صفحه اصلی دوره بازکردن همه
1 از 2

۲۹- مدیریت خشم – گفتگو کردن

متن

بسم الله الرحمن الرحیم

کارشناس: استاد هادی

عنوان: مدیریت خشم – گفتگو کردن

یکی از دلایل مهم خشم و پرخاشگری در خانه و خانواده این است که آدم ها نسبت به هم حرف هایی دارند، یک گله و شکایت و ناگفته هایی دارند و یک سوال های بی پاسخی دارند که پنهان کردند و آشکار نمی کنند و در موردش گفتگو نمی کنند.

نتیجه اش چه می شود؟ این ها جمع و جمع می شود و تبدیل به یک آتش فشان می شود که با یک اتفاقی و یک حادثه ای، انفجار و خشم و پرخاشگری و بدتر از آن را به دنبال خواهد داشت.

چه کار باید کرد؟ باید یاد بگیریم که اعضای خانواده یک زمان هایی بنشینند و حرف دل همدیگر را گوش کنند و بعد هم رها کنند و بلند بشوند و بروند. قرار نیست شما بیایید به من یک چیزی بگویید و در ذهنم پرورش پیدا کند و دائم از شما بپرسم هنوز نسبت به من دلخور هستی؟! هنوز نسبت به من فلان حس را داری؟!

البته آن طرف قضیه هم هست. بعضی ها نمی دانند و یاد نگرفتند که چگونه گله و شکایتشان را مطرح کنند. ما در بحث مهارت ارتباط موثر همسران تأکید می کنیم: یاد بگیرید که چطور صحبت کنید. از دست همسرتان ناراحت و دلخور هستید و اگر می خواهید نسبت به او انتقاد کنید نگویید: من بدبخت گیر چه آدمی افتادم! به هرکسی این حرف را بزنید ناراحت می شود.

اینطور بگویید: یک چیزی حال دلم را خراب کرده است. تو که همسر من هستی و از همه نزدیک تر به من هستی می شود کمک کنی که حال خراب من خوب بشود؟ می شود کمک کنی که حس من بهتر بشود؟

این هنر انتقاد موثر، ارتباط موثر می تواند جلوی خیلی از پرخاشگری ها را بگیرد.

جمع بندی:

نگفتن ها و انبار کردن ها خشم و عصبانیت را به دنبال خواهد داشت، بد گفتن ها و حمله کردن ها و بی قراری کردن ها هم می تواند زمینه خشم و پرخاشگری باشد.

خوشا به حال آدم هایی که می دانند چطور گفتگو کنند و می دانند که این گفتگو ها یک طور خالی کردن آن ناراحتی هاست و خیلی ادامه نمی دهند و فراموش می کنند.

پیمایش به بالا