کلیپ
پادکست
متن
بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد آل داوود
عنوان: اصول تربیت رسانهای در خانواده اسلامی (اصل مدیریت)
۱۰ اصل تربیت رسانه ای در خانواده اسلامی:
۵- اصل مدیریت
- نیاز، ابزار، محتوا، زمان و مکان استفاده از رسانه باید مدیریت بشود.
الف: مدیریت نیاز:
یک زمانی است که فرزند و خانواده ما نیاز به رسانه دارد، یک زمانی هم درخواست استفاده از رسانه دارند. این بسیار موضوع مهم و متفاوتی است.
- باید بین نیاز و درخواست فرزندان تقاوت قائل بود.
یک زمانی دوران کووید ۱۹ هست، همه چیز مجازی شده، فرزند ما حتما نیازمند استفاده از رسانه برای شرکت در کلاس های درسی اش می باشد، شاید هم میزان استفاده از این رسانه به چند ساعت هم برسد.
اما یک زمانی، از فضای تحصیل خارج شده است، از زمان استراحت هم کاملا استفاده کرده ولی مجدد درخواست استفاده از رسانه را دارد، ما باید این را مدیریت کنیم. هم برای فرزند، هم خودمان و هم برای خانواده!
ب: مدیریت ابزار:
- برای فرزندان خود ابزاری را تهیه کنید که برای آن محتوای مطلوب وجود داشته باشد.
به عنوان مثال:
فرزندی داریم که الآن مجبور است برای تحصیل از فضای مجازی و اینترنت استفاده کند. حتما نیاز نیست که برای او تبلت سیمکارت خور یا تلفن هوشمند تهیه کنیم. می توانیم برای او یک تبلت وای فای بگیریم. محتوا را خودمان پالایش کنیم و به او بدهیم. تبلت را با ابزارهای نظارت والدین می توانیم کنترل کنیم. هر زمانی هم که فرزند نیاز داشت اینترنت وای فای در اختیارش قرار بدهیم.
پ: مدیریت محتوا:
- قبل از خرید ابزارهای رسانه ای، محتواهای خوبی را برای آن رصد کرده و تهیه نمایید.
یعنی: نیاز نباشد که فرزند ما برای هر نیازی محتوایی که دارد، خودش بصورت مستقل به موتور جستجوی گوگل مراجعه کند. مرورگری که خصمانه ضد ما محتواها و کلید واژه های جنسی، غیر اخلاقی و ضد انقلابی در قسمت پیشنهاد دهنده و کادر جستجوی خود ارائه می دهد.
حتما یک کاری کنیم که آن چه فرزند نیاز دارد را خودمان در اختیارش قرار بدهیم، و آن چیزی را که باید جستجو کند به او کمک کنیم تا پیدا کند در غیر اینصورت بواسطه جستجوهای خصمانه گوگل آسیب خواهد دید.
مثلا: کلمه دوست را در کادر جستجوی گوگل می خواهید بنویسید. اولین حرف “د” را که بنویسید اولین پیشنهاداتی که برای شما و فرزندتان نشان می دهد، موضوعات جنس است. انتخاب کردن و تصمیم گیری در این موقع بسیار دشوار است. چون نَفس است و شیطان، امکان فریب وجود دارد. فضاهای اجتماعی ممکن است باعث شهوانی شدن سطح جامعه شده باشد. ممکن است که مسمومیت های ذهنی برای فرزند ما شکل گرفته باشد.
د: مدیریت زمان:
- هر خانواده برای استفاده مطلوب از رسانه های نوین، زمان مشخصی را در نظر بگیرد.
اگر این زمان مشخص را در نظر نگیرید:
- همه چیز در خانواده به هم می ریزد.
- نظم خانواده به هم می ریزد.
مثال: در آخر هفته ها که همه اعضای خانواده در کنار هم جمع هستند، به جای اینکه تمام زمان را در شبکه های اجتماعی بگذرانیم، می توانیم به کوهنوردی و ورزش بپردازیم.
حتما نیاز نیست که در آخر هفته ها به میزانی از فضای مجازی استفاده کنیم که صبح شنبه خسته باشیم. گردن درد و چشم درد و دست درد و کمر درد و این ها را داشته باشیم. هم به خودمان و خانواده مان آسیب رساندیم. هم اعتیاد اینترنتی که داشتیم را تشدید کردیم.
ه: مدیریت مکان:
- عدم مدیریت بر مکان استفاده از ابزارهای رسانه ای محرومیت از ارتباط اطرافیان را در پی دارد. (مخصوصا برای فرزندان کوچکتر)
مدیریت مکان بسیار مهم است. ما هر مکانی که می رویم، مثلا منزل پدربزرگ و مادر بزرگ، مدیریت مکانی باید داشته باشیم. در زمان حضور در منزل آنها حتما باید تلفن همراه خودمان را کنار بگذاریم. هم بی ادبی به طرف مقابل است. و هم از ارتباط با اطرافیان محروم می شویم.
بیماری کووید ۱۹ به ما نشان داد که زندگی چقدر بی رحم و کوتاه است. ما چقدر از اطرافیان را بخاطر این بیماری از دست دادیم؟!
بنابراین، در زمان حضور در کنار آنها مدیریت کنیم. استفاده از رسانه و تلفن را مدیریت کنیم. اتفاقا یکی از تمرین ها برای ترک اعتیاد همین مورد است. به آنها می گوییم صله رحم بکنید و در این صله رحم ها با خودتان بجنگید و از تلفن همراه و شبکه اجتماعی که به آن اعتیاد پیدا کردید دست بکشید و به سمت استفاده درست و ارتباط درست با اطرافیان بخصوص خانواده تان حرکت کنید.