد، ۴۵/۰گرم اسید چرب امگا ۳ دارند. میگو در هر واحد حدود ۳۲/۰ گرم اسید چرب امگا ۳ دارد.
منابع دیگر اسید چرب امگا ۳، عبارت است از: دانه سویا، کدو و کلم.
تحقیقات نشان داده است که دریافت امگا ۳ از طریق مواد غذایی، بهتر از دریافت آن از طریق مکمل هاست.
به طور کلی، ۸۴ گرم میگو دارای ۲۹ گرم اسید چرب امگا ۳ است.
۸۴ گرم سالمون ۹/۱ – ۱/۱ گرم اسید چرب امگا ۳ دارد.
در ۸۴ گرم ماهی تن کنسرو شده حدود ۲۴/۰ – ۱۷/۰ گرم اسید چرب امگا ۳ وجود دارد.
لازم به ذکر است، که در بدن ما باید به مقدار کافی ویتامین های B6، B3 و C و همچنین املاح منیزیم و روی وجود داشته باشد، تا امگا ۳ اعمال خود را بهتر انجام دهد.
ویتامین E که خود یک آنتی اکسیدان می باشد، امگا ۳ را در برابر اکسیده شدن محافظت می کند.
علائمی که نشان می دهند باید امگا ۳ بیشتری مصرف کنیم عبارتند از:
خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست صورت، جوش صورت، زخم دهان ، سردرد ، دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی، شکننده بودن موها و ناخن ها و عدم تمرکز.
مصرف امگا ۳ باعث دور شدن بسیاری از بیماری ها می گردد، از جمله:* آلزایمر و فراموشی
* آسم
* بیش فعالی)پرتحرکی و کاهش توجه(
* سرطان
* سردردهای میگرنی
* MS
* چاقی و افزایش وزن
* پسوریازیس(وجود لکه های قرمز رنگ در بدن(
* نرمی استخوان
* ورم مفاصل
* افزایش فشار خون
* دیابت
* افسردگی
* ناراحتی های پوستی
* روماتیسم
همان طور که می دانید، روماتیسم در مردم شمال کشورمان زیاد است. خداوند برای درمان این بیماری ماهی ها را آفریده است. پس، بهتر است از نعماتی که خداوند در اختیارمان قرار داده است استفاده کنیم تا بعدها دچار مشکلات و بیماری ها نگردیم.چرا باید ماهی بخوریم؟
مصرف آبزیان از دیرباز به عنوان یکی از غذاهای بسیار مهم، هم از نظر ارزشهای غذایی و هم از نظر روشهای دارویی مطرح بوده است. در عصر حاضر نیز با توجه به رشد روزافزون جمعیت و در حالی که نیمی از مردم دنیا دچار سوءتغذیه هستند، ماهی و آبزیان میتوانند در مقام تامین پروتئین مصرفی جایگاه ویژهای را دارا باشند.
ماهی با دارا بودن ۱۹ درصد پروتئین و جذب ۹۹ درصد از این میزان پروتئین و همچنین چربیها و اسیدهای آمینه ضروری بدن و ویتامینها و مواد معدنی مهم از نظر غذایی دارای ارزش بالایی است. همچنین در چند بیماری مانند ناراحتیهای گوارشی و عروقی بهعنوان یک دارو مطرح است.
در کشور ایران با توجه به منابع متعدد تولید آبزیان و پیشرفتهایی که در چند سال اخیر در امر آبزیپروری در آبهای داخلی صورت گرفته، پتانسیل قوی در امر تولید آبزیان ایجاد شده است. اما متاسفانه به دلیل اطلاعات اندک هموطنان در مورد انواع خاص غذایی و دارویی ماهی و شیوه طبخ آنها ، گرایش به مصرف این ماده غذایی در کشور محدود است.
