کلیپ
پادکست
متن
بسمالله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد قرائتی
عنوان: عزت و ذلت
آیا بشر آرامش دارد؟
روزبهروز تشکیلات روانشناسی و روانکاوی توسعه پیدا میکند. خیلیها همه چیزشان خوب است. سوادشان خوب است – سنشان، درآمدشان، ماشینشان ولی آرامش ندارند.
در قرآن چند تا جمیعاً آمده، إِنَّ الْعِزَّهَ لِلَّهِ جَمِیعًا (یعنی عزت همه از آن خداست )
ما فکر میکنیم اگر رای آوردیم عزیز هستیم، اگر نیاوردیم ذلیل هستیم. خیلیها رای میآورند و رئیسجمهور میشوند، بعد ذلیلانه در قالب لباس زن از مملکت فرار میکنند. (فرار با ذلت بنیصدر)
بعضیها فکر میکنند اگر خانه شیک داشته باشند عزیز هستند، نه اینطور نیست. بعضیها خانه میسازند که قابلاحترام شوند، ولی دیگران میایند و وقتی نگاه میکنند میگویند این مال دزدی است! از کجا آورده است؟
أَنَّ الْقُوَّهَ لِلَّهِ جَمِیعًا فَلِلَّهِ الْمَکْرُ جَمِیعًا تدبیر هم دست خداست.
برخی فکر میکنند اگر یک نفر اینطرف ویک نفر آن طرف از اشخاص مهم در اطراف من باشند و با من عکس بگیرند، من عزیز هستم! نه اینطور نیست. خیلیها هم عکس نگرفتند و عزیز هستند.
عزت در قناعت است یا در مصرف؟
بعضیها بریزوبپاش میکنند. سفره میدهند و عیدی میدهند.
امام میفرماید: سخاوتمند این نیست که بریزوبپاش کنید، سخاوت این است که خمس و زکات آن را بدهی، ممکن است افرادی خمس و زکات بدهند اما بریزوبپاش نکنند. ممکن است افرادی محرم که میآید نذری بدهند، یا ماه رمضان افطاری بدهند یا در نوروز عیدی بدهند و همه پولها را خرج کنند، اما خمس ندهند، این گیر است. خیرین مدرسهساز ممکن است چند تا مسجد بسازند اما خمس و زکات ندهند. مثل اینکه یکی جنب است، هی شیرجه میرود بازهم جنب است، تا نیت غسل نکند باز جنب است. شما اگر آب همه شلنگها را بریزید بر سر و صورتت این وضو نیست، وضو آن است با نیت وضو بگیری.
یک موقع شخصی نشسته نام امام زمان میآید بلند میشود این احترام به امام زمان است. یکی نشسته زانوهایش درد میکند و همزمان تا میگویند امیرالمؤمنین میایستد، این پاهایش درد گرفته این حساب نیست.
در قرآن حسب زیاد داریم: یعنی خیال میکند درست میرود اما کج میرود. خیال میکند کارش درست است اما غلط است و …
در دنیای خیال ناراحت هستیم، ما گیر خودمان هستیم. البته تکبر در برابر متکبر درست است مثل آمریکا.
عزت واقعی: اگر حقیقت را درست بشناسیم که حقیقت فقط از آن خداست.
منشأ عزت خداست. منشأ قدرت خداست.
خدایا کمتر از آنی که هستیم به ما واگذار مکن. حق را حق ببینیم و باطل را باطل ببینیم.