صفحه اصلی دوره بازکردن همه
1 از 2

۲۸- مدیریت خشم – احساس ناکامی

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد هادی

عنوان: مدیریت خشم – احساس ناکامی

یکی از مهمترین عواملی که پرخاشگری و خشم را تولید می کند احساس ناکامی است. یعنی ما یک چیزهایی را می خواستیم، یک نیازهایی داشتیم اما نرسیدیم و برآورده نشده است.

این چه می کند؟ باعث می شود یک احسساس منفی تحت عنوان من ناکام شده ام بوجود بیاورد. نتیجه اش می شود بی تابی، کلافگی، خشم و پرخاشگری

مثال: به مهمانی رفتیم یا مهمان به منزل ما آمده است. بچه می خواهد بخوابد اما شرایط فراهم نیست. بی تاب و بی قرار می شود. خود ما آدم بزرگ ها هم همینطور هستیم.

خلاصه اگر حواسمان جمع باشد، نیازهایمان را بشناسیم، یا برآورده کنیم یا مدیریت کنیم. گرسنه ایم یا بلند بشویم یک چیزی بخوریم از این گرسنگی خلاص بشویم یا تلاش کنیم ذهن و روانی که داریم را به سمت موضوع دیگری ببریم که این گرسنگی به ما فشار نیاورد. اگر گرسنگی سر جایش باشد ما را کلافه می کند، احساس ناکامی می کنیم و در نتیجه پرخاشگری می کنیم.

شناختن نیازها و پاسخگویی به آنها یا مدیریت آنها از راه هایی است که جلوگیری می کند از پرخاشگری کردن!

نکته مهمتر از این: یک مدیریتی روی افکار و توقعاتمان داشته باشیم. واقعا یک زمان هایی یک توقعاتی داریم که اصلا منطقی نیست، خیلی عجیب و غریب است. مثلا یک آقاپسری انتظار دارد در ۲۰ سالگی پولدارترین آدم شهرشان باشد، انتظار دارد در فلان سن همه خوبی های دنیا برایش جمع شده باشد. خب، این توقع جذابی نیست و بیجا است. به خصوص اگر مقدماتش فراهم نباشد و مهمتر اینکه اگر تلاش در کار نباشد.

بنابراین، بیایید انتظارات خودتان را منطقی کنید که به  دنبالش ناکامی نیاید و بعد از آن پرخاشگری نیاید.

جمع بندی:

  • ناکامی عامل بوجود آوردنده ی پرخاشگری است.
  • ناکامی زمانی به سراغ انسان می آید که نیاز پاسخ نداده شده باشد یا توقع بی جا باعث می شود واقعیت های زندگی با آنچه که می خواهیم  منطبق نشود.
پیمایش به بالا