صفحه اصلی دوره بازکردن همه

آموزش صادق بودن

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد همیز

عنوان: آموزش صادق بودن

صداقت، موردی است که حتما باید در رفتار پدر و مادر نشان داده بشود.

یک خانمی بود که به شوهرش خیلی دروغ می گفت. و شوهر دیگر اعتماد نداشت. نهایت این خانواده به طلاق کشیده شد. زمانی که با خانم صحبت می کردیم می گفت: از بچگی و از پدر و مادرم یاد گرفتم و نمی توانم راست بگویم!!! اصلا بلد نیستم که راست بگویم!

حتی از قدیم هم گفتند که اگر به ضررتان هم بود راست بگویید.

امام علی (ع): النجاه فی الصدق: نجات در راستگویی است.

آنهایی که می گویند دروغ گفتیم بدانند که اتفاقا دروغ مایه بدبختی است. در روایت داریم: کسی که دروغ می گوید، بوی بَدی از او به عرش می رود و ملائکه از او ابراز تنفر می کنند.

وقتی پدر  و مادر، داستان موفقیت راستگو بودنشان را در خانه تعریف می کنند اتفاقات خوبی می افتد برای بچه ها تجربه های بسیار خوبی می شود.

راستگویی بشدت مهم است. اصلا نشانه ایمان این است.

امام صادق (ع): نشانه ایمان به طول رکوع و سجود در نماز نیست، راستگویی، امانتداری و وفای به عهد است. این سه را اگر در کسی دیدید او را مومن بدانید.

این سه مورد ملاک های خوبی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران است. مومن کسی است که راستگو باشد، حتی دروغ شوخی و مصلحتی هم نگوید. امانتدار باشد. حتی نسبت به دشمن خودش….

امام سجاد (ع): اگر خنجری که با آن پدرم را کشتند، به من بدهند به عنوان امانت برایشان نگه می دارم….

بنابراین، راستگویی، امانتداری و وفای به عهد نشانه ایمان است و این ها مواردی که پدر و مادر باید در عمل به فرزندانشان آموزش بدهند. حتی بچه ها زیر هفت سال بسیار صادق و خوب هستند.

محتوای درس
پیمایش به بالا