کلیپ
پادکست
متن
بسمالله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد رفیعی
عنوان: روش های تربیتی بر دو قسم است.
روش های تربیت دو قسم است:
- درست، صحیح، آسیب زا
- نادرست، غلط، آسیب زدا
بعضی از روش ها غلط است. فکر می کنیم که روش درستی است.
مثال: یک خانم معلمی نزد ما آمد و گفت: من یک سی دی، یک نامه عاشقانه در وسایل یکی از دانش آموزانم یافتم! یک مشکل پیش آمده است. یک بحران رخ داده است.
این خانم معلم متوجه یک انحرافی در یکی از دانش آموزان دخترش شده است. یک سی دی مبتذل و یک نامه عاشقانه در کیفش است.
بحث روش تربیتی پیش می آید . این چه کار می تواند بکند؟ می تواند با روش درست آنرا اصلاح کند یا با روش نادرست بدتر کند.
مثلا بیاید در کلاس و صدایش بزند و آبرویش را در کلاس ببرد. یک راهش این است که یک نامه به دفتر بزند و دفتر هم یک نامه به اداره بزند و این خانم را با یک پرونده به اداره بفرستند و کمیته انضباطی هم پدر و مادر او را بخواهد و بعد هم درگیری پیش بیاید و این هم یک روش است.
یک روش این است که این سی دی را بشکند و نامه را پاره کند و او بزند و بگوید که دیگر از این غلط ها نکند!
این ها همه روش است.
یک روش هم روش تغافل است. اصلا به روی او نیاورد. روش نصیحت است. دخترم اتفاق است پیش می آید شاید کسی به تو داده که حواست نبوده است. این ها آثار منفی دارد بیا من یک سی دی خوب به تو می دهم که یک فیلم خوب در آن است. این سی دی ها حتی برای کسانی هم که ازدواج کردند خطرناک است. حس غریزه کاذب در انسان بوجود می آید.
به خانم معلم گفتم او را دفتر بفرست. نه معرفی به اداره کن و نه جلوی بچه ها آبرویش را ببر و رفتارت هم تغییر ندهد بلکه بیشتر به او نزدیک شو و با او صحبت کن
روش تربیتی صحیح و نادرست است. گاهی اوقات مخصوصا در بحران ها مثلا فرزند کسی نماز نمی خواند این یک بحران است روش درست چیست؟ یا متوجه شدید که فرزندتان سیگار می کشد چه برخوردی را باید داشته باشید؟ شما در خانه از خانم یا شوهرت یک مسئله ای را دیدید چه باید بکنید؟
یک مشکلی که در جامعه داریم شیوه های نادرست است. یک وقتی می گفتند دانش آموز باید کتک بخورد. تکالیف را که انجام نمی دادیم کتک می خوردیم. اصلا معلمی که شلنگ نداشت مقتدر نبود. الآن به این نتیجه رسیدند که این روش ها غلط است.
باید دقت کنیم که با چه روشی و شیوه ای تربیت را انجام می دهیم؟ این ها مطالبی است که بر روی آن باید کارشناسی طور بحث بشود.