صفحه اصلی دوره بازکردن همه

دادن خدمات به پدر و مادر

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد همیز

عنوان: دادن خدمات به پدر و مادر

یکی از مواردی که پدر و مادر کامل باید رعایت کنند این است که بچه‌ها را خادم خودشان تربیت کنند. وقتی پدر و مادر به بچه خدمت می‌کند مورد غضب خداوند قرار می‌گیرد. این را خداوند در سوره کهف می‌فرمایند.در جریان حضرت موسی (ع) و حضرت خضر (ع)، حضرت خضر (ع) یک بچه‌ای را می‌کشند و حضرت موسی (ع) خیلی پریشان می‌شوند و می‌گویند: تو یک‌نفس بی‌گناهی را کشتی! بعد که ایشان توضیح می‌دهند می‌گویند: این بچه به امر خداوند کشته شد و من عامل این کار بودم. اما خداوند به جایش چه به او داد؟ یک فرزند پاکیزه‌ای که بسیار به پدر و مادر مهربان باشد.

بنابراین، خداوند می‌گوید: فرزندی که در روی پدر و مادر می‌ایستد باید برود و بمیرد و در آن جریان این فرزند کشته می‌شود و بعد هم خداوند جبران می‌کند و یک فرزند پاکیزه مهربان عطا می‌کند.

آموزش فرزندان در خدمت به پدر و مادر آنها را مورد عنایت خداوند قرار می‌دهد. حتی در اصحاب کهف و رقیم که توصیه می‌شود داستانش را بروید و مطالعه کنید.

در آنجا فرزندی که به پدر و مادرش محبت می‌کند مورد محبت شدید خداوند قرار می‌گیرد؛ بنابراین بچه‌ها حتماً باید خادم پدر و مادر باشند و هرچقدر که بیشتر خدمت کنند عنایت بیشتری هم نصیب آنها خواهد شد.

آیت‌الله مرعشی نجفی تعریف می‌کنند که مادرشان از ایشان خواستند پدرشان را از خواب بیدار کنند. دلشان نمی‌آید و پای پدر را می‌بوسند. همین کار ایشان را به درجات بسیار والا می‌رساند.

پیمایش به بالا