صفحه اصلی دوره بازکردن همه

دانش تربیتی والدین قبل از یک سالگی فرزند، قسمت دوم

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد همیز

عنوان: مادر زایمان کرده است، وظایف همراهان چیست؟

وجود مقدس حضرت زهرا (س)، امام حسین (ع) را روی قلبشان می‌خواباندند.

بچه با صدای قلب مادر به آرامش می‌رسد. چون ۹ ماه در شِکم مادر این صدا را شنیده است و این آرامش‌آفرین است. سؤال مطرح می‌شود که مگر مادر چقدر وقت دارد؟ مخصوصاً اگر فرزند چندم باشد چقدر زمان دارد که بخواهد دائم فرزند را روی قلب بخواباند؟

یک موردی که قابل الگوگرفتن از زندگی حضرت زهرا (س) می‌باشد این است: فرزندان حضرت پشت‌سرهم بودند. مخصوصاً بعد از وجود امام حسن (ع) بلافاصله باردار می‌شوند و ۶ماهه امام حسین (ع) به دنیا می‌آیند.

حضرت محمد (ص) در توضیح این مسئله می‌فرمایند: فاطمه زهرا این‌گونه فرزند به دنیا آورد تا زنان دیگر مبرا بشوند از تهمت از حرام‌زادگی فرزندشان …

چون همه معتقد بودند که باید ۹ ماه کامل بشود؛ ولی امکانش هست و از نظر پزشکی هم تأیید شده است که می‌شود قبل از نه ماهگی هم فرزند به دنیا بیاید.

حضرت زهرا (س) وقتی شهید شدند امام حسن (ع) ۵ساله بودند. ایشان ۵ بار باردار شدند و تمام بچه‌هایشان پشت‌سرهم بودند. خب، احتیاج به کمک داشتند. کارگر و کنیز هم نداشتند. از رسول خدا (ص) درخواست می‌کنند. حضرت می‌فرمایند: صبر کنید ببینم نظر خداوند چیست.

جبرئیل نازل می‌شود. به حضرت زهرا (س) تسبیح را یاد می‌دهند. واقعاً مادرها این تسبیح را بادقت پس از نماز انجام بدهند. معجزات این تسبیح بسیار گشایش و تنظیم وقت می‌آورد.

تکرار این مسئله را مورد دقت قرار دهید که بچه قبل از یک‌سالگی صددرصد باید در آغوش مادر باشد.

بعضی‌ها می‌گویند: بچه را زمین بگذار، عادت می‌کند! این حرف کاملاً غلط است. این حرف اشتباه را نزنید. حتی مادر باید دست بیندازد پشت یقه بچه و پوست او را لمس کند. مادر پاهای بچه را نوازش کند. صورتش را به‌صورت او بزند. فرزند به این کار نیاز دارد. معمولاً فرزندانی که این‌طور از مادر و پدر سیراب هستند، وقتی که بزرگ بشوند آزاد و مستقل خواهند شد.

جشن شکوفه‌ها که می‌گیرند دیدید که بعضی از بچه‌ها مدرسه نمی‌روند و گریه می‌کنند. اینها بچه‌هایی هستند که از مادر سیراب نشدند. اما فرزندانی که سیراب شده باشند خیلی راحت سر کلاس می‌روند و ناراحتی هم ایجاد نمی‌کنند.

پیمایش به بالا