صفحه اصلی دوره بازکردن همه

دانش تربیتی والدین قبل از یک سالگی فرزند، قسمت سوم

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد همیز

عنوان: دانش تربیتی والدین قبل از یک سالگی فرزند، قسمت سوم

در زیر یک سال بچه باید از نظر جسمانی کامل باید در آغوش مادر باشد. امروزه با آزمایش‌هایی که انجام شده ثابت کردند که: چشم‌های بچه‌های زیر یک سال مادر را تشخیص نمی‌دهد از بو و صدا مادر را درک می‌کنند. به‌خاطر همین است که به این بچه‌ها تا بگویید بیا، بیا سریع به آغوش شما می‌آیند؛ ولی خیلی سریع هم برمی‌گردند؛ چون از بو متوجه می‌شوند.

مادر باید حتماً با بچه باشد و پدر هم کمک‌کار باشد.

  • یادم می‌آید که وقتی فرزند دار شدم:
  • فرزندم در آغوشم بود و آشپزی می‌کردم.
  • فرزندم در آغوشم بود و جاروبرقی می‌کشیدم
  • فرزندم در آغوشم بود و درس می‌خواندم.

خیلی‌ها می‌گفتند که خیلی افراطی هستم. ولی بنده طبق توصیه‌های امام معصوم (ع) اینها را انجام می‌دادم.

بعدها فرزندم به‌قدری مستقل و آزاد بود که ما لذت می‌بردیم. این تجربه شخصی خود بنده است. مادرانی که این کار را کردند می‌توانند شهادت بدهند.

مناسبات روحی فرزند در قبل از یک‌سالگی خیلی باید مورد رعایت باشد.

از همان ماه‌های اول باید با بچه صحبت کرد. حتماً مادرها باید با بچه‌ها صحبت کنند. کلمات صحیح بگویند و این را بدانید: وقتی ذخیره لغات بچه‌ها به ۲۵۰۰ کلمه برسد، جمله می‌گویند.

یادم می‌آید: فرزندم ده روزه بود، من با او حرف می‌زدم. شاید باور نکنید؛ اما فرزند من در یک‌سالگی جمله می‌گفت و دیگران خیلی تعجب می‌کردند و می‌گفتند که باهوش است. درحالی‌که این‌طور نبود، وقتی با بچه حرف بزنید ذخیره لغاتش زیاد می‌شود و می‌تواند حرف بزند.

برای فرزند کتاب بخوانید. خیلی مؤثر است.

برای کشف استعدادهای بچه این کارها خیلی تأثیرگذار است. تلاش کنیم که زمان غذای بچه تا زیر یک سال ۱۰۰ درصد باید رعایت بشود. غذاهایی که برای او انرژی‌زا است را بگذاریم. بچه احتیاج به غذاهای انرژی‌زا دارد که اینها در کتاب‌ها فراوان یاد شده است.

رعایت بهداشت جسمانی، روحی و عاطفی بچه باعث می‌شود که او فرزند سالمی در آینده بشود. خیلی از آدم‌هایی که در جامعه بزهکار و خلاف‌کار هستند زخم‌هایی که در دوران نوزادی و کودکی خوردند را به جامعه منتقل می‌کنند و ریشه در آن زمان‌ها دارد. آن محرومیت‌هایی که در آن زمان دیدند را در جامعه پیاده می‌کنند.

  • اگر می‌خواهیم یک انسان بزهکار تحویل جامعه بدهیم، بی‌توجه باشیم.
  • اگر می‌خواهیم یک انسان ارزشمند را تحویل جامعه بدهیم، باید اطاعات و دانش خودمان را قبل از بارداری تکمیل کنیم.
پیمایش به بالا