کلیپ
پادکست
متن
بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد آل داوود
عنوان: مهمترین فنون تبلیغ
برخی از فنون تبلیغ را مطرح خواهیم کرد که اگر شما آنرا یاد بگیرید، می توانید بصورت فعال قرار در مقابل آن قرار گرفته و نخواهید گذاشت که دشمن به اهدافش بوساطه این تبلیغات برسد.
برخی از فنون تبلیغ عبارتند از:
- کلیشه ها
کلیشه ها، خیلی راحت می توانند یک مخاطب را تحت تأثیر قرار بدهند. مثل یهودیان، سیاه پوستان، مهاجران و… می توانند یک سری از افراد جامعه را با کلیشه ها بر یک سری دیگر از افراد منطبق کنند که قبلا از این ها یک ذهن منفی در جامعه ساخته شده است. و با این کلیشه ها می توانند افراد را نسبت به برخی از گروه ها بدبین کنند. با به کار بردن یک واژه کوتاه مثل یهودیان یا سیاه پوستان یا واژه هایی مثل کاسبان اینترنت (کسانی که اهل فیلترینگ هستند.)
- نامگذاری ها
نامگذاری ها می توانند خنثی باشند و هم می توانند دارای بار معنایی و محتوایی باشند. مثلا ایران!
ایران را در بحث نامگذاری ها آمریکایی ها با چین مترادف می کنند و از واژه ی ایرانیان تروریست استفاده می کنند. ضد حقوق بشر و این مسائل
نامگذاری می کنند و برچسب گذاری بر روی یک نام می کنند تا هر وقت یک شخص این نام را شنید اولین چیزی که به ذهنش می آید تروریست و ضد حقوق بشر و منافق و ضد حقوق زنان و اینها باشد.
مسائلی است که باید حواسمان باشد و آمریکایی خیلی در جنگ روانی از این روش استفاده می کنند.
- گزینش گری
ما باید بدانیم که رسانه ها همه واقعیت ها را به ما نمی گویند و آن چیزی که گزینش شده و مدنظر خودشان است را به ما منتقل می کنند. ما باید بدانیم که هر پیام رسانه ای یک سری از موضوعات پنهان درون خودش دارد که تولید کننده پیام نخواسته است که ما متوجه بشویم و فقط دنبال فهمیدن ما از قسمتی از پیام بوده است.
این هم موضوع مهمی است که اگر بدانیم به پیام های رسانه ای اعتماد نمی کنیم و با تفکر انتقادی و پرسشگر با پیام ها روبه رو می شویم.
- دروغ بزرگ
این را گونتز طراحی کرده است. خیلی جالب است که می گوید: دروغ هرچقدر که بزرگتر باشد، تعداد زیادی از افراد آنرا باور می کنند. و گونتر مشاور امنیت روانی هیتلر بوده است.
مثلا ممکن است که در این فضا دروغ بسیار بزرگی به ما بگویند. مثلا طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که خیلی بحث ها و درگیری ها درون جامعه ما در سالهای اخیر داشته است.
این موضوع را با دروغ بزرگ پایان اینترنت بیان می کنند و به دنبال آن مخاطب هم می ترسد. در حالی که این طرح را حتی مطالعه نکردند.
هرچقدر که دروغ بزگتر باشد راحت تر باور می شود. مثل فتنه سال ۸۸ که آمدند و با یک دروغ بزرگ تقلب تعداد زیادی از افراد را در روزهای ابتدایی فریب دادند. البته بعد از مدت کوتاهی با بصیرت افزایی مقام معظم رهبری و نهادهایی که مسئول جنگ با آن جنگ نرم و روانی بودند این فتنه به پایان رسید و مردم در روز ۹ دی ماه به خیابان ها آمدند و این فتنه را به پایان رساندند.
- پافشاری
شاید دیده باشید که در یک موضوع منفی در فضای مجازی چقدر پافشاری و تکرار می شود. مخاطب هرچقدر که ضعیف تر باشد به آسانی در برابر تبلیغات مغلوب می شود.
- اشاره به دشمن
مردم خیلی راحت در مقابل این مورد تسلیم می شوند. یعنی اینکه مثلا غربی ها با دشمن معرفی کردن مسلمانان در ذهن جامعه جهانی خیلی راحت راه را باز کردند برای حمله آمریکا به دو کشور اسلامی عراق و افغانستان
یا رژیم صهیونیستی در تولیدات رسانه ای مسلمانان را دشمن نشان می دهد و از این راه استفاده می کند به راحتی وارد کشورهای اسلامی می شود. مخصوصا غزه و فلسطین که بی رحمانه مردم این کشور را می کُشد.
در این موارد می بینید که دنیا هیچ واکنشی را نشان نمی دهد چون از قبل اینگونه در ذهن دنیا طراحی شده است که مسلمانان دشمن هستند.
- تکرار
هر موضوعی هرچقدر تکرار بشود راحت تر قابل پذیرش خواهد بود. که این موضوع را باید مدنظر داشته باشیم که هر موضوعی هر چقدر تکرار بشود نشان از اصالت آن موضوع نیست. و تبلیغات رسانه ای و تبلیغات سیاه تجاری است که می خواهند با این تکرار مقاومت مخاطب را از بین ببرند.