کلیپ
پادکست
متن
بسمالله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد قرائتی
عنوان: پشت پرده چیزی نباشد
در مسائل خانواده باید پشت پرده چیزی نباشد.
در قرآن دو تا روایت داریم که: وَلاَ مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ و وَ لا مُتَّخِذاتِ أ َخْدان اخدان به معنی دوستان یواشکی و پنهانی لقب میدهند.
دوستی با جنس مخالف ممنوع است، دوست پسر یا دوست دختر نگیرید، رسماً با هم ازدواج کنید و بروید تحقیق کنید ازدواج کنید.
چون این دوستیها معمولاً ً:
یا به گناه کشیده میشود
یا حیثت دختر و پسر از بین میرود
یا کلاهبرداری هم میشود
همه دوستداشتنها مصنوعی است
یعنی چون میخواهند دل همدیگر را جذب کنند پول خرج میکنند. لبخند میزنند، میگویند،
میخندند، شوخی میکنند برای اینکه بگوید من آدم خوشاخلاقی هستم. انسان امتحان میخواهد بکند در حالت طبیعی باید امتحان کند.
عواقب دوستی با جنس مخالف بعد از ازدواج هم نمایان میشود.
باعث بالارفتن آمار طلاق میشود.
چون این دوست مخفیانه با یک نفر نیست، شما از کجا میفهمید که با ۱۰ نفر دیگر دوست نباشد؟ فردا هم که زن گرفت زنش را زود طلاق میدهد.
مثلاً اگر در نزدیک خانه شما یک تعداد رستوران باشد، یکبار از این غذا خوردین یکبار از آن و … این اگر آمد خانه و غذایش یک مقدار میل به دلش نبود، میگوید مگر مجبورم در خانه غذا بخورم میروم رستوران و غذا میخورم.
عواقب دیگر این نوع دوستیها این است که باعث میشود دختر یا پسر نیازهای خود را از جاهای دیگر تأمین کنند، بعد وقتی هم که ازدواج میکنند میگوید من نیاز ندارم در کنار تو باشم من جوانهای زیباتر و … که قبل از ازدواج با آنها بودهام میروم، آری یکسری آمارهای طلاق بهخاطر همین است.
بعضی از این اردوها همانطور که مفید و خوب است ولی آفت هم دارد، دخترها میگویند پس میشود بیرون از خانه هم خوابید، میشود رفت توی بیابانها، خیمهها و …
باید طوری باشد که جلوی آسیب آن را گرفت. یعنی هر خوبی آسیب هم دارد.
امام سجاد (ع):
وَ أَعِزَّنِی وَ لَا تَبْتَلِیَنِّی بِالْکِبْرِ، وَ عَبِّدْنِی لَکَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِی بِالْعُجْبِ عزت خوب است، ولی همین عزت هم آفت دارد، آدمی که عزیز شد متکبر هم میشود.
عبادت هم خوب است اما عبادت هم آفت دارد. آسیب عبادت عجب است.
کمککردن به مردم خوب است اما آفتش منت گذاشتن است.
همه خوبیها میتواند آفت هم داشته باشد.
اگر کسی با دوست دختر، دوست پسر رابطه نامشروع تجربه کرده باشد این دیگر نمیتواند چشم و دلش را کنترل کند، یکبار با این بوده یکبار با آن بوده و به قولی عاجش از بین رفته و مثل لاستیک هایی که عاجش از بین رفته نمیتواند ترمز کند و جلوی خودش را بگیرد.
مسئله دیگر مسئله باکره بودن است. باکره بودن ارزش است.
ولی معنایش این نیست که زنهای بیوه مورد توهین واقع شوند، یا ازدواج با بیوه کسر شأن باشد.
گاهی وقتها ممکن است یک زن بیوه از یک زن باکره بهتر باشد.
قصهای بگویم: یک نفر خانمش شهید شد. دوست دختر داشت! ایشان رفت یک زن بیوه گرفت بهجای خانمش، حضرت فرمود چرا زن بیوه گرفتی؟ گفت من همسرم را که از دست دادم چند تا دختر داشتم، اگر یک دختر باکره جوان میگرفتم، این دخترها با آن ممکن بود مسائلی پیش بیاید، گفتم یک زن بگیرم ولو باکره، ولی پخته باشد و برای اینها بتواند مادری کند. حضرت گفت آفرین تدبیر خوبی است.
گاهی شرایط این است که ممکن است یک زن جوان خواستههایی داشته باشد که آن خواستهها اگر بخواهی به او برسی دخترهای در خانه ممکن است حواسپرتی پیدا کنند. چون آن زن جوان است و نیازهایی دارد مرد میرود نیاز آن را برآورده کند، دخترها چشم و دلشان باز میشود. ولی اینجا زن بیوه، پیامبر فرمودند بسیار کار خوبی کردی، البته باکره باارزش است، ولی در مواردی بهخاطر مدیریت و تجربه و هوش و هنر و کمالات، زن بیوه گرفتن کسر شأن نیست. چند تا از زنان پیامبر بیوه بودند و کسر شأن هم نبود.