صفحه اصلی دوره بازکردن همه
1 از 2

۲۰.آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی(قسمت اول)

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد آل داوود

عنوان: آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی، قسمت اول

آسیب های شبکه های اجتماعی برای زوج های جوان و خانواده ها:

در فضای مجازی به این دلیل که ما یک فضایی را تجربه می کنیم که از بیرون می شود آسان برای آن تولید محتوا کرد و در این فضا هر کسی می تواند با هر نیتی که دارد و صفحه ای که می سازد، طبق فرهنگ و آداب و رسوم خودش یک محتوایی را منتشر بکند که حتی میلیونی بازدید داشته باشد مخصوصا اینستاگرام تأثیرات بسیاری می تواند بر زوج های جوان داشته باشد.

دعوا نمک زندگیست. اگر یک زوج که در فضای مجازی هم هستند دعوا کنند چه کار باید بکنند؟!

اصولی بیان می شود که طبق آن می توانید این فضا را مدیریت بکنید تا اختلافات عمیق تر نشود و بتوانید به یکدیگر کمک کنید تا کیفیت و سطح زندگی خودتان را بالا ببرید.

  1. نقص ارتباطات متنی در بیان صحیح مواضع

پیام های چت و متنی به اندازه کافی نمی توانند منتقل کننده احساسات شما باشند!

به اندازه کافی نمی توانند منظور شما را برسانند. به خاطر فرامتن هایی که وجود دارد هر شخصی نسبت به واژه خاص یک نگاه خاصی دارد. یک واژه می تواند برای یک میلیارد انسان مفهوم متفاوت داشته باشد. فرامتن مختلفی داشته باشد نسبت به نوع منطقه جغرافیایی، فرهنگ، تربیت و …

ممکن است یک واژه در تهران خوب باشد ولی در منطقه ی دیگر ناسزا به حساب بیاید.

اگر در این فضا می خواهیم با هم ارتباط داشته باشیم. فضای مجازی و پیام رسان ها فضای خوبی برای انتقال احساسات و انتقال مواضع و انتقادها و دعوا ها و محل اختلاف ها نیست.

شما به ازای هر پیامی که در پیام رسان ها منتقل می کنید می توانید دامنه یک اختلاف را زیادتر بکنید یا  اگر احساسی را می خواهید منتقل بکنید با یک شکلک این کار را انجام بدهید که مفهوم را کامل هم نمی رساند و می تواند دچار سوءتفاهم بشود.

اگر زوج های جوان با چت و ارسال پیام های متنی در پیام رسان ها در ارتباط باشند ممکن است که دچار آسیب و سوء تفاهم بین یکدیگر بشوند.

بهترین روش در این مورد صحبت رو در رو همراه با داشتن صبر و گفتگوهای خانوادگی و کمک گرفتن از ریش سفیدها و بزرگان است. زوج های جوان بدانند، چت کردن در فضای مجازی منتقل کننده احساسات کامل نمی تواند باشد و اگر اختلافی هم رخ بدهد باعث سوءتفاهم بیشتر خواهد بود.

محتوای درس
پیمایش به بالا