صفحه اصلی دوره بازکردن همه
3 از 4

۱۱۴.تأثیر رسانه در تربیت

متن

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد تراشیون
عنوان: تأثیر رسانه در تربیت

برخی از عوامل محیطی یعنی والدین و دوستان مورد بررسی قرار گرفت.

برخی از عوامل محیطی و بایدها و نبایدها در مورد آنها:
۳- رسانه‌‌ها
رسانه‌‌ها امروز، یکی از عوامل قدرتمند اثرگذار محیطی هستند. که اگر والدین نتوانند مدیریت کنند، قطعا فرزندانشان بر اساس مُدل‌های رسانه‌ای تربیت خواهند شد.
یک نکته مهم:
 امروز، سواد رسانه‌ای والدین و فرزندان باید تقویت بشود.
 امروز، سواد رسانه، از نان شب واجب‌تر است!
اگر با سواد رسانه ای آشنا نباشیم، حتما تحت تأثیر رسانه‌ها قرار می گیریم و این به معنای تغییر رفتار، نگرش و اعتقادات است. یعنی بر روی تمام ابعاد وجودی ما اثرگذار است.
امروز رسانه‌ها را باید به دو بخش تقسیم بندی کنیم:
 بخش اول: سفید
 بخش دوم: سیاه
بخش‌های سفید رسانه، بخش ‌های مفید آن است که می‌توان از آن استفاده کرد و رشددهنده هم می‌باشد.
از بخش‌های سیاه رسانه باید پرهیز کرد، یا تحلیل کرد.
مثلا: اگر فرزند ما می‌نشیند و یک سریالی که نکات منفی دارد را تماشا می‌کند، وظیفه والدین است که این برنامه را تحلیل کنند و قُبح این رفتارهای منفی را به فرزند گوشزد کنند. با فرزند درباره این برنامه گفتگو کنند. که در نتیجه آن، تأثیرات منفی بر روی فرزندان ما نگذارد و خنثی بشود.
اگر اینطور نشود، ممکن است که فرزندان بصورت ناخودآگاه از پیام‌هایی که از طریق رسانه‌ها در حال انتقال است، متغیر بشوند و رفتارشان تغییر کند و متأثر از برنامه‌‎هایی بشوند که تماشا می‌کنند.

محتوای درس
پیمایش به بالا