صفحه اصلی دوره بازکردن همه
1 از 2

۴.نگاه صحیح به حوزه رسانه

متن

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد آل داوود
عنوان: نگاه صحیح به حوزه رسانه

ممکن است که شما سوال بکنید: چرا سواد رسانه ای مهم است؟
در اینجا ما دو سوال از شما می پرسیم:
۱- محصولات رسانه ای را همه می بینند. آیا همه آنها را می فهمند؟
۲- آیا شنیدن، دیدن و مصرف کردن محصول رسانه ای به معنای صحیح خواندن و صحیح فهمیدن آن محصول است؟
اما باز هم امکان دارد که سوال کنید: چرا برای همه افراد، سواد رسانه ای یک نوع خاص تعریف می شود؟ و چرا به این میزان موضع متناقض در مورد سواد و تربیت رسانه ای وجود دارد؟
سه نوع نگاه وجود دارد، طبق پژوهش ها:
• نگاه اول: نگاه فناوری شیفته
نگاه خوش بین به حوزه رسانه و فضای مجازی است.
این نوع نگاه قائل به این است که فضا را آزاد بگذاریم و استفاده بدون محدودیت از این فضا داشته باشیم.
نتیجه نگاه اول: رها شدگی فضای رسانه و فضای مجازی
• نگاه دوم: نگاه بد بین یا فناوری هراسانه
این نوع نگاه رسانه هراسی می کند. و منفعل نگاه میکند. به دنبال ممنوعیت و محدود سازی است.
نتیجه نگاه دوم: قرنطینه کردن مخاطب
تعبیر ما نسبت به دو نگاه خوش بین و بد بین، نگاه منفعل در حوزه رسانه است. پس نگاه درست کدام است؟
• نگاه سوم: نگاه واقع بین و قابلیت محور به فضای مجازی و رسانه
در نگاه واقع بین، فرصت ها را در کنار تهدیدها می بینیم! یعنی نمی گوییم که این فضا فرصت محض یا تهدید محض است.
راهکار ما توانمند سازی سواد و تربیت رسانه ای و یک سری از راهبردهای حاکمیتی که در لایه حاکمیت و مدیریت باید به آن بپردازیم.
مثل: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، جدی گرفتن حکمرانی رسانه و حکمرانی سایبر در کشور، مطالبه گری منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه فضای مجازی و رسانه
اثر این نوع نگاه، واکسینه شدن افراد جامعه است. یعنی جامعه ما حواسش است که در فضای مجازی از چه فرصت هایی می تواند بهره مند بشود چه خودش، چه خانواده اش و چه جامعه اش! همچینین آموزش می بیند که از چه تهدیداتی جلوگیری کند که بتواند از خودش و خانواده اش حفاظت کند.
چرا باید سواد و تربیت رسانه ای ارتقاء پیدا کند؟
ما باید به سمتی حرکت کنیم که جامعه، مدیران، مسئولان و مردم عزیز بیایند و نگاه قابلیت محور داشته باشند به فضای مجازی و رسانه
البته این بدین معنا نیست که ما در فضای فعلی مجازی داخل کشورمان که یک فضای رها شده است ما خیلی راحت با ارتقاء سواد رسانه ای می توانیم از همه آسیب ها جلوگیری کنیم.
اینطور نیست. مخصوصا از زمانی که پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی خارجی در کشور ما بیش از ۴۰ میلیون مخاطب جذب کردند و خیلی از مواقع این شبکه ها با هوش مجازی ما را به دام می اندازند. با ارائه داده هایی که در بلند مدت سبک زندگی ما را تغییر می دهد.

محتوای درس
پیمایش به بالا