صفحه اصلی دوره بازکردن همه
1 از 2

۳۳.بازی‌های رایانه‌ای مشکل‌ساز هستند؟

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد آل داوود

عنوان: بازی‌های رایانه‌ای مشکل‌ساز هستند؟ 

چرا بازی های رایانه ای مشکل ساز هستند؟

  1. چون جدی گرفته نمی شوند.
  2. ظاهر جذابی دارند.
  3. تنوع ساختاری و موضوعی دارند.
  4. هدفشان سرمایه گذاری های عظیم اقتصادی و فرهنگی است.

با تبلیغات زیاد خودشان را معرفی می کنند و مخاطب اگر سواد رسانه ای نداشته باشد تحت تأثیر این تبلیغات جذب بازی خواهد شد.

یک نکته خیلی مهم است. خیلی از خانواده ها فکر می کنند اگر فرزندشان کنار آنها یک بازی را انجام بدهند تأثیرش کاهش پیدا می کند؟ در پاسخ باید بگوییم که اصلا اینطور نیست.

جدیدترین پژوهش ها در غرب به ما نشان میدهد که بازی های رایانه ای تأثیرات بسیاری عمیقی دارد چون مدت زمان زیادی صرف آن می شود و تأثیرش بلند مدت و شناختی است که در ناخودآگاه ذهن می نشیند.

در مسئله بعدی غربی ها به این نتیجه رسیدند که برای بازی هایشان باید نظام رده بندی سنی تعیین کنند. که الآن در کشور ما هم وجود دارد.

در این مرحله یک سوادی برای خانواده ها بوجود می آید به نام سواد بازی!

پدر و مادر باید بدانند که می خواهند یک بازی را دانلود یا خریداری کنند باید به رده بندی سنی که تعیین شده  است توجه کنند.

نکته بعدی این است که ما اگر گوگل پلی بازی دانلود می کنیم به این باید توجه داشته باشیم. فرهنگ ما چون با فرهنگ لیبرال غربی متفاوت است پس سطح سنی بازی هم برای بچه های ما متفاوت است. ممکن است یک بازی در غرب مظاهری را از آقایان و خانم ها داشته باشد که پوشش مناسبی هم نداشته باشد و نوشته باشد ۵+ یا ۳+ سال! ما نمی توانیم به این اعتماد کنیم. چون در ذهن فرزند ما دوگانگی شکل می گیرد. که در بازی که انجام می دهد در خیابان ها همه خانم ها بدون پوشش هستند و در جامعه ما اینگونه نیست. چرا شکل جامعه ما با جامعه آنها متفاوت است. این درون ذهن فرزند ما نقش می بندد.

اگر می خواهید فرزند شما در بزرگسالی در حوزه عفاف و حجاب ادامه دهنده راه شما باشد چه پسر باشد په دختر، باید بدانید همین چیزی که خیلی ساده از کنار آن می گذریم می تواند دوگانگی را در فرزند ما بوجود بیاورد. که در بزرگسالی آنرا تجربه کند. و وقتی که وارد دانشگاه و جوانی می رسد آن چیزی که در کودکی به عنوان بازی دیده است را به صورت رفتاری انجام بدهد.

خانواده ها بدانند، هرچیزی که بتواند در ذهن شما ثبت بشود و حتی در خوداگاه شما فراموش بشود در ناخودآگاه شما فراموش نخواهد شد و به وقتش تأثیرش را در بروز رفتار در فرزند می گذارد و برای همین یکی از مهمترین حربه های دشمن در جنگ شناختی و نرم ساخت بازی های خاص است. مانند بازی GTA  که در کشور ما به راحتی یافت می شود ولی در بسیاری از کشورها این بازی ممنوع است و در نظام رده بندی سنی ۲۱+ است.

محتوای درس
پیمایش به بالا