صفحه اصلی دوره بازکردن همه

۱۴-اصلاح رفتار فرزندان (محروم سازی)

متن

بند

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد میردامادی
عنوان: اصلاح رفتار فرزندان (محروم سازی)

یکی دیگر از روش هایی که باعث کاهش رفتار در کودکان می شود، روش محروم سازی در کودکان است.
فقط به این نکته توجه داشته باشید که این روش برای کودکانی استفاده می شود که خیلی نافرمان هستند، لجباز هستند و قانون شکنی می کنند. وقتی قوانینی را وضع می کنیم از آن پیروی نمی کنند.
محروم سازی یکی از روش های تنبیه است که برای کاهش رفتارهای نامطلوب در کودک اتفاق می افتد.
اول از هر چیزی باید این شرایط به کودک توضیح داده بشود. باید یک فضایی را در منزل مشخص کنیم که این اتفاق به دور از محرکات جذاب باشد و فضایی باشد که تقریبا امن باشد یعنی کودک نتواند در آن اتاق به خودش یا وسایل آسیب بزند.
کودکی که یک قاونی را زیرپا گذاشته یا کاری را انجام داده که هم برای خودش خطرناک بوده و هم برای اطرافیانش، مثلا دو کودک باهم در حال بازی هستند و کودک ما آن یکی را میزند و این کتک زدن یک رفتار نامطلوب است. برای اصلاح این رفتار نامطلوب می توانیم از روش محروم سازی استفاده کنیم.
به چه صورت؟
اول از همه به کودک تذکر می دهیم که اگر این کار ادامه پیدا کند به اتاق خلوت می رود. چند ثانیه صبر می کنیم واگر دیدیم که کودک ادامه می دهد دست او را می گیریم و بدون اینکه نصیحت کنیم و سرزنش کنیم او را وارد اتاق خلوت می کنیم.
او را در اتاق می گذاریم و می گوییم که باید یک مدتی را در اتاق بماند. (پیشنهاد می شود به ازاری هر سال سنی که کودک دارد یک دقیقه اضافه می شود و به همان اندازه در اتاق می ماند، مثلا کودک ۶ساله، باید ۶ دقیقه در اتاق بماند)
نکته دوم که باید مورد توجه باشد این است که اگر کودک گریه کرد به او می گوییم: زمان ما از موقعی شروع می شود که شما گریه کردن را متوقف کنی! و بلافاصله بعد از اینکه گریه کردن تمام شد زمان را محاسبه می کنیم.
وقتی که این زمان تمام شد، کودک دوباره به همان حالت عادی برمی گردد و همان فعالیت لذت بخشی که در حال انجام بود را ادامه می دهد.
باید به این نکته ها توجه کنیم که مدت زمان این تنبیه نباید طولانی باشد و حتما زیر ۱۰ دقیقه باشد با توجه به سن کودک و دیگر نکته این که این روش فقط برای کودکانی لحاظ می شود که خیلی پرخاشگر هستند و لجبازی بالایی دارند.

محتوای درس
پیمایش به بالا