پروتئین موجود در گوشت مرغ، گوساله، تخممرغ و پنیر از مواد عمده تامین کننده پروتئین حیوانی است. اما گوشت ماهی از ارزشهای غذایی بالاتری برخوردار است.
پروتئین حاصله از گوشت ماهی دارای کلیه اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن برای رشد و نمو است. به همین دلیل گوشت آبزیان برای تامین نیازهای روزانه پروتئین دارای اهمیت بسیار زیادی است.
در گوشت ماهی بافت پیوندی کمتری در مقایسه با سایر گوشتها وجود دارد و میتوان گفت که تقریبا همه گوشت ماهی مصرف شده به وسیله بدن جذب میشود و به همین دلیل است که در بسیاری از بیماری ها، خوردن گوشت ماهی توصیه میشود.
بسیاری از غذاهای پرارزش دارای موادی هستند که خوردن آنها ممکن است چندان نافع نباشد. غذاهای حاصل از آبزیان علاوه بر تامین پروتئینهای مورد نیاز بدن، دارای بسیاری از ویتامینها و مواد معدنی به ویژه ویتامین ۱۲ B هستند. بدیهی است اگر این غذاها توأم با سبزیها مصرف شوند، ارزش آنها به مراتب بیشتر خواهد بود.
میزان چربی موجود در ماهیها و سایر آبزیان در مقایسه با گوشت قرمز بسیار کمتر است. بیشتر ماهیها کمتر از ۵ درصد چربی دارند. فقط چربی گوشت مرغ بدون پوست مانند ماهی است.
با توجه به مشکلات و تنگناهای غذایی و افزایش روزافزون ناراحتیهای قلبی و عروقی به ویژه در شهرهای بزرگ کشور، مصرف ماهی و سایر آبزیان از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در تحقیقاتی که روی سیستم تغذیهای جوامع گوناگون صورت گرفته، مشخص شده است صیادان ژاپنی که در جزیره “کیوشو” زندگی میکنند، کلسترول خونشان بسیار پایین است.
در دهه ۷۰ معلوم شد که اسکیموهای گریلند با وجود مصرف مقادیر بالای چربی و پروتئین به بیماریهای قلبی دچار نمیشوند. این تفاوت در نوع چربی مصرفی آنهاست. چربی ماهی و محصولات آبزیان غیراشباع است، در حالی که چربی موجود در گوشت قرمز و حتی گوشت سفید طیور به طور عمده چربیهای اشباع شده است.خواص بالینی ماهی* چربی امگا۳ موجود در گوشت ماهی در جلوگیری از سکته مغزی ، لخته شدن خون در عروق چشم، مغز و سایر اندام ها نقش مهمی دارد.
* چربی امگا۳ سبب کاهش میزان تریگلیسیریدها میشود.
* چربی امگا۳ یک اسید چرب است که نقش عمدهای در جلوگیری از آرتریتها) تورم مفاصل ( دارد.
* چربی امگا۳ نقش ضد سرطان دارد.
غذای تهیه شده از آبزیان، مغذی و پرارزش است.
غذای پرارزش به غذایی گفته میشود که دارای مواد و عناصر غذایی لازم برای حفظ سلامت بدن و فاقد مواد غیر لازم و مضر می باشد. غذاهای حاصل از آبزیان در عمل جزو این دسته از غذاها به حساب میآیند، زیرا علاوه بر داشتن پروتئین پرارزش و کافی، دارای انواع متعدد و مقادیر مناسبی از ویتامینها و مواد معدنی بوده و در عین حال، دارای مقادیر کمی چربی و کلسترول هستند. ماهی درمانی
چه خوب است اگر بتوانیم در مصرف مواد غذایی هم، مانند هر کار دیگری برنامهریزی کرده و غذاها را نه تنها برای سیر شدن، بلکه به دلیل تامین نیازهای واقعی بدن و جلوگیری از بروز عوارض و بیماری های متعدد مصرف کنیم.
