صفحه اصلی دوره بازکردن همه

۲۷.مهارت های رفتاری فرزند(قسمت دوم)

متن

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد تراشیون
عنوان: مهارت های رفتاری فرزند(قسمت دوم)

راهکارهای تقویت مهارت های رفتاری در فرزندان:

۴- حضور فرزندان در گروه های همسال
باید زمینه این را فراهم کنیم که فرزندان بیشتر در گروه های همسال قرار بگیرند.
گروه های همسال فرزندان باید ویژگی های مثبتی را داشته باشند مثل:
• بچه هایی باشند که ارتباط کلامی خوبی را داشته باشند.
• در مهارت های فردی، نسبتا آدم های قوی باشند.
بچه ها با قرار گرفتن در کنار این افراد، هم مهارت های رفتاری و ارتباطا کلامی و هم مهارت های فنی و فردی را از آنها یاد می گیرند و به دنبال آن تقویت هم می شوند.
نباید غافل بشویم که: فرزندان ما به این نیاز دارند بصورت پررنگ حضور داشته باشند.
گروه همسال خیلی برای فرزند ما می تواند نقش آفرین باشد. خیلی از مواردی که والدین با گفتن می خواهند به فرزندان بگویند، با قرار گرفتن در کنار دیگران می توانند این موارد را تجربه کنند.

۵- استفاده از قصه، داستان و سرگذشت ها
خاطرات زندگی خودمان را بر محور مهارت هایی رفتاری که داشتیم برای فرزندان بیان کنیم.
مثلا اگر در دوران تحصیل با معلم خودمان ارتباط خوبی داشتیم، به فرزندمان هم در قالب یک خاطره و سرگذشت بگوییم و آموزش بدهیم که چگونه این ارتباط را داشتیم؟

۶- سعی کنیم که فرزندان را منزوی تربیت نکنیم!
فرزندان را کم رو تربیت نکنیم!
دائم به فرزندان امر و نهی نکنیم!
دنبال نقطه ضعف گرفتن از فرزندان نباشیم!

فرزندان باید فرصت آزمون و خطا داشته باشند.
گاهی فرزندان ما در ارتباط با دیگران خطاهایی را دارند که می تواند به عنوان پیروزی باشد برای آینده آنها. و موجب می شود که در ارتباطات بعدی، بهتر عمل کنند.
اگر فرزند را توبیخ و سرزنش کنیم، در اصل اضطراب او را بالا می بریم که این باعث می شود در رویداهای بعدی نتواند توانمندی های حقیقی خودش را نشان بدهند.

بچه ها وقتی اجتماعی می شوند نیاز دارند که فرصت اشتباه کردن (بصورت محدود) داشته باشند. این اشتباهات محدود برای آنها سازنده است تا مورد اشتباهات بعدی قرار نگیرند.

محتوای درس
پیمایش به بالا