صفحه اصلی دوره بازکردن همه
1 از 2

۳۹.حکمرانی رسانه در نگاه مقام معظم رهبری

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد آل داوود

عنوان: حکمرانی رسانه در نگاه مقام معظم رهبری

موضوعی که باید بسیار به آن توجه داشته باشیم، موضوع حاکمیت رسانه یا سایبر درون کشورمان است. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) جملات بسیار مهمی در بحث حکمرانی فضای مجازی و رسانه دارند که به شرح زیر است:

مسئله پیشرفت فضای مجازی کلیه ساختارهای اساسی جوامع بشری را در حال تغییر دادن است. یعنی یک دنیای جدیدی را شکل می دهد. و بعد از دنیای صنعتی یک پدیده جدید است در عرصه های مختلف اقتصاد، سرمایه، ملک، حکومت و غیره. تهران دیگر دولت اداره نمی کند. بلکه فلان شرکت بین المللی چند ملیتی اداره می کند. ترافیک، اقتصاد، فروشگاه های زنجیره ای، رادیو، تلویزیون وغیره

فضای مجازی یک پدیده جدید می شود یعنی یک حکمرانی بر ملت ها و جوامع از بیرون خواهد بود و تا ۵ سال یا ۱۰ سال آینده وقوع می پیوندد. آمریکا و اروپا هم درگیر این پدیده هستند. حال ما باید چه کنیم؟

باید با تکیه به معارف انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در ایجاد و شکل دادن به این دنیای جدید برای خودمان نقش تعریف کنیم و ورود قدرتمندانه، عالمانه و کاملا مستقل و بدون وابستگی در این فضا داشته باشیم.

اما حضرت آقا از بحث حکمرانی در این فضا صحبت می کنند منظورشان از این واژه سه مفهوم را می شود برداشت کرد:

  1. حکمرانی از طریق فضای مجازی:

حکومت ها برخی از حاکمیت های خود را باید از طریق فضای مجازی انجام بدهند مثل دولت الکترونیک و خدمات الکترونیکی که باید به مردم ارائه بشود.

  • حکمرانی در فضای مجازی:

یعنی حکومت ها سعی می کنند حاکمیت سرزمینی خودشان را در فضای مجازی مشخص کنند. به این معنا که مرزهای سایبری خودشان را تشکیل می دهند و مانند مرزهای حقیق از آنها هم حفاظت می کنند.

در این موضوع ما راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مدنظرمان است که مطالبه ۲۱ساله رهبری است که امروزه پیشرفته ترین کشورهای جهان شبکه ملی اطلاعات دارند مثل آمریکا، انگلستان، آلمان، استرالیا، کره جنوبی، چین و روسیه.

ما هم باید در کشورمان با توجه به حملاتی که در حوزه سایبر و فضای مجازی به ما می شود هر چه سریعتر شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کنیم.

این شبکه ملی اطلاعات در شش لایه زیر باید انجام بشود:

  • زیرساخت
  • سرویس و خدمات
  • محتوا
  • کاربر
  • امنیت
  • مدیریت
  • حکمرانی بر فضای مجازی:

حکومت ها سعی می کنند سیاست هایی را برای زیست مجازی تبیین کنند. در این مرحله رگولاتوری فضای مجازی خودش نشان می دهد.

خط و مشیءگذاری، سیاست گذاری و ایجاد قوانین و تصویب قوانین به روز برای شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها و کل فضای مجازی در این مرحله به عنوان حکمرانی بر فضای مجازی محسوب می شود.

اگر بخواهیم مثال بزنیم حکمرانی رسانه ای در سطح ایالات متحده آمریکا، آلمان و انگلستان به عنوان پیشرفته ترین نوع حکمرانی در این فضا به حساب می آید.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ یک قانون به نام GDPR را تصویب کرده است. این قانون به عنوان حفاظت اطلاعات برخط اتحادیه اروپا تصویب شده است. این قانون بسیار پیشرفت است. انشاءالله ما بتوانیم با بهره گیری از موضوعاتی که داریم یک فضای کاملا مستقل و عزتمندانه در این فضا داشته باشیم و علاوه بر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات یک شبکه فراملی اطلاعات برای کشورهای منطقه و کشورهایی که می توانند با ما هم پیمان بشوند راه اندازی کنیم و قدرتمندی آمریکا در فضای سایبر را بتوانیم بشکنیم.

محتوای درس
پیمایش به بالا