صفحه اصلی دوره بازکردن همه
1 از 2

۱۵.اصول تربیت رسانه‌ای در خانواده اسلامی (اصل جایگزین سازی)

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد آل داوود

عنوان: اصول تربیت رسانه‌ای در خانواده اسلامی (اصل جایگزین سازی)

۱۰ اصل تربیت رسانه ای در خانواده اسلامی:

۶- اصل جاگزین سازی

  • برای کاهش آسیب های رسانه باید جایگزین های صحیح داشته باشیم.

الف: جایگزین سازی آداب، رسوم و فرهنگ اسلامی ایرانی بجای رسانه در خانواده

  • بازی های سنتی به جای بازی های رایانه ای و کامپیوتری
  • گفتگو و تعاملات خانوادگی
  • صلح ارحام
  • ارتباط با همسایگان
  • ارتباط با نزدیکان
  • فرزندآوی
  • تفریحات سالم
  • داستان گویی

ب: جایگزین سازی سخت افزار و نرم افزارهای بومی به جایِ شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها در سبد مصرف خانواده

به اعتقاد ما: اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، توئیتر و.. سرویس های غربی هستند که مشخص هم است که به عنوان بستر جنگ شناختی، فرهنگی و نرم مورد استفاده دشمن است. و از اینها برای نفوذ گسترده درون کشور ما بهره می برد.

نکته: ما به آسانی می توانیم با جایگزین سازی نرم افزارها و پیام رسان های بومی نبازهای کاربر در استفاده های خاصی که از فضای رسانه مخصوصا استفاده های ارتباطی، پیام رسانی، چند رسانه ای و پر کردن اوقات فراغت به اندازه محدود و مدیریت شده استفاده کند.

برخی از پیام رسان های ایرانی:

  • روبیکا (هم به عنوان شبکه اجتماعی و هم پیام رسان طراحی شده است که تقریبا ۲۰ میلیون کاربر دارد.)
  • سروش
  • گپ
  • ایتا
  • آیگپ
  • بله

برخی از رایانامه ها و ایمیل های ایرانی:

  • میل فا:           http://Mailfa.ir
  • چاپار:             http://chmail.ir
  • النون:           https://elenon.ir

دو موتور جستجوی ایرانی:

  • پارسی جو:         WWW.parsijoo.ir
  • یوز:                       WWW.yozz.ir

برای این جایگزین سازی ها باید یک سری از کارها را درون خانواده مان انجام بدهیم.

یک سری مسائلی است که بدخواهان ما برای اینکه در حوزه بومی سازی در فضای مجازی رشد نکنیم، تهمت هایی را به سرویس های داخلی ما می زنند که باید جواب دهیم:

مثلا:

  • پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی، اطلاعات کاربران را سرقت می کنند.
  • اگر از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی استفاده کنید، سرویس های اطلاعاتی تلفن شما را شنود می کنند: طبق اصل ۲۵ قانون اساسی و فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در خرداد ۹۷: هرگونه دست اندازی به داده های مردم در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی حرام اعلام شده است. باید مطمئن باشید که از اطلاعات شما در این بستر سوء استفاده نخواهد شد.
  • پیام رسان های داخلی، توانایی پاسخگویی به مخاطب را ندارند و کُند هستند: مگر تلگرام، اینستاگرام و.. کُند نیستند؟! مگر اینها از روز اولی که آمدند و قبل از اینکه مخاطب های میلیونی بگیرند، کامل بودند؟!

در طول اینکه مردم استفاده کردند، آنها هم چون چرخه اقتصادی و تبلیغاتی و کسب و کارشان بواسطه فعالیت امثال ما در این پیام رسانها تکمیل شد، خود را ارتقاء دادند.

مشکلی که الآن داریم: عده ای که نانشان در فضای مجازی رها شده است، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی را ترور می کنند!!!

بنابراین ما اصل جایگزین سازی را می توانیم به عنوان یکی از دو اصل طلایی که قبلا هم در بحث رژیم مصرف رسانه اشاره شد، یعنی مشروط به سالم بودن فضا، طبق آن اصل هم می توانیم نرم افزارها، شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها و سخت افزارها را به جایِ شبکه ها و پیام رسان های خارجی جایگزین کنیم.

محتوای درس
پیمایش به بالا