صفحه اصلی دوره بازکردن همه

آموزش مباحثی پیرامون عفت و نوع پوشیدن لباس

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد همیز

عنوان: آموزش افکار دینی، معاد

آموزش‌های عقیدتی توحید، نبوت، امامت، عدل باید از زیر هفت سال شروع بشود. باید با همین گفتگوهایی که در میان روابط خانوادگی است شکل بگیرد. در نشست‌های مهمانی و آخر شب‌ها باید جمع گرمی را درست کنیم و گفتگوی دینی در خانه یک امر دائمی باشد.

در بحث معاد اصلاً موضوع بهشت و جهنم را مطرح نکنید. چون بچه‌ها می‌خواهند همین الآن این بهشت را به دست بیاورند یا جهنم که برایشان بسیار بَد است و حتی به بچه‌‌های بالای هفت سال هم نباید گفت.

مادری می‌گفت که پسرم چهارم دبستان است. معلم او گفته است: کسانی که دروغ می‌گویند در روز قیامت سرب داغ در دهانشان ریخته می‌شود … فرزندم دو شبانه‌روز تب کرد؛ چون نمره‌اش را به من دروغ گفته بود.

بچه‌ها این‌طور هستند. کوتاه نظر هستند. به‌خاطر همین لازم نیست که از بهشت و جهنم برایشان صحبت کنیم. چون بچه‌ها درک ندارند.

از چه چیزی باید بگوییم؟ از توشه برداشتن و امتیاز جمع‌کردن! بازی‌هایی که در خانه انجام می‌دهیم، چیز بیشتری را بچه بتواند بدست بیاورد. یک زمانی را برای بازی بگذاریم و در انتها اعلام کنیم هرکسی هرچقدر که در دست دارد را محاسبه کنیم و هر کس بیشتر داشته باشد برنده است. این را برای بحث معاد می‌گوییم.

می‌گوییم: بچه‌ها ما نماز می‌خوانیم که در روز قیامت خزانه نماز ما پر باشد. جعبه‌ای که می‌خواهند از آن نمازهای ما را بشمارند کامل باشد. درباره روزه و بقیه عبادات هم همین‌گونه است.

بچه‌ها از همین الآن یاد می‌گیرند که ارزش‌افزوده تهیه کنند. این روش امام خمینی (ره) بود. ایشان در تمام کتاب‌هایشان مخصوصاً در چهل حدیث و آداب الصلاه می‌فرمایند: آبروی ما روز قیامت به‌شدت مهم است.

نکته‌ای که خدا الآن می‌بیند را اصلاً برای بچه‌های زیر هفت سال بازگو نکنید. بچه‌ها دچار توهم می‌شوند. اصلاوابدا نگویید که خدا الآن شما را می‌بیند!

به یک فرزندی که می‌پرسید خدا چطور همه‌جا هست این‌طور پاسخ دادم. به او گفتم: یک‌نفس بکش

پرسیدم: چه‌کار کردی و گفت: هوا تنفس کردم

پرسیدم: پدرت در محل کار نفس می‌کشد؟ گفت: بله

دوباره پرسیدم: مادربزرگت در خانه نفس می‌کشید و گفت: بله

به او گفتم: همان‌طور که هوا همه‌جا هست خدا هم همه‌جا هست.

بچه‌ها با تمثیل موارد و موضوعات را یاد می‌گیرند. بچه‌ها عقل انتزاعی ندارند. عقل انتزاعی برای ۱۴ سال به بالاست. ما اصلاً لازم نیست که بگوییم خدا تو را می‌بیند و شیطان تو را گول زد!

پیمایش به بالا