صفحه اصلی دوره بازکردن همه

آمدن فرزند دوم، ایجاد آمادگی و رفتار با فرزند اول

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد همیز

عنوان: آمدن فرزند دوم، ایجاد آمادگی و رفتار با فرزند اول

ما معتقد هستیم که برای فرزند دوم حتماً باید اقدام بشود و بهترین فاصله سنی سه سال است.

ازآن‌جهت که مادر بتواند فرزند اول را از شیر و پوشک بگیرد و خودش هم بتواند یک بازسازی ویتامینه‌ای انجام بدهد و آمادگی کسب کند.

فرزند او را هم باید آماده کرد. ایام بارداری بهترین وقت برای آماده‌کردن فرزند است. به او امیدها و نویدهایی بدهند که یک هم‌بازی خوب قرار است برایش بیاید اما نگویند: حالا حتماً باید دختر یا پسر باشد، حتی اجازه ندهند فرزند برای او اسم تعیین کند.

گاهی مواقع پدر و مادر فکر می‌کنند به‌قدری اجازه بدهند به فرزند اول که اسم برای فرزند دوم تعیین بکند دیگر علاقه‌مند به او می‌شود که این‌طور نیست و این اجازه را نباید بدهند. چون در اسلام سفارش شده است که نام خوب را پدر و مادر باید روی فرزند بگذارند. همانطور که در تاریخ خواندید امام حسین (ع) خطاب به حُر می‌گوید: مادرت نام تو را آزاده گذاشت … یا مادر حضرت مریم که نام او را مریم گذاشتند …

خود این یک آموزش است. توصیه نمی‌شود که فرزند اول برای فرزند دوم نام‌گذاری کند.

پس از زایمان، شما بچه را خادم تربیت کنید. یعنی بگویید:

  • مامان، دستمال کاغذی بیار
  • مامان، بسته پوشک را بیار
  • مامان وای چقدر کار خوبی کردی
  • چقدر خوبی …

یعنی فرزند احساس مفید بودن بکند.

  • و تا جایی که امکان دارد جلوی فرزند اول، فرزند دوم را نبوسیم! این حسادت را تحریک می‌کند.

واقعاً فرزند نگران می‌شود یا اگر بوسیدیم آن‌یکی فرزند را هم در آغوش بگیریم و ببوسیم. چون این خیلی مهم است و احساس می‌کند که دیگر فراموش شده است. معمولاً مادرها از این مسئله نگران هستند.

هرچند که ما معتقد هستیم به گفته حضرت علی (ع) که خداوند ملائکه‌ای را قرار داده است تا فرزند را حفظ کنند؛ اما ایجاد حسادت و رقابت اصلاً خوب نیست. فرزند اول باید نقش خادم بودن را ایفا کند.

  • یکی از کارهای خوب این است که بعد از زایمان یک هدیه به فرزند اول بدهند و بگویند به مناسبت این اتفاق این هدیه برای شماست.

این خیلی خوب است. این یک روش خیلی خوب است؛ چون فرزند برای یک مدت با آن هدیه مشغول است.

بچه‌های متعدد خیلی زندگی را زیبا می‌کنند. به دنبال این مسئله مادر مدیر منزل می‌شود، اصلاً تصور نکنید که وضع مالی خراب است؛ بلکه مادر مدیر خانه می‌شود و فرزندان از لحاظ عاطفی همدیگر را پوشش می‌دهند و به هم رسیدگی می‌کنند.

پیمایش به بالا