صفحه اصلی دوره بازکردن همه

۳۰.فرزندان و رسانه ها(قسمت اول)

متن

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد تراشیون
عنوان: فرزندان و رسانه ها(قسمت اول)

آنچه بیان شد:
رسانه یکی از عوامل محیطی است که بر روی نسل و تربیت فرزندان در حال تأثیرگذاری است. و به همین دلیل با رسانه‌ها باید با هوشمندی مواجه شد.

به چند نکته باید توجه کنیم:
الف) سهم فرزندان از سبد روزانه‌ای که در حوزه رسانه دارند، نباید زیاد باشد. .
یعنی میزان و زمانی را که فرزندان از رسانه استفاده می‌کنند را باید مدیریت کنیم.
یک قاعده:
– تا قبل از ۱۷ سالگی، سهم زمانی که بچه‌ها از سبد رسانه روزانه دارند، نباید بیشتر از دو ساعت بشود.
قطعا اگر بیشتر از این زمان بشود، تبعات و آسیب‌هایی که دارد را خواهیم دید.
پرسش والدین این است که اگر بخواهیم زمان استفاده فرزندان از رسانه را کاهش بدهیم، در مقابل چه کارهایی باید انجام بدهیم و چه جایگزین‌هایی وجود دارد؟
ب) سعی بشود، رسانه‌هایی را که فرزندان استفاده می‌کنند، رسانه‌های مشترکی باشد. مخصوصا ابزار آن…
(متاسفانه امروز مشاهده می‌کنیم که برخی از والدین برای فرزندانشان هم تلویزیون مجزا تهیه می‌کنند و در اتاق خود فرزند می‌گذارند که این خطرناک است. یعنی فضای خانه جزیره‌ای می شود)
یکی از جنبه‌های مدیریت رسانه، رسانه‌های مشترک است.
مثلا تلویزیون که یک ابزار مشترک است: گاهی فرزند می‌خواهد برنامه کودک تماشا کند، گاهی پدر می‌خواهد اخبار نگاه کند و گاهی هم مادر یک برنامه‌ی دیگر…
که این کارها باعث می‌شود ناخودآگاه سهم تلویزیون بین تمام اعضای خانواده پخش بشود.
نه تنها تلویزیون، بلکه کامپیوتر، لپ تاپ و تبلت را باید بصورت مشترک یا با مالکیت پدر یا مادر تهیه بشود. نه اینکه بصورت خاص این ابزار رسانه‌‎ای برای فرزند فراهم بشود. که در چنین مواردی نمی توان فرزند را مدیریت کرد.

محتوای درس
پیمایش به بالا