صفحه اصلی دوره بازکردن همه
1 از 2

۳۸.نظر مقام معظم رهبری در استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد آل داوود

عنوان: نظر مقام معظم رهبری در استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی

از رهبر معظم انقلاب اسلامی سوال می شود که آیا ما به شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی ورود بکنیم یا خیر؟

ایشان پاسخ می دهند که ورود به شبکه های خارجی خوب است. اما به شرط این که حکایت غلام و آبجو نشود.

غلام آمد آبجو ببرد، آبجو غلام را با خود برد… افرادی باید بیایند که تأثیرگذار و تأثیرناپذیر باشند.

مقام معظم رهبری که در شرایط فعلی که پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی درون کشور ما مخاطب های زیادی دارند دعوت به حضور هوشمند در این فضا می کنند. اما الزاماتی هم دارد.

 ما وقتیکه می گوییم افرادی وارد این فضا بشوند که افراد تأثیرگذار و تأثیرناپذیر باشند، این افراد باید یک سری ویژگی هایی داشته باشند.

خصوصاتی که افراد تأثیرگذار و تأثیرناپذیر باید داشته باشند:

  1. اخلاص و تقوا

در این محیط جنگ شناختی و ترکیبی ادراکی که این افراد ورود می کنند موضوع بسیار مهمی است و اگر اخلاص و تقوا نداشته باشند ممکن است به دلیل خصوصیاتی که شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها دارند آسیب ببینند. و حتی از جبهه انقلاب خارج بشوند.

  • داشتن مهارت کافی برای مقابله با دشمن

یعنی با تکنیک های جنگ شناختی و رسانه ای و روانی باید بصورت کامل آشنا باشند. نباید تحت تأثیر تکنیک های روانی دشمن قرار بگیرند. و موضوع مهم این است علاوه بر اینکه نباید تحت تأثیر تکنیک های جنگ شناختی ادراکی دشمن قرار بگیرند باید پاسخ های اقناعی هم بتوانند بدهند و تولید محتوا کنند.

  • داشتن برنامه ریزی های مدون و منظم برای ارتقاء تاب آوری جامعه در برابر بمباران های رسانه ای دشمن

این افراد باید مبتنی بر داده کاوی های دشمن برای هر قشر از جامعه محتوای مدنظر آن قشر را حتما تولید کنند.

ما سه قشر در سطح جامعه داریم:

  • الف: قشر سیاه: معاندین هستند.
  • ب: قشر خاکستری: عموم مردم هستند.
  • ج: قشر سفید: حامیان انقلاب اسلامی هستند.

ما نمی توانیم به دلیل ناهمگون بودن مخاطب در فضای مجازی یک محتوای یکسان را تولید کنیم که بر روی همه یک تأثیر مشخص بگذارد.

ما باید محتوای هوشمند بر اساس داده کاوی اطلاعت تولید کنیم.

  • تولید محتوا براساس قالب های جدید و نو

ما نمی توانیم با قالب های قدیمی تولید محتوا داشته باشیم. تولید محتوایی که به شدت می تواند موثر باشد. مثلا امروزه در فضای فعلی مجازی ما کلیپ های کوتاه با نوآوری ها و ایده های خلاق در بستر شبکه های اجتماعی مورد استقبال مخاطب قرار می گیرد. و کلیپ های طولانی و متن ها طولانی و محتواهای با قالب های قدیمی واقعا دیده نمی شود. و محتوایی که ایده جدید نداشته باشد در این فضا دیده نخواهد شد. از همه این ها مهمتر این است که با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب می فرمایند این بیانیه یک نقشه راه است برای تمدن نوین اسلامی و ظهور، بیاییم و تولید محتوا کنیم. و از این نقشه راه استفاده کنیم تا جامعه به سمت تمدن نوین اسلامی و ظهور حرکت کند.

محتوای درس
پیمایش به بالا