کلیپ
پادکست
متن
بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد تراشیون
عنوان: ارتباط مدرسه با رشد فرزند
آنچه بیان شد:
والدین، دوستان و رسانهها از عوامل محیطی تأثیرگذار در تربیت مورد اشاره قرار گرفت.
برخی از عوامل محیطی و بایدها و نبایدها در مورد آنها:
۴- محیط های درسی، علمی، آموزشی، مدرسه ای و دانشگاهی
بچه ها مدت زمانی از عمر و زندگی خود را در این محیط ها سپری می کنند و قطعا از این محیط ها اثرات منفی و مثبت دریافت می کنند.
باید دقت بکنیم که در سنین پایین تر (از مقطع دبستان تا دبیرستان) فرزندان ما در چه مدارسی حضور پیدا کنند.
مدرسه و محیط آموزشی مطلوب باید سه ویژگی مهم را داشته باشد:
غالبا دانش آموزان خوبی را داشته باشد.
مربیان، مدیران، معاونین و معلمان دلسوز و پیگیر داشته باشد.
برنامه های اجرایی مطلوبی داشته باشد.
در مدرسه ای که برای کلاس ریاضی از ۱۰۰% ظرفیت کلاس استفاده میشود ولی برای نماز خانه از ۵ تا ۱۰% ظرفیت استفاده می شود، برنامه ی تربیتی وجود ندارد.
مشخص است که این مدرسه نگاه تربیتی ندارد.
مشخص است که این مدرسه نتوانسته تمام محیطش را بر اساس نیازهای همه جانبه انسان تنظیم بکند.
ما نمی گوییم که نماز باید اجباری باشد، باید برنامه های مدرسه به گونه ای هوشمند باشد که درصد حضور فرزندان در نمازخانه به شکل پر رنگی باشد.
این مثال می تواند به عنوان مصداقی باشد که متوجه بشویم مدرسه مورد نظر به دنبال برنامه های تأثیرگذار و مثبت که بتواند تربیت فرزندان را تضمین بکند.
به محیطی که بخواهد فقط به دروس علمی (مثل ریاضی و جغرافیا و فیزیک و..) اهمیت و توجه داشته باشد ولی به تربیت نگاهی نداشته باشد، نمی توان اعتماد کرد.
یک توصیه:
حتی اگر لازم شد فرش زیر پاهایتان را بفروشید و فرزندانتان را در دوره های تربیت پذیری در محیط های خوب و سالم قرار بدهید.
اگر لازم شد که بخاطر فرزندانمان از یک نقطه ای به نقطه ی دیگر مهاجرت کنیم، بدانیم که ارزش دارد.