صفحه اصلی دوره بازکردن همه
1 از 3

۳۲-روش‌های تربیت تربیت رسانه‌ای- بر مبنای مواجهه با آسیب رسانه‌ای

متن

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد شاه آبادی
عنوان: روش‌های تربیت تربیت رسانه‌ای- بر مبنای مواجهه با آسیب رسانه‌ای

سوال می شود که در موضوعات مختلف رسانه و خانواده ما چگونه برخود کنیم؟ مسائل تربیت رسانه ای و مسائل خانوادگی در حوزه رسانه بیشتر است چطور باید راهکارهایش را طراحی کرد؟
چند راهکار را فهرست کنیم که تقسیم بندی آن بیشتر مهم است. (یعنی بیشتر از اینکه بخواهیم به راهکار بپردازیم می خواهیم بگوییم که شما این قدر درگیر این موضوع و آن موضوع نباشید. یک وقتی باید به پورنوگرافی بپردازیم، یک وقتی به دروغ، شایعه پراکنی، سلبریتی ها و موارد بسیار دیگر؛ باید همه این ها را آموزش ببینیم؟ خیر، ما نبازمند شاه کلید هستیم)
شاه کلید یعنی اینکه ما در هر جایگاهی که هستیم بدانیم با این موضوع چه کار کنیم. برای همین ما چند مُدل راهکار را می خواهیم بحث کنیم. قبلا در مورد راهکارهای مشارکتی و چگونه با نوجوان مشارکت کنیم و یا چگونه او را محدود کنیم و ممنوع کنیم، چطور او را مشروط کنیم صحبت کردیم که این ها همه یک طبقه است. طبقه ای که به روش های مواجهه با این موضوع می پردازد.
اما یک طبقه ی دیگر این است که ما زمانی نگاه کنیم:
قبل از مواجهه با آن مسئله
حین مواجهه با آن مسئله
بعد از مواجهه با آن مسئله
مثلا کودک ۵ ساله ای دارم که می دانم در ۱۵ سالگی دچار مسئله ی پورنوگرافی می شود الآن در قبل از آن دوران هستم و برای آن دوران برنامه ریزی کنم. حین دوران اگر در دوران بلوغ دیدم که درگیر شد چه کار کنم و همچنین بعد از آن. برای این سه مورد برنامه ریزی داشته باشیم. این می شود تقسیم بندی دوم!
اما تقسیم بندی دیگری هم وجود دارد. ما باید نگاه های پیشگیرانه داشته باشیم که شاید از لحاظ زمانی همان قبل باشد. فعالیت های پیشگیرانه داشته باشیم. فعالیت تسهیل گرایانه داشته باشیم، فعالیت های درمانی داشته باشیم و فعالیت هایی که مقابله گرانه باید باشد. در مورد همه این ها بحث شد. به هرحال به این چهار بُعد نگاه کرد.
آخرین مورد ما در مواجهه با مسائل تربیتی می توانیم سه نوع راهکار بدهیم. این تقسیم بندی چهارم است.
در قالب رفتار می توانیم کارهایی کنیم.
مثلا بگوییم این کار بکن، این کار را نکن که باید در مورد آن صحبت کرد.

کشف و افزایش اطلاعات مخاطب را در نظر داشته باشیم.
می آییم و بر روی بینش ها و آگاهی های نوجوان کار می کنیم.

می توانیم روی قلب، گرایش ها، علایق و تنفرهای نوجوان کار کنیم.

محتوای درس
پیمایش به بالا