کلیپ
پادکست
متن
بسمالله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد قرائتی
عنوان: مهریه، قسمت دوم
در مسئله خانواده یکی از مسائل مسئله ی مهریه است .
مهریه نرخ خانم نیست!. به مهریه صداق هم می گویند، صداق از صدق می آید. صدق یعنی راستگویی. مهریه یعنی من راست می گویم، چون داماد می آید به عروس می گوید من تو را دوست دارم، می خواهم با تو عروسی کنم. عروس شک دارد که راست می گوید یا دروغ می گوید: خب بنویس ۱۰۰ عدد سکه ، بنویس ۵۰ سکه ببینم راست میگوید یا نه؟ این تعهد یعنی من راست می گویم .
قرآن به زکات می گوید صدقه : یعنی اگر راست میگویید دین دارید باید زکات بدهید.
قرآن در آیه خمس میفرماید وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ شما خمس بدهید بعد می فرماید إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ به مسلمانان، از اصحاب پیامبرند، مجاهدند و با پیامبر بودند، تو جبهه پیروز شدند، در جبهه غنیمت گرفتند و در نهایت به همه اینها میفرماید باید خمس بدهید.
اگر خمس دادید معلوم میشود مسلمان هستید یا خیر، یعنی باید دید که چقدر از پول میگذرد. والا بیکار هم میتواند نماز بخواند. یا مثلاً آب هست و وسوسه میشود که زیاد آب مصرف کند یا مثلاً احتیاط میکند، آیا احتیاطاً دو بار هم خمس میدهد؟ این خمس و زکات علامت مسلمانی است.
بعضی ها می گویند مهر را که داد و که گرفت؟
قرآن می گوید: مهریه را قول دادید باید بدهید، پیمان بستید باید عمل کنید.
لذا مرد بدهکار است.
و اگر از روز اول نیت او بر ندادن مهریه را داشته باشد، هروقت با همسرش همبستر بشود در حکم زنا است .
مهریه را باید در حد توان داماد مشخص کرد. بر اساس آیات قرآن حضرت شعیب به داماد گفت مهریه چقدر میتوانی بدهی که به تو سخت نگذرد هر چه میتوانی بده که به مشقت نیفتی
داری بیشتر بده نداری کمتر.
آداب و رسوم ازدواج :
بعضی از این آدابورسوم باعث ازدواجهای دیرهنگام شده است. یک آیه در قرآن داریم به پیامبر فرموده است که اگر آداب خوبی هست تو هم پیروی کن، فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ
راه خوبی که انبیا رفتند تو هم پیروی کن، آداب خوب را باید روی چشم گذاشت.
حضرت علی (ع) فرمودند که سنتهای خوب مردمی را نشکن، نگو من میخواهم نوآوری کنم. خب حالا نه زندهباد نو، نه زندهباد کهنه.
بعضی ها اصل را بر کهنهپرستی میدانند، میگوییم این کاردرست نیست میگویند میراثفرهنگی است باید باشد!
بعضیها هم فکر میکنند هر چه قدیمی شد را بشکنیم و از نو بخریم! خیر، بین نو و کهنه باید بدانیم کدام مصلحت است، عقلی و شرعی و مفیدتر است.
این آداب و رسومی است خوب و آداب و رسومی هم بد است. خوبها را باید اقتدا کرد بدها را باید شکست.