کلیپ
پادکست
متن
بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد آل داوود
عنوان: هدف پیامهای رسانهای
پیام های رسانه ای به دنبال اقناع مخاطب هستند. یعنی به دنبال تسخیر اذهان و قلوب هستند.
تسخیر اذهان زمانی که انجام میشود از طریق روش های اقناع مخاطب شکل می گیرد.
روش های اقناع مخاطب زیاد هستند که در این دوره با آنها آشنا خواهیم شد.
تسخیر ذهن و اقناع مخاطب با سه هدف انجام می شود:
۱- کاهش مقاومت
۲- پذیرش درونی
۳- تغییر باورهای درونی
نکته اول: از همه اینها مهمتر: تغییر جای شک و یقین است. اگر در حوزه رسانه و فضای مجازی، مهارت لازم را برای تحلیل پیام های آن نداشته باشید، بسیار آسان جای شک و یقین را برای شما تغییر می دهند.
حتی گاهی اوقات این تغییر شک و یقین با یک تصویر و یک متن و یک کلیپ تقطیع شده انجام می شود.
اگر توانایی تحلیل محتوا را نداشته باشیم خیلی راحت در دام تولیدکنندگان پیام می افتیم. که این موضوع بسیار مهمی است که ما باید این را بدانیم. مخصوصا زمانی که پایِ ارزشها، عقاید و موضوعات اعتقادی ما در انقلاب اسلامی در میان باشد.
اگر ما توسط پیام های رسانه ای و بمباران اطلاعاتی بر روی ذهنمان رخ می دهد، اگر حواسمان نباشد در طولانی مدت مقاومت ما خواهد شکست.
بعد از شکستن مقاومت در حوزه رسانه، ما پذیرش درونی پیدا می کنیم نسبت به چیزی که به آن یقین داشتیم و الآن تبدیل به شک شده است. و در طولانی مدت تغییر باورهای دینی ما اتفاق می افتد.
نکته دوم: تسخیر قلوب مورد بحث است. ارضاء است. ارضای روحی و روانی افراد در مدار لذت و پاداش ذهنشان
ما درون ذهنمان سه لایه داریم که لایه دوم آن، لایه ناخودآگاه و فرامتن هایی که در ناخودآگاه ما در زندگی ما تأثیر می گذارد.
مثال: تبلیغات تلویزیونی که تکرار می شوند. یکی از روش های اقناع، روش تکرار یک موضوع است.
زمانی که یک موضوع تکرار بشود در ناخودآگاه ذهن شما ثبت می شود. ناخودآگاه ذهن شما نسبت به یک نوشیدنی که در تلویزیون با یک تصویر هنرمندانه ی شخص تشنه ای در تابستان در حال حرکت است تا به یک نوشیدنی یخ که مثلا بدنه آن نوشیدنی از شدت سرمایی که دارد عرق کرده و اختلاف دمایی که با بیرون دارد.
مدار لذت و پاداش ذهن شما نسبت به این پدیده ای که نگاه می کند به شکل کاملا متفاوت با خودآگاهتان آن تصویر را پردازش می کند.
زمانی که به فروشگاه می روید، چون که این در ناخودآگاه شما ثبت شده و از دیدن آن لذت بردید. می روید و آن کالا را خریداری می کنید. برای همین است که پیام های رسانه ای به دنبال اقناع است.
اقناع زمانی انجام می شود که شما داخل فروشگاه آن کالا را خریداری می کنید و ما می شنویم که آن نوشیدنی با نامی خاص چقدر فروش داشته است!
زمانی که به حوزه اقناع در حوزه رسانه می رسیم، باید حواسمان باشد.
این برخورد مربوط به یک نوشیدنی بود. اگر مباحث اعتقادی و دینی مورد بررسی قرار بگیرد چگونه رفتار خواهیم کرد؟!