صفحه اصلی دوره بازکردن همه

تشویق به نماز، حجاب و حضور در محافل دینی

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد همیز

عنوان: زمان شروع آموزش های دینی

در بحث آداب دینی ما معتقد هستیم: بچه‌ها وقتی قرار است از هفت‌سالگی نماز را شروع کنند حتماً جایزه بگیرند و این جایزه دادن این‌ها را شرطی می‌کند و خیلی هم خوب است. چون بدن باید به نماز عادت کند.

حتی مردی به امام صادق (ع) عرضه کرد: نماز بر فرزند من واجب نیست؛ ولی می‌خواند. اما نماز صبح‌هایش قضا می‌شود.

حضرت فرمودند: به او بگویید تا قبل از ظهر قضای نماز صبحش را بخواند. قضا و فوت نماز را یاد نگیرد.

این خیلی نکته مهمی است. یعنی به او نگویید: زده می‌شود و اینها، این حرف‌ها را کنار بگذاریم. اینها یعنی در نظام آفرینش فرزند به ثبات می‌رسد و حتماً هم موفق خواهد شد و به همین دلیل است که امام می‌فرماید قضای نماز را بگویید به جا بیاورد.

بنابراین، این نکته بسیار مهمی است که در عبادات بچه‌ها واقعاً وقت بگذارید. به محافل دینی آنها را ببرید. در محافل دینی مورد تشویق بزرگ‌ترها قرار بگیرند.

در مورد حجاب به دخترتان در هفت‌سالگی هیچ چیزی نگویید. دیگران بگویند و تشویق کنند. مادر و پدر راجع به این مسئله نه تشویق کنند و نه تنبیه، چون فرزند اگر بخواهد حرف شما را گوش ندهد و سرپیچی کند از راه حجاب وارد می‌شود. نمی‌گذارد و لجبازی می‌کند.

برای نماز هم می‌گوییم که باید صبر بشود. وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاهِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا و خانواده ات را به نماز فرمان بده و خود نیز بر آن شکیبایی ورز… (سوره طه، آیه ۱۳۲)

با هر ترفندی شده است ما باید بچه‌ها را برای نماز سرحال، خوب، شاداب نگه داریم. جانمازهای خوب تهیه کنیم. آنها را بیرون ببریم. مساجد و زیارت گاه ها برویم. حتی میان جاده کنار بزنیم و نماز اول وقت بخوانیم و آنها یاد بگیرند.

بعدها خواهید دید فرزندانی که اهل نماز اول وقت هستند بسیار مطیع خواهند بود.

پیمایش به بالا