صفحه اصلی دوره بازکردن همه
1 از 2

۳۴.تفکر درست در فضای مجازی

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد آل داوود

عنوان: تفکر درست در فضای مجازی

یکی از موضوعات مهم این است، از ما سوال می شود که اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و فضای مجازی رها شده؛ آیا در سرویس های  داخلی هم می تواند برای ما آسیب بوجود بیاید؟ بله می تواند.

زمانی که شما فعال در حوزه فضای مجازی و رسانه باشید، خودتان انتخاب می کنید که با تفکر انتقادی که دارید چه محتوایی را در بستر کدام پلتفرم مشاهده کنید.

آیا فیلیمو و نماوا و سریال های پخش خانگی که در این بستر ساخته می شود، چون در داخل ساخته شده است یعنی اجازه تماشای آن وجود دارد؟ و تماشای آن مناسب است؟ خیر

ما زمانی که از سواد رسانه و تفکر انتقادی صحبت می کنیم یعنی مخاطب فعالی که خودش گزینش می کند تا خودش و خانواده اش چه چیزهایی را تماشا کنند. متأسفانه به دلیل هجمه هایی که به فرهنگ کشور ما وارد می شود که تنها خارجی هم نیستند و داخلی هم هستند. ما باید تفکر گزینشی و انتقادی هم خودمان و هم خانواده مان داشته باشیم.

امروزه یک سریالی در یکی از پلتفرم ها در حال انتشار است که واقعا نمونه یک جنگ شناختی برای ذبح فرهنگ و اخلاق درون جامعه ما می باشد. که البته باید این را از مسئولان کشور مطالبه گری کنیم که چرا اینچنین فیلمی درون این پلتفرم ها بصورت نیم بها  منتشر می شود.

و ما یکی از راهکارهای جنگ شناختی را جایگزین کردن سرویس های داخلی به جای سرویس های خارجی می دانیم. پس اینجا باید مطالبه گری کنیم که درون سرویس داخلی دشمن نتواند نفوذ کند. ما هم دشمنان داخلی و هم دشمنان خارجی داریم.

دومین نکته این است که اگر مراقبت نکنیم در سرویس های داخلی امکان گردش محتوای ناسالم وجود دارد. یعنی سواد و تربیت رسانه ای این قدرت را به ما و خانواده ما می دهد که در هرجا و در هر محیطی که قرار گرفتیم خودمان انتخاب کنیم که چه چیزی را ببینیم، چه پیامی را دریافت کنیم و از چه پیامی تأثیر منفی نگیریم و اگر گرفتیم چگونه فاصله بگیریم. این موضوع بسیار مهمی است که شما باید این را بدانید. در هرجایی که وارد شدید چه پلتفرم داخلی یا خارجی، با کمک تفکر انتقادی و پرسشگر و آن ۵ سوال حوزه سواد رسانه ای و تربیت رسانه ای از آسیب های فضای مجازی و رسانه ها را کاهش بدهید و محتواهایی را انتخاب کنید که به بهبود زندگی شما و خانواده تان کمک خواهد کرد.

محتوای درس
پیمایش به بالا