صفحه اصلی دوره بازکردن همه

ابعاد تربیت جنسی

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد همیز

عنوان: وقت گذاری مادر برای مطالعه کتاب

تربیت جنسی کودکان زیر هفت سال بسیار مهم است که هم پدر و مادر باید آموزش‌دیده باشند و هم کسانی که فرزند به آنها سپرده می‌شود.

  • اگر مواقعی پیش آمد که مجبور بودید فرزند را جایی بگذارید حتماً نزد کسانی قرار بدهید که اطلاعاتشان با شما یکی باشد.

اطلاعات تربیت جنسی بسیار مهمی است. در فقدان پدر و مادر اطلاعات جنسی که برای فرزند رخ می‌دهد خاطرات بسیار بَدی را برای آنها باقی می‌گذارد. ما درباره این مسائل در اسلام بسیار روایات داریم که تربیت جنسی بچه‌ها را بسیار باید مراقبت کرد.

مانند:

  • تنها نبودن با بزرگسالان حتی با جنس‌های متفاوت. به طور مثال: حتی با فامیل نباید تنها باشند.
  • بازی‌هایی که کودکان انجام می‌دهند.

یکی از بازی‌هایی که بین بچه‌ها رایج است آمپول بازی است و چون اینها دکتر رفتند و این اتفاق برایشان افتاده است می‌خواهند تکرار کنند.

ما همیشه می‌گوییم: در مهمانی‌ها بلافاصله خلوت بچه‌ها را بشکنید! اصلاً نگذارید بچه‌ها در خلوت قرار بگیرند.

برعکس آموزش‌هایی که سند ۲۰۳۰ که می‌گفت باید به خود بچه‌ها آموزش بدهیم که کاملاً اشتباه و غلط بوده، می‌گوییم پدر و مادر باید حافظان عفت فرزندان باشند. بچه‌ها هرگز نمی‌توانند از خودشان مراقبت کنند.

در این مراقبت جنسی بچه‌ها، نحوه توالت رفتن را قبلاً توضیح دادیم. حمام رفتن چطور باید باشد؟

گفتیم که جایز نیست اندام بچه‌ها را پدر و مادر هم ببینند. حتی در فقه اسلامی داریم که اندام فرزند ممیز را حتی پدر و مادر هم نباید ببینند. چطور باید فرزند را حمام کنیم؟

یکی از آداب حمام رفتن این است که بچه‌ها با شورت حمام بروند. یعنی اندامشان پوشیده باشد. با لباس زیر بروند.

خب، ما می‌رویم و موهای دخترمان یا کمر پسرمان را می‌شوییم و می‌آییم.

یکی دیگر از کارها این است که ما غسل کردن را به بچه‌ها آموزش بدهیم. غسل جمعه یکی از کارهایی است که خیلی خوب است. روایت داریم کسانی که غسل جمعه می‌کنند بعد از مرگ بدنشان سالم می‌ماند.

در کنار این حمام رفتن یک کار خوب که توصیه می‌شود این است:

وقتی که شستشو تمام شد و ما در حمام بودیم. طرف دیوار را نگاه کنیم و از فرزندمان بخواهیم که غسل کند یا خودش را آب بکشد و بداند که ما هم نگاه نمی‌کنیم. بعد حوله را جلوی چشمان خودمان بگیریم تا اندام او را نبینیم و او هم بیاید و داخل حوله برود. یا حوله را بردار و بپوشد و ما هم نبینیم.

می‌شود ما بچه‌ها را حمام بکنیم بدون اینکه اندام جنسی‌شان را بخواهیم ببینیم. این کار واقعاً مفید است. وقتی که عفت بچه‌ها حفظ می‌شود در بزرگسالی اصلاً دنبال کار خلاف نمی‌روند و ذاتاً خودشان را از کارهای آلوده پرهیز می‌دهند.

پیمایش به بالا