صفحه اصلی دوره بازکردن همه

۲۴.معلم و همکلاسی

متن

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد تراشیون
عنوان: معلم و همکلاسی

در ایجاد انگیزه علمی، محیط مدرسه می تواند نقش آفرین باشد. اگر جو علمی در یک مدرسه ای برقرار باشد، قطعا فرزندان ما هم خودشان را در آن جمع، همگن خواهند کرد و تأثیر می پذیرند.
باید به فرزندان بگوییم که مدرسه در کنار کار تربیتی، مأموریت علمی دارد. و اگر این مأموریت در مدرسه باشد، باعث ایجاد انگیزه علمی در دانش آموزان خواهد شد.
لذا این مورد اول (علمی بودن مدرسه) به خود محیط آموزشی بر میگردد البته در کنار آن والدین هم باید مطالبه گر باشند و از مدرسه بخواهند که اینچنین محیطی را برای دانش آموزان بسازند.

عوامل مهم در انگیزه سازی تحصیلی فرزندان:
۲- توجه به محوری بودن نقش معلم
اگر معلم مدرسه توجه به مسائل علمی کند و آنرا هم پیگیری کند قطعا انگیزه ایجاد خواهد کرد. در مقابل اگر معلمی به امور علمی دانش آموزان توجهی نکند و پیگیری هم نداشته باشد و حتی گاهی اوقات جملاتی به کار ببرد که به معنای بی ارزشی علم باشد، مثل: این همه مردم درس خواندند، کجا را گرفتند؟ به کجا رسیدند؟
این ها باعث می شود که انگیزه دانش آموزان تغییر پیدا کند.
مربی و معلم در محیط مدرسه هم باید نقش آفرینی علمی داشته باشند. نحوه نگاه و نگرش معلم به مسائل علمی، در انگیزه فرزندان تأثیرگذار خواهد بود.

۳- توجه به نقش هم کلاسی ها و هم مدرسه ای ها
اگر دیگر دانش آموزان در فرآیند علمی مدرسه نقش خوبی برقرار کنند، فرزند ما هم انگیزه بیشتری خواهد گرفت.
حتما از این موارد مشاهده کردیم که در یک مدرسه چند نفر نخبه و درس خوان هستند، این جو علمی را به محیط مدرسه هم انتقال می دهند.

محتوای درس
پیمایش به بالا