صفحه اصلی دوره بازکردن همه

آموزش رفتار با اخلاص

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد همیز

عنوان: گفتن اذکار به تعداد ویژه

یکی از کارهایی که بسیار در روح بچه ها و در دینی شدن آنها اثرگذار است، دیده شدن آنها در نظام هستی است. اینکه اعمالشان از بین نمی رود.

گاهی اواقت افراد در منزل حرف های زشتی را می زنند، پدر و مادرها حرف های بَدی را می زنند. این در ذهن بچه ها خیلی اثرات منفی را می گذارد. مثلا پدر می گوید: من یک عمر پاک دامن بودم و دزدی نکردم ولی الآن فقیرم! همسایمون دزده، زیر پای هر کدوم از اعضای خانوادشون یک ماشین هست!

این چیزها برای بچه ها نتیجه گیری های بسیار بَدی دارد. و بچه ها می گویند: پاک دامن بودن یعنی: احمق بودن، محروم بودن و.. در صورتی که ما آموزش اخلاص را در عمل می توانیم بدهیم. قرآن چه می گوید؟ 

وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ:  و شکیبائی کن که خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهد کرد. (سوره هود، آیه ۱۱۵)

کسی نباید بگوید: من این همه مواظبت از حدود الهی کردم ولی الآن چیزی ندارم! باید بگوید: خدایا من به تو امیدوارم، تو دیدی….

این نگاه پدر ومادر و تفسیر آن برای بچه ها بشدت در روح آنها در آینده تأثیر مثبت دارد.

پدر امیدوار است و می گوید: خدایا آنچه که تو گفتی را انجام دادم، امر تو از همه چیز برای من مهم تر بود، من به تو امیدوار هستم…

این برای بچه ها روش می آورد. باعث می شود آنها روشمند بشوند و در آینده وقتی که به کارهای سختی می رسند که جامعه آنها را پس می زند یاد این حرف ها می افتند. این آموزش اخلاص بشدت در رفتارهای آینده بچه ها موثر است. بنابراین، تفاسیر پدر و مادر در ارتباط با خدا بشدت برای بچه ها اثرات عالی در آینده آنها دارد.

پیمایش به بالا