مصرف ماهی سبب افزایش رشد در کودکان، بالا بردن بهره هوشی و افزایش طول عمر میشود و در درمان بیماریهای گواتر، کاهش فشارخون ، درمان سردردهای میگرنی و بیماریهای کلیوی ، کاهش سرطان پستان در زنان و کاهش خطر بیماری آلزایمر، تاثیر به سزایی دارد. کارشناسان مواد غذایی مصرف سه وعده ماهی در هر هفته را توصیه میکنند.برای سالم ماندن ماهی بخورید
در بسیاری از جوامع نصف مرگ و میرها در اثر تصلب شرائین است که حاصل تجمع کلسترول و ایجاد رسوب در عروق خونی است که سبب مسدود شدن رگهای تغذیهکننده قلب و در نتیجه حملات قلبی و مغزی میشود. با کاربرد یک رژیم غذایی مناسب میتوان احتمال مبتلا شدن به این مشکلات را به میزان چشمگیری کاهش داد.روغن ماهی و بیماری افسردگی حاد
افسردگی حاد یک بیماری شناخته شده و وخیم روحی است که مربوط به تکرار دفعات بروز افسردگی، جنون( تغییرات سریع رفتاری، تحرک بیش از حد و شادمانی فوق العاده) یا هر دو می باشد. برای این بیماری معمولاً داروهایی استفاده می شود که متأسفانه چندان مؤثر نیستند و احتمال بروز مجدد بیماری بسیار زیاد است.
دانشمندان عموماً بر این باور هستند که این مشکل ناشی از فعالیت بیش از اندازه، در مسیر عبور سیگنال های ( پیام های) عصبی می باشد. اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در روغن ماهی قادرند از این فعالیت فوق العاده بکاهند و ثابت کنند که در درمان این اختلالات سودمند هستند. مصرف ماهی و افسردگی
یکی از محققان در یکی از مقالات خود چنین اظهار می کند که به ارتباط متقاعدکننده ای میان مصرف ماهی و بروز افسردگی حاد دست یافته است. وی بر روی بروز سالیانه افسردگی حاد در بین ۱۰۰ نفر در ۹ کشور و ارتباط آن با مصرف ماهی مطالعه کرد و طبق تحقیقات خود متوجه شد ، بروز افسردگی در کشورهایی که میزان مصرف ماهی در آن ها کم است، بالا می باشد. در نیوزیلند با مصرف تنها ۲۰ کیلوگرم ماهی در سال، میزان بروز افسردگی ۸/۵ درصد بود، در حالی که این میزان در کشور کره با مصرف سالانه بیش از ۵۰ کیلوگرم ماهی تنها ۳/۲ درصد بود و در نهایت ژاپن با مصرف سالانه تقریباً ۷۵ کیلوگرم ماهی دارای پایین ترین میزان( ۱۲/۰ درصد) بروز افسردگی می باشد.
این محقق خاطرنشان کرد که ممکن است عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر عوامل بر نتایج به دست آمده از تحقیقات او تأثیرگذار بوده باشد، اما به این مطلب نیز اشاره کرد که تراکم بالای اسید دکوزاهگزانوئیک ( یک اسید چرب مهم و اساسی موجود در ماهی) در پلاسمای خون، موجب افزایش سروتونین و در نهایت کاهش بروز افسردگی و خودکشی شده است.
روغن ماهی موجب تخفیف علایم بیماری شیزوفرنی می شود.
شیزوفرنی یک بیماری حاد روحی است که علائم آن شامل هذیان گویی، نابهنجاری های روانی و روگردانی ازاجتماع می باشد. شواهد بسیار زیادی نشان می دهند که غیرطبیعی بودن ترکیبات اسید چرب درغشای سلولی با بروز این بیماری درارتباط است.
