صفحه اصلی دوره بازکردن همه
1 از 3

۴۰-اعتیاد رسانه ای – با اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای چگونه برخورد کنیم؟

متن

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد شاه آبادی
عنوان: اعتیاد رسانه ای – با اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای چگونه برخورد کنیم؟

در مورد اعتیاد رسانه ای یک توجه ویژه لازم است که بدانیم اعتیاد، اعتیاد است. اعتیاد به مواد مخدر با اعتیاد به رسانه و در خود اعتیاد رسانه، اعتیاد به شبکه های مجازی، به سایت ها و بازی های مختلف همه اعتیاد هستند. آن وجه مشترک که بیشتر جنبه تربیتی پیدا می کند اعتیاد بودنش است. این را باید خیلی مورد توجه قرار بدهیم.
نگوییم: خدا را شکر ما به سیگار اعتیاد نداریم، به مخدر اعتیاد نداریم ولی به بازی و شبکه های اجتماعی اعتیاد داریم. از نظر انسانی همین که شما اعتیاد دار و معتاد شدید و این ویژگی را از خودتان سلب کردید که بر خودتان تسلط داشته باشید دیگر شما معتاد هستید و این یک خطر جدی است. همانطور که بین سیگار و حشیش، بین تریاک و گل اختلاف و تفاوت در نوع مداواکردن و آسیب های اجتماعی دارد، بین شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای نیز تفاوت وجود دارد.
نکته ای مخصوص بازی های رایانه ای:
یادتان است که در مورد اعتیاد گفتیم آن جذابیت و حس خوشایندی خیلی موثر است. در بازی های رایانه ای یک اتفاق عمیق تر می افتد و آن کِششی است که بازی دارد. این کشش را شبکه های اجتماعی ندارد. بله ممکن است که من شبکه های اجتماعی را در یک روز ۵۰ بار بررسی کنم ولی مثل یک فیلم سینمایی که دو ساعت می نشینم و تمام وجودم را در اختیارش قرار می دهم نیست و شبکه های اجتماعی اینطور نیستند. در بازی های رایانه ای شما می بینید که در یک دوره ای مثلا یک سال نوجوان شما روزی چند ساعت درگیر می شود و بیرون هم نمی آید. نه نوجوان برای بزرگسال هم این مسئله را می بینیم. فرد بزگسالی بود که شب از خواب بلند می شد برای اینکه باید در بازی کِلَش به یک گروهی حمله می کرد یا الماس می گرفت….
حواسمان باشد ویژگی در اعتیاد آن خوشایندی است که بوسیله جذابیت و کشش ایجاد می شود. میزان کشش مهم است، میزان کشش را باید کم کرد و البته باید توجه داشت که اینها دوره دارد. شاید بعضی اوقات اصول تربیتی را رعایت کنیم (تغافل، جایگزین، محدود، ممنوع کنیم) و اینها بتواند خیلی موثر عمل کند اما توجه داشته باشیم که بین بازی و فیلم فرق است. بین فیلم و شبکه های اجتماعی تفاوت وجود دارد. این تفاوت ها را ببینیم و نسبت به مخاطب و متربی خودمان این تفاوت را قائل بشویم. ناگهان برخوردی که نسبت به خواهر و برادر بزرگترش که درباره شبکه های اجتماعی داشتیم را نیاوریم و نسبت به نوجوان کوچکتر در موضوع بازی داشته باشیم. حواسمان به جذابیت باشد و از کارهای که گفتیم داشته باشیم مثل مشارکت داشتن تا ببینیم این دوره چطور مدیریت می شود. ما نمی توانیم از بین ببریم ولی می توانیم مدیریت کنیم.

محتوای درس
پیمایش به بالا