صفحه اصلی دوره بازکردن همه

آموزش مادران، از شیر گرفتن فرزند

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد همیز

عنوان: آموزش مادران، از شیر گرفتن فرزند

یکی از مشکلاتی که مادرها با آن مواجه می‌شوند از شیر گرفتن نوازد است. چه موقع باید او را از شیر بگیرند و با چه روشی این کار را باید انجام بدهند؟

یکی از تجربه‌های خوب که قرآن به آن اشاره می‌کند زمان شیر خوردن بچه‌هاست که تا چقدر باشد. قرآن می‌فرماید: بارداری و شیردهی تا دو سال هم بشود قابل‌قبول است. به جهت اینکه آن موادی که در شیر مادر است، بچه واقعاً به آن نیاز دارد. هیچ چیزی آن را نمی‌تواند جبران کند.

حتی توصیه شده که بعد از شیر گرفتن، آب انگور و شیره خرما به فرزند داده بشود. چرا که این‌ها ویتامین‌هایی دارند که آن ویتامین‌هایی که به سبب از شیر گرفتن کاهش می‌یابد را جبران می‌کند.

مادرها در ایام شیردهی اگر خودشان تغذیه خوبی داشته باشند، بهتر می‌توانند به فرزند شیر بدهند. اگر تغذیه بَدی داشته باشند، استرس و ناراحتی داشته باشند، روی شیری که می‌خواهند بدهند اثر می‌گذارد. تمام حالت‌های روحی و روانی روی شیر اثر می‌گذارد.

برای اینکه در این زمینه‌ها بیشتر بدانید به کتاب‌های آموزشی می‌توانید مراجعه کنید. کتاب «من و کودک من» برای این موضوع پیشنهاد می‌شود.

در بحث شیر گرفتن، ما عقیده داریم مادر همانطور که تا قبل از شیر گرفتن فرزند را در آغوش می گرفت از این زمان به بعد هم اتصالش را برقرار کند. اینطور نباشد که فرزند رها باشد.

یک نکته جالب و قابل‌تأمل: اطرافیان می‌توانند فرزند را یک شبانه‌روز از مادر جدا کنند، این بچه شیر نخورد. وقتی که شیر نخورد خیلی راحت‌تر می‌تواند بپذیرد که این مرحله به پایان رسیده و وارد غذا خوردن شده است. البته باید غذاهای متنوع و سر ساعت برای فرزند تنظیم کنیم تا آن مشکلات حاشیه‌ای را فرزند نبیند.

یک مورد خیلی لازم است: آن روزهای آخر و ماه‌های آخری که بچه می‌خواهد از شیر گرفته بشود، از مادر خیلی شیر می‌خواهد. هر لحظه به جان مادر می‌افتد و شیر می‌خواهد. یعنی یک رفتار افراطی بَدی دارد. توصیه می‌شود: در این ایام تشنگی بچه را برطرف کنید. بچه تشنه است، به‌جای آب می‌آید و شیر می‌خورد. وقتی که شما نوشیدنی آماده‌ای داشته باشید و به او بدهید این تشنگی را از او می‌گیرید. او دیگر شیر نمی‌خواهد.

پیمایش به بالا