پژوهشگران در یکی از مطالعات خود به ارزیابی تأثیر مصرف روغن ماهی بر شدت یا کاهش علایم بیماری شیزوفرنی در یک گروه ۲۴ نفره از بیماران شیزوفرنیک پرداختند. آن ها در یک دوره ۶ ماهه، روزانه ۱۰ گرم کنسانتره روغن ماهی برای این بیماران تجویز کردند که به میزان زیادی از شدت علایم این بیماری در طول این دوره کاسته شد. نکته جالب توجه اینجاست که هیچ یک از این بیماران در زمان قبل از این دوره درمان، دچار نقص در جذب اسیدهای چرب نبودند.
محققان به این نتیجه رسیده اند که بیماری شیزوفرنی به طریقی با یک متابولیسم غیرطبیعی اسید چرب در ارتباط می باشد و همواره بر روی آزمایش های کلینیکی برای شناسایی فواید نهفته در تجویز اسید چرب امگا-۳ به منظور درمان این ناهنجاری، تأکید فراوان دارند.
مغز انسان به اسید دکوزاهگزانوئیک (DHA) نیاز دارد.
DHA (اسید دکوزاهگزانوئیک) یکی از ارکان اساسی بافت مغزی انسان را تشکیل می دهد و به ویژه در قشر خاکستری مغز و شبکیه چشم به میزان زیاد یافت می شود. اخیراً دانشمندان به ارتباط کمبود این اسید چرب مهم با افسردگی، از دست دادن حافظه، جنون و مشکلات بینایی پی برده اند. این اسید چرب برای جنین و نوزاد انسان، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. محتوایDHA در مغز نوزاد انسان در طول سه ماهه اول زندگی سه برابر می شود. از این رو، دریافت آن به میزان کافی برای مادر در زمان بارداری وشیردهی الزامی است. متأسفانه، میانگین محتوایDHA در شیرمادران در کشور آمریکا دارای کمترین میزان در سراسر جهان می باشد. احتمالاً دلیل آن این است که آمریکایی ها، ماهی کم مصرف می کنند.
برخی از پزشکان معتقد هستند که بیماری هایی نظیر افسردگی پس از زایمان و ضریب هوشی پایین همه ناشی از جذب ناقص DHA است که به وفور در کشورهای آمریکایی دیده می شود. این پزشکان همچنین اظهار می کنند که مقادیر پایینDHA مربوط به میزان اندک سروتونین در مغز می باشد که باز هم موجب افزایش گرایش به افسردگی، خودکشی و ستیزه جویی می شود.DHA به میزان زیاد در فیتوپلانکتون ها و ماهی های آب های سرد یافت می شود. کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که جهت تامینDHA کافی دو تا سه وعده در هفته ماهی مصرف شود و اگر هم امکان آن نباشد، حداقل روزانه ۱۰۰ میلی گرمDHA مصرف کنند.
بسیار دیده شده است که برای پایین آوردن کلسترول ، کاهش وزن بدن و نیز جهت جلوگیری از انواع حاد سرطان ، رژیم هایی با محتوای چربی بسیار پایین تجویز می شود ، اما اگرچه کاهش کلسترول، احتمال خطر مرگ از بیماری قلبی را کم می کند ، در مقابل ، می تواند موجب افزایش احتمال بروز مرگ و میرهای غیر طبیعی ، خودکشی و افسردگی شود.
همچنین دارو های کنترل چربی و کاهنده ی کلسترول ممکن است منجر به کاهش تراکم اسیدهای چرب غیر اشباع در بافت عصبی شوند. رژیم های مهار چربی عموماً منجر به افزایش جذب اسیدهای چرب غیر اشباع امگا-۶ و کاهش جذب اسیدهای چرب امگا-۳ می شود. اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در روغن ماهی برای فعالیت درست سیستم عصبی، مهم و حیاتی هستند و در رژیم هایی که جهت کاهش کلسترول ، کاهش وزن و جلوگیری از سرطان تجویز می شوند، باید حتماً اهمیت جذب کافی اسیدهای چرب امگا-۳ را در نظر باید گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا