صفحه اصلی دوره بازکردن همه

۱۱-مدیریت انتخاب فرزندان

متن

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد عباسی
عنوان: مدیریت انتخاب فرزندان

وقتی که به کودک از همان ابتدا گفتیم:
تو کیک می خوری یا بیسکویت؟
تو شیر می‌خوری یا آبمیوه؟
گزینه مقابلش گذاشتید و انتخاب کرد عزت‌نفس او را بالا می‌آورید و بعد تمرین به او می‌دهید که از گزینه‌ها انتخاب کند. اینها یعنی پیش‌دبستان
حتی ما برای نوزاد تازه‌متولدشده‌ای که می‌تواند سینه‌خیز برود می‌گوییم: لباسش را بگذار و بگویید دوست‌داری این لباس را انتخاب کنی یا آن یکی را؟ روی هر لباسی که دست گذاشت همان لباس را بر تن او کنید.
یعنی رفتار انتخاب گزینه‌ها را برایش ایجاد می‌کنیم. رفتار اطاعت را برایش ایجاد می‌کنیم بدون آسیب‌زدن به توجه به نیاز، بدون آسیب‌زدن به عزت‌نفس…
یعنی ما تو را به‌عنوان یک انسان دیدیم.
گُردُن می‌گوید: اگر می‌خواهید فردی را رشد بدهید و بزرگش کنید، او را ببینید.
حالا در مباحث بعدی که بزرگ‌تر می‌شود باید بیاید و بر اساس آن دریافت پدر و حقوق پدر، سطح اقتصادی خانواده انتخاب کند.
چون خیلی از خانواده‌ها می‌گویند وقتی بچه‌ها را به خرید می‌بریم از یک اسباب‌بازی برای یک والدی که مرفه است اسباب‌بازی وجود دارد، برای ما که از لحاظ اقتصادی متوسط هستیم اسباب‌بازی وجود دارد، برای آن قشری هم که از لحاظ مالی ضعیف هستند اسباب‌بازی وجود دارد.
فرزند ما روی اسباب‌بازی گران دست می‌گذارد و ما نمی‌توانیم بخریم چه‌کار باید کنیم؟
اولاً گران است و نمی‌توانیم بخریم نداریم، نباید این را بگوییم؛ چون بچه‌ها مضطرب می‌شوند. اما اگر شما تا اینجا ایجاد کردید این رفتار را، در کلاس دوم؛ یعنی هشت‌سالگی مباحث اقتصادی و مالی را می‌خواند، کمتری و بیشتری را یاد می‌گیرد و این مفاهیم را آموزش می‌بیند؛ بنابراین شما کاملاً به او توضیح بدهید.
از کلاس دوم؛ یعنی هشت‌سالگی به بعد این کار را می‌توان کرد؛ اما برای یک سری از بچه‌ها که باهوش‌تر هستند زودتر از اینها هم می‌شود انجام داد.
به فرزند بگویید: ما در بحث اقتصادی خانواده پدر این قدر حقوق می‌گیرد. برای او بنویسید. بعد سهم هر چیزی را مشخص کنید. مثلاً خوراکی فلان قدر، مسافرت فلان میزان، مهمانی و….
این مقدار سهم تو برای خرید اسباب‌بازی است و بعد از اینکه اینها را عینی کردید و خواستید برایش شکل بکشید، خواستید برایش جدول بکشید و تناسب بدهید. به او بگویید: این جزء حقوق تو است. یعنی تو می‌توانی یک اسباب‌بازی با فلان قیمت بگیری یا می‌توانی دو اسباب‌بازی با یک قیمت دیگر بخری! یعنی حتی اینجا برای او این مفهوم را ایجاد می‌کنید که تو می‌توانی دو اسباب‌بازی با قیمت کمتر بخری، یک اسباب‌بازی با قیمت بیشتر بخری. تو می‌توانی دو سه ماه حقوقت را پس‌انداز کنی و آن اسباب‌بازی گران را بخری.
یعنی باید آنچه که در کلاس اول از جمع و تفریق یاد گرفته و آنچه که در کلاس‌های بعدی ضرب و تقسیم یاد گرفته است در مباحث مالی، هوش مالی در این مرحله از رشد برای بچه‌ها ایجاد کنیم.

محتوای درس
اسکرول به بالا