صفحه اصلی دوره بازکردن همه
2 از 3

۴۴-سلبریتی – سلبریتی چه سرمایه‌ای می‌دهد و چه سرمایه‌ای می‌گیرد؟

متن

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد شاه آبادی
عنوان: سلبریتی – سلبریتی چه سرمایه‌ای می‌دهد و چه سرمایه‌ای می‌گیرد؟

نگرانی ما برای سلبریتی هایی که الگو شدند یک نگرانی خیلی طبیعی و درست است. اما چه کار می توانیم کنیم؟ قرار است که سریع بیاییم و با نوجوانی که او را الگو قرار داده است دعوا کنیم یا شروع کنیم در رسانه ها علیه آن سلبریتی نقش آفرینی کنیم و آن شخصیت را از بین ببریم؟
خیر، ما باید الگو شدن همه بُعدی او را مدیریت کنیم. حداقلش این است که از نوجوان خودمان بخواهیم. او را آگاه کنیم با همه روش های تربیتی که در قبل بیان شد. برای او مشخص کنیم و او را از اینکه با یک سلبریتی اینطور حال کند و غرق شخصیت او بشود فاصله بیندازیم. یکی از بهترین راه ها این است که جایگزین کنیم. شما سلبریتی بهتری مشخص کنید. دعواهایی که نوجوان ها می کنند دعواهای ریشه ای است که درست هم می باشد.
نوجوان می گوید: من با این حال می کنم، اگر می خواهی که به جای فلان بازیگر با حاج قاسم حال کنم به من حاج قاسم را بهتر معرفی کن، یک فیلم خوب از او نساختید بعد می خواهید که من برای او جان بدهم؟! اگر چه با همه این محدودیت های حاج قاسمی که داریم و ویژگی اش از همه بالاتر است ولی به هرحال باید این را بپذیریم و این یک حرف طبیعی است.
مسئله دوم و نگرانی دیگر ما غیر از الگوشدن سلبریتی ها آن جایگاه و سرمایه ی اجتماعی است که این ها کسب می کنند. سرمایه ی اجتماعی که شاید یک نفر ده سال نیاز دارد تا در یک محله تبدیل به یک ریش سفید بشود که پایین برگه چکش را امضاء هم نکند و بقیه روی چشمانشان بگذارند. وقتی به روی یک جوانی دست می گذارد خانواده ها برای ازدواج با او سر و دست بشکنند. این نیاز به شخصیتی دارد که سالها خودش را ثابت کرده باشد اما سلبریتی های ما این کار را نمی کنند. آنها با یک یا چند فیلم تبدیل به سلبریتی می شوند. باز قدیم یک سلبریتی با ۵۰ فیلم این کار را می کرد الآن یک شخص با دو فیلم شروع می کند به فحش دادن به سرتا پای نظام و جوان هم می پذیرد.
این سرمایه ی اجتماعی سرمایه مهمی است که این ظرفیت رسانه است. رسانه این ظرفیت را در اختیار سلبریتی قرار داده است. از یک طرف ما باید رسانه را محدود کنیم و اجازه ندهیم که اینچنین سرمایه گذاری کند از یک طرف هم باید حواسمان باشد که این ویژگی ذاتی رسانه است و نمی شد کامل از بین برد. و اگر یک اینچنین چیزی وجود دارد باید خود سلبریتی و ساختار رسانه ای را مدیریت کرد که این اتفاق نیفتد و اگر افتاد و سرمایه ای کسب کرد این سرمایه خرج چیزهای بی ارزش نشود. سلبریتی ها الآن در تلاش هستند که این سرمایه های اجتماعی را تبدیل به سرمایه های مالی کنند. اگر در رسانه ملی نمی توانند میلیونی و میلیاردی درآمد داشته باشند می روند و در فضای مجازی این درآمد را کسب می کنند. این را ما باید برنامه ریزی کنیم.

محتوای درس
پیمایش به بالا