صفحه اصلی دوره بازکردن همه

برخورد صحیح با کودک لجباز

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد همیز

عنوان: آداب تخلی

یکی از راه‌های نجات مادران از لجبازی بچه‌ها این است که با آنها بازی کنند. همان‌طور که می‌دانید حضرت زهرا (س) با بچه‌هایشان بازی می‌کردند.

این حرف غلط است که بگویید بازی وقت تلف کردن است …

در تاریخ می‌خوانید که یک روزی سلمان وارد منزل حضرت زهرا (س) می‌شوند. بعد می‌بینند که دسته آسیب خونی شده است. گریه می‌کنند؛ چون فکر کردند که حضرت به‌قدری این را چرخانده که دستشان تاول‌زده و خون آمده است. بعد می‌گویند: یا بنت رسول‌الله، پدر شما بر پادشاهان روم و ایران برتری دارد. آنها کلی خادم دارند. بعد شما این‌قدر رنج می‌کشید. من کاری می‌توانم برایتان بکنم؟

حضرت زهرا (س) می‌فرمایند: شما آسیاب را بچرخان تا من با بچه‌ها بتوانم بازی کنم.

این خیلی نکته مهمی است؛ چون اگر هر کس از ما بودیم می‌گفتیم: با بچه‌ها بازی کن تا ما به کار آشپزخانه برسیم.

حضرت زهرا (س) معصوم هستند. هیچگاه وقت خودشان را تلف نمی‌کنند. بازی آموزش است. ژان پیاژه که اهل سوئیس است و نظراتش در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود می‌گوید: ۸۵ درصد علم را بچه‌ها از طریق بازی به دست می‌آورند.

خانمی تعریف می‌کرد. فرزندم خیلی شیطون بود. یک روزی او را روی کابینت آشپزخانه گذاشتم. بافاصله از گاز در حال درست‌کردن کتلت بودم. برای اینکه سر او را گرم کنم و ساکت باشد به او می‌گفتم: کتلت را این‌طور می‌گذاریم، این‌طور برمی‌گردانیم، روغن را این‌قدر می‌ریزیم، و… دائم صحبت می‌کردم که به‌خاطر صحبت‌های من ساکت بشود و من بتوانم کار کنم. بعد تلفن زنگ زد. به او گفتم دست نزنید! رفتم تلفن را جواب بدهم طول کشید و آمدم و دیدم که فرزندم دو تا کتلت را جابه‌جا کرده و یک کتلت جدید را داخل ماهی تابه انداخته است. یعنی چه؟ یعنی بازی آموزش است. اگر ما برای آن‌وقت بگذاریم.

 با بچه‌های بالای ۴ سال باید بازی‌های فکری انجام داد. بچه‌ها با بازی‌های فکری بسیار شکوفا می‌شوند و بازی‌های جسمانی هم باید باشد. به‌قدری بازی کنند که انرژی‌شان دفع بشود.

امروزه ثابت شده است که بچه‌های ۵-۴ سال هر روز باید ۱۲ کیلومتر بدوند. یک برنامه‌ریزی عمومی هم باید انجام بشود و همسایه‌ها با هم به تفاهم برسند که کسی اذیت نشود. مثلاً همیشه می‌گوییم: بچه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۲ بعدازظهر باید آزاد باشند. از ساعت ۲ تا ۵ بقیه استراحت کنند و اذیت نشوند و بعدازاین ساعت به بعد تا ۸ شب بچه‌ها دوباره به بازی و دویدن برسند.

هم حق همسایه‌ها رعایت می‌شود و هم حق بچه‌ها. در ایام کرونا دیدیم که هرچقدر بچه‌ها از بازی و دویدن فاصله بگیرند درگیر چه مسائلی می‌شوند.

پیمایش به بالا