صفحه اصلی دوره بازکردن همه
2 از 4

۵۴.خوشایندسازی آموزه های دینی

متن

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد تراشیون
عنوان: خوشایندسازی آموزه های دینی

راهکارهای ماندگاری آموزه های دینی در فرزندان:
۱- استفاده از اصل تدریج
۲- خوشایندسازی اصول و خصائص تربیتی دینی برای فرزندان
مثلا وقتی فرزند ما نماز می خواند باید قبل و بعدش، عواملی را که روح و روان او را در یک آرامشی قرار می دهد برای او فراهم کنیم.
شکل غلطش اینطور است. گاهی مادر به فرزند می گوید نمازت را بخوان، کلی هم ظرف داخل آشپزخانه است که باید بروی و بشویی. این همراه کردن نماز با آن همه ظرفی که باید بشوید در کنار همدیگر آسیب است. حتی ممکن است نگاه فرزند ما به نماز منفی بشود.
ولی اگر به فرزند بگوییم نمازت را بخوان تا بعدش با هم بنشینیم و یک سریالی نگاه کنیم یا میوه بخوریم. خود این همراه سازی آن موضوع با نماز می تواند خوشایند سازی را محقق کند. و منجر به این بشود که فرزندان ما علاقه مندی شان به مسئله نماز و ماندگاری آنها در این موضوع تقویت بشود.
بیان خاطره: در یک سالی دانش آموزان را به مشهد برده بودیم. می خواستیم که این بچه ها را صبح ها به حرم ببریم که نماز صبح را در حرم بخوانند. هوا هم سرد بود و برف شدیدی آمده بود. شما تصور کنید که می خواستیم بچه ها را از جای گرم و نرم بلند کنیم و به فضای سردی ببریم و یک مسیری را هم باید پیاده می رفتند تا به حرم برسند و نماز بخوانند.
کاری که می کردیم این بود که صبح وقتی آنها را بیدار می کردیم می گفتیم: بچه ها شیرکاکائو کیک آماده است. بلند شوید و میل کنید و بعد انشاءالله می خواهیم به حرم برویم برای نماز و زیارت. این حرکت خوشایند می شد. حتی تا سالیان سال برخی از بچه ها بعد از ازدواجشان حتی این خاطره را مطرح می کنند که یاد آن نماز و صبح و شیرکاکائو بخیر!
بنابراین خوشایند سازی باید قبل و بعد از رفتارهای دینی انجام بشود.

محتوای درس
پیمایش به